Auto lämpenee, akku tyhjenee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Auto lämpenee, akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Jaksaa tonnari taas yllättää :evil: Nyt on melkoisen varma, että kun laitan autoni lämpötolppaan kiinni, alkaa välittömästi akun tyhjentyminen. Tänään auto lämmitykseen klo 1330 - 1430 väliseksi ajaksi ja sen aikana meni akku aivan finaaliin varauksen suhteen. Haulla en löytänyt vastaavia tapauksia eli nyt pyytäisin neuvoa asian suhteen. Miten ihmeessä lohko- ja sisätilanlämmittimen käyttö saa akun tyhjäksi.

Jäi muuten kauppareissu väliin :x
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tai oiskohan siinä jokin automaattinen akkulaturi, joka on muuttunut automaattiseksi purkulaitteeksi.

Luulisi kyllä tollaisilla virroilla (tunnissa akku tyhjäks) huomaavan mikäpaikka lämpenee.
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Mimmi kirjoitti:Kytkentävirhe lohkiksessa/johdoissa/sisälämppärissä.
Toinen vaihtoehto on panssariputken aiheuttama oikosulku.
Johdot (vastukselle ja sisäpistokkeelle) kävin läpi silmämääräisesti, ehjältä vaikuttavat. Lohkolämmitin mallia Defa epäilyttää, jo ulkonäöllisesti. Mullahan oli sekin efekti, että kun lokilämppäri porisee, niin lämppärin flekti lähtee pyörimään. Lisänä vielä tähän konkurssiin on se, että vuosi sitten vaihdettujen jäähdyttäjän nesteiden pakkasenkestävyys oli vain -20 C eli voisikos se p****leen uppokuumennin vielä kiehuttaa vesiä.
Kyllä tuli nautittua joka sekunnista, kun tarkastelin johtoja räntäsateessa. Toivottavasti akku säilyi ehjänä 8O

Muutenhan toi auto on erinomainen :wink:
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Kurko kirjoitti:Tai oiskohan siinä jokin automaattinen akkulaturi, joka on muuttunut automaattiseksi purkulaitteeksi.

Sama kävi mielessä, mutta laturia en löytänyt mistään. Vai olisiko hienosti piilotettu johonkin?

EDIT: Tarkastettu kertaalleen, kaapelissa jako vain lohkikselle ja sisäpistokkeelle.
Viimeksi muokannut Jarmo900, Ke Loka 26, 2005 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Jarmo900 kirjoitti:
Kurko kirjoitti:Tai oiskohan siinä jokin automaattinen akkulaturi, joka on muuttunut automaattiseksi purkulaitteeksi.

Sama kävi mielessä, mutta laturia en löytänyt mistään. Vai olisiko hienosti piilotettu johonkin?
No jos ei lohkolämppärin piuhasarjaa seuraamalla löytynyt ylimääräisijä haaroja niin tuskin mitään laturia on.

Flektihän kyllä voi akun tyhjentää, vaan tuskin tuon lohkolämppärin teho riittää sitä käynnistämään edes saharassa keskikesällä.
DC pihti akun kaapeliin ja lämmitin seinään niin selviää paljon.
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Kurko kirjoitti:No jos ei lohkolämppärin piuhasarjaa seuraamalla löytynyt ylimääräisijä haaroja niin tuskin mitään laturia on.

Flektihän kyllä voi akun tyhjentää, vaan tuskin tuon lohkolämppärin teho riittää sitä käynnistämään edes saharassa keskikesällä.
DC pihti akun kaapeliin ja lämmitin seinään niin selviää paljon.
Mulla vaan loppuu autosähkötietämys H1-polttimon vaihtoon eikä virtapihtejä löydy kotoa. Kukahan haluaisi auttaa asiassa, ennen kuin tulee tehtyä/teetettyä/maksettua turhaa työtä. Toki korvaan vaivannäön.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä juu luulisi jonkun paikan hiukan jo lämpenevän jos vie melkein 60A virtaa --> ~700W!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Voisikohan sen lohkolämmitin aiheuttaa maavuodon käytettäessä eli kun lohkis päällä akku purkautuu rungon kautta...johonkin.

Miten sen voisi mitata yleismittarilla, siis tämän suurehkon virrankulutuksen :?
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

.
Jarmo900 kirjoitti:Voisikohan sen lohkolämmitin aiheuttaa maavuodon käytettäessä eli kun lohkis päällä akku purkautuu rungon kautta...johonkin.

Miten sen voisi mitata yleismittarilla, siis tämän suurehkon virrankulutuksen :?
Tuntuu näin sähkömonttöörinä hiukan epäturvalliselta, jos näin on asia. Tokihan joku on voinut rakentaa näppärän varkaan karkoittimen, eli vaihe auton runkoon ja ei mene kukaan sisälle ilman kumisaappaita :).

No jos ei DC pihtiä ole just saatavilla niin saman tuloksen saa ihan tasajännite mittarilla kun mittaat jännitehäviöö välillä akun-/runko ja koneen runko.
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

En ole vielä saanut tällejä, vaikka auto ollut johdon nokassa ja olen puuhastellut kaikenlaista tarpellista auton kimpussa :wink: , mutta kerta se on sitten ensimmäinenkin :D
ämpee
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: La Loka 01, 2005 12:55
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja ämpee »

Jarmo900 kirjoitti:Voisikohan sen lohkolämmitin aiheuttaa maavuodon käytettäessä eli kun lohkis päällä akku purkautuu rungon kautta...johonkin.
Ei voi !
AC ja DC sähköt eivä jammaile keskenään !
Mainitsit aiemmin että flekti lähtee päälle lohkolämmitintä käytettäessä, tilanne saattaa olla jo se, että flekti ei enää pyöri, mutta kuluttaa lämmön takia kuitenkin.
Asian voi testata ottamalla flektin johdot irti, kun lohkolämmitin kytketään päälle, akun ei pitäisi enää tyhjetä.
Mikäli tyhjenee, tarkasta ensin akku, ja vasta sen jälkeen turvaudu johonkin kaveriin jolla on DC pihtiamppeerimittari.
Mikäli akusta kulkeutuu kohtuuton virta paikkaan X, on kyseessä vika lämpötiloja kontrolloivien piirien ohjaamissa piireissä, jotenkin, sillä näkyvien liekkien jo pitäisi kavaltaa paikka.
Terve akku ei hupene tunnissa, ilman näkyviä jälkiä.
Saabismi on ainoa sairaus, jonka itsehoidosta kannetaan vuosimaksua.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Akku on uusi ja saman tuo teki vanhallekin akulle. Mitään käryä/ritinää/rätinää tms. ei kylläkään ilmene.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Lähetin yv:tä. Jos vaikka vika selviäisi.
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Kurko kirjoitti:Lähetin yv:tä. Jos vaikka vika selviäisi.
Hieno homma, palataan asiaan.
ämpee
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: La Loka 01, 2005 12:55
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja ämpee »

Jarmo900 kirjoitti:Akku on uusi ja saman tuo teki vanhallekin akulle. Mitään käryä/ritinää/rätinää tms. ei kylläkään ilmene.
Pyöriikö flekti edelleen, edes missään tilanteessa ?
Saattaa olla niin, että lohkolämmittimesi on oikosulkeutunut osittain, sillä seurauksella, että sen teho on aivan liian suuri.
Tällöin osa virrasta ohjautuu maadoitusjohtimeen, ja ellei käytössä ole vikavirtasuojaa, saattaa lohkolämmittimen teho olla 3000W luokaa, joka kyllä keittää kaiken, ja saa flektinkin toimimaan.
Lohkolämmittimen käyttämä vaihtosähkö AC ei millään tavalla osallistu auton omaan tasasähkö DC järjestelmän toimintaan sähköisesti, mutta saattaa stimuloida auton omat järjestelmät toimintaan.
Ainoastaan toiminta pelastaa kalliilta siniseltä savulta.
Saabismi on ainoa sairaus, jonka itsehoidosta kannetaan vuosimaksua.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
Vastaa Viestiin