cs:n vaihteistojen yhteen sopivuus?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
js
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 11:43
Paikkakunta: Tuusulan Jokela

cs:n vaihteistojen yhteen sopivuus?

Viesti Kirjoittaja js »

ysipommin laatikko sano mahdollisesti irti spimuksen tänään.. :(

olisinkin kysellyt, onko jossakin mallisarjan autoista sama 5-vaihteinen laatikko kuin malli vuonna ollut 1994 'cs' 2.3 turbo. 200 hv.

lähinnä kartan tässä mistä uuden askin voisi saada.
ja tietääkö kukaan joka voisi sellaisen korjata, mikäli sikäli ei uutta
vaihteistoa löydy.. :roll:
harrastaminen ja harrastuksen loppuminen.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Autossasi pitäisi olla FM57101-loota. Vaihto-osaa tuskin ainakaan tästä maasta romikselta löytyy joten korjaaminen saattaa olla ainoa vaihtoehto sikäli mikäli se korjattavissa on.

Kerroppas miten se oireilee?

Tuossa Quasimotorin taulukossa on uudempien lootien osalta lähinnä virheitä. 1994-1998 laatikoita ovat FM57101, FM54001, FM54003 ja FM51001. Lähtevän akselin ja ison vetopyörän välitykset ovat vastaavasti 1:3.61, 1:4.05, 1:4.05 ja 1:4.45 eli ensimmäinen on B234L ja B234R-koneissa käytetty ainoana suurin sisemmin vetonivelin, toiset kaksi löytyy lopuista turbokoneista ja näistä jälkimmäinen eli 54003 on uudempaa versiota (lienee kaikkine allalueteltujen muutoksien kanssa) ja viimeinen on vaparikoneissa käytetty laatikko.

Jossakin vaiheessa noihin laatikoihin on tehty läjä päivityksiä kuten kolmannen ja neljännen vaihteen navan lukkorenkaan alle laitettu aluslevy, 3, 4 ja 5:n vaihteen synkrojen siipijouset, valitsimen osia muuteltu jne. EPC:stä näkee aika hyvin mitä on muuttunut.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Kysyppäs

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kysy Hernesmaan auto ja osasta. Ainakin niillä oli myynnissä 228mm vauhtipyörä (2.3t:n) :lol: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Pistin stcs foorumille ostoilmoituksen viimeviikolla fm57101 lootasta yhen oululaisen puolesta.
Tulihan tuossa tarjous vm97 aeron laatikosta 40tkm ajettu ja hintaa 5000kr.
3kpl löysin kyseisiä laatikoita bildelsbasen.se kautta.

Tulipa mieleen että joskus vuonna 96 noihin laatikoihin on tullu isoja päivityksiä, oliskohan sitten vuoden 97 malleihin.
Tuo quasimotorsin sivu aiheutti hämmennystä, mutta epc:hän selvensi asiat.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
js
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 11:43
Paikkakunta: Tuusulan Jokela

Viesti Kirjoittaja js »

:arrow:
Viimeksi muokannut js, To Marras 24, 2005 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
harrastaminen ja harrastuksen loppuminen.
js
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 11:43
Paikkakunta: Tuusulan Jokela

Viesti Kirjoittaja js »

js kirjoitti:
vtp9k kirjoitti:Autossasi pitäisi olla FM57101-loota. Vaihto-osaa tuskin ainakaan tästä maasta romikselta löytyy joten korjaaminen saattaa olla ainoa vaihtoehto sikäli mikäli se korjattavissa on.

Kerroppas miten se oireilee?
-laatikko siis mahdollisesti. oireilee siten kun kuormittaa millä tahansa
vaiheella. lähtiessä liikkeelle, tai pieni nousu tai pikkasen painaessa kaasua niin, luo tyhjää armottaman ruksutuksen kanssa. täristää.

kytkinpoljin itessään normaali. ei veltto eikä mene ns.pohjaan.
mikä taas viittaisi mielestäni painelaakerin antautumiseen.
kytkin ei pidä metakkaa vapaalla ei, poljin pohjassa eikä ylhäällä.

terv.- js
harrastaminen ja harrastuksen loppuminen.
js
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 11:43
Paikkakunta: Tuusulan Jokela

Viesti Kirjoittaja js »

mäkelänauton mukaan:

autossani olisi.
234L moottori ja vaihteisto joku F710... jotakin.
muuta ei varaosamyyjä osannut kertoa.
myyjän mukaan autooni käy em 234L moottorin vaihteisto ja 234R "aero"
vaiheisto. kuulemma muissa malleissa ei ole samaa.

voi..voi...voi... :cry:
harrastaminen ja harrastuksen loppuminen.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Ota pelti auki ja katso siitä vaihteiston päältä mikä se on. Siinä on hyvin näkyvillä musta tyyppikilpi mistä se teksti löytyy.

Oletko muuten varma että kyseessä on vaihteistovika? Ettei olisi vetoakseleissa tai niiden päissä jotain vikaa? Tai voihan se olla myös perämötikkä jos kerran jokaisella vaihteella rutisee.
js
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 11:43
Paikkakunta: Tuusulan Jokela

Viesti Kirjoittaja js »

selvineen tänään vielä mikä suoppia ihan oikeesti vaivaa varmasti.
mikäli sikäli vaihteisto paskana ko. autoon näyttää olevan todella hankalaa hankkia uutta lodjua. jollei halua ihan uutta, joka maksaa saabilla 2990,. eur. vaihtoosana. vanha jää sinne..

täytyy katsoa tuo tyyppikilpi näyttää ja kuulostella tervashonkan korjaamolta
mikähän on loppu tulos.
toki tuota vetari juttua en pidä mahdottomana, mutta viikko sitten vielä
olivat molemmat vetonivelet olivat ihan kunnossa.

-toivon että, itse kytkinlevy olisi soseena. se maksaa vain alle tonnin
uudella paineasetelmalla ja työ sylkällä.

ööö..mikä perämötikkä??
:roll:
harrastaminen ja harrastuksen loppuminen.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

ööö..mikä perämötikkä??
Siis tasauspyörästö. :oops: Joka tietenkin on vaihteiston sisällä...
js
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 11:43
Paikkakunta: Tuusulan Jokela

Viesti Kirjoittaja js »

tyhmä kysymys?. osaisko joku korjata itse tasauspyörästön vai
onko normaali käsittely tasauspyörästö viossa vaihtaa kokonaan toinen vaihteisto.
harrastaminen ja harrastuksen loppuminen.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

tyhmä kysymys?. osaisko joku korjata itse tasauspyörästön vai
onko normaali käsittely tasauspyörästö viossa vaihtaa kokonaan toinen vaihteisto.
Tasauspyörästön ollessa rikki se vaihdetaan kokonaisena mötikkänä ja kun kerran se on vaihteistossa kaikkein alimpana niin se tarkoittaa vaihteiston purkamista palasiksi, mötikän vaihtoa ja vaihteiston kokoamista. Samalla varmaan koko vaihteistoon tulee uudet laakerit ja tiivisteet. Sekä muut osat jos niitä rikki on.

Liikkeessä tehtynä lienee siis sama asia kuin vaihteiston vaihto. Elleivät sitten lähetä vaihteistoa korjattavaksi johonkin.

Vaikea tuosta vikaa taitaa olla löytää purkamatta koko vetokoneistoa.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

kannattaa aloittaa vian etsiminen ulompien vetonivelten ja vetoaksilien välisisistä booreista! :wink: sit vasta akseleita pitkin laatikkoon päin. :wink: jospa se vika löytys muualta kuin laatikosta.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tuossa aikaisemmin on kattavasti tonnarin laatikoiden välityksiä kerrottu.

Käytännössä huomasin, että omassani (2.0t -98 LPT) on melko lyhyet välitykset. Tämän huomaa kun ajoin siskon -98 2.3T Jubileeta jolla nelonen ainakin oli todella pitkä. Omallani pystyy helposti rullailemaan 60 km/h, mutta tuo siskon pirssi ei ole enää vetoalueen lähelläkään. Osaltaan välitykset vaikuttavat myös 2.3T koneen pienempään kulutukseen, väännön ohella.

Joskus varmaan tulee tuo laatikko kuskattua jonnekin pajalle (kunhan hajoaa) ja on tullut leikittyä ajatuksella, olisiko järkevää/mahdollista/haittaa, että välityksen muuttaisi tuohon pitempään?

Luulisi, että käytännössä 2.0t pikkuisen piristettynä toimisi ihan yhtä hyvin tuolla pitkällä laatikolla. Onko kenelläkään kokemusta?
Vastaa Viestiin