Välijäähdytin matalapaineturboon

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Välijäähdytin matalapaineturboon

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Auto vm:n '93 (P-sarja) CSE 2.0 lpt, magneettiventtiili näyttäisi olevan. Viimeistään :wink: keväällä olisi tarve asentaa/asennuttaa välijäähdytin. Eli tarvetta olisi coolerille + letkuille/putkille, jotka sitten sopii suoraan ko. moottorille. Foorumille ajattelin ostoilmoituksen jossain vaiheessa väsätä, mutta onkos muitakin paikkoja mistä voisi löytää moisen satsin? Alfamerin korjausoppaan mukaan asennus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessa kuin irroitus eli pultit ja letkut kiinni. :P Tarvitseeko tehdä mitään muuta ja minkälainen tuo projetki on kokonaisuudessaan. Onkos muilla kakslitrasen lpt:n omistajilla kokemuksia ko. touhusta ja sen vaikutuksista.
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Osaisiko joku kertoa, minkälaiset ovat vuosimallin 93 coolerilla varustetun 2 litraisen turbon (165hv) välijäähdyttimen tulo- ja lähtöliitännät. Ovatko ne ns. suoraan eteenpäin (moottorin suuntaan) vai suoraan alaspäin.

Eteenpäin EPC:n nro 7596257
Alaspäin EPC:n nro 4396818

Vai onko asialla ollenkaan merkitystä asennuksen kannalta. Tieto olisi ensiarvoisen tärkeä, ennen kuin pistän tilaten coolerin Ruotsista.

Kiitokset etukäteen
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Ei muuta kuin "styling&tuning" osastolle ja osalliseksi alucoolerin kimppatilaukseen :wink:
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Lupasi tuo purkaamon edustaja lähettää huomenna kuvia coolerista, hintaa tulisi 1400 kruunua (rahteineen). Kunto oli kuullemma luokkaa A ja cooleri on suht tuore. Nuo Mimmin mainitsemat putket sun muut onkin sitten toinen asia, eli onko noilla lpt:n nykyisillä rööreillä mitään käyttöä.
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Välkkärin vaihtoa suunnittelen itsekin vm 96 2,3;een.Mikä ero lienee Turbo-Compin ja taasen Maptunin sekä Speedpartsin jäähdyttimillä? Kaksi viime mainittua on ainakin tupkahintaisia Turbo-Comppiin verrattuna Kaikkihan ovat alumiinisia ... Eli mikähän kannattaa hankkia? Alkuperäistä tehokkaampi se kuitenkin tulisi olla.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

AnttiR kirjoitti:Välkkärin vaihtoa suunnittelen itsekin vm 96 2,3;een.Mikä ero lienee Turbo-Compin ja taasen Maptunin sekä Speedpartsin jäähdyttimillä? Kaksi viime mainittua on ainakin tupkahintaisia Turbo-Comppiin verrattuna Kaikkihan ovat alumiinisia ... Eli mikähän kannattaa hankkia? Alkuperäistä tehokkaampi se kuitenkin tulisi olla.
Minä nyt vielä kertaalleen mainostan tuota Turbocompin mallia. Sellainen on ollut autossa heinäkuun puolivälistä saakka(protoversio) ja hyvin toimii. Tuotantoversiosta saattaa vielä puuttua muutama mitta, eli lähinnä ilmastoinnin kennon alapään kiinnitysreiät, mutta muuten tuo on ihan oikeasti "plug and play". Ja tehoa löytyy varmasti enemmän, kuin orkkiksella.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

No mulla on sitten ilmeisesti tiedossa enemmän putki- ja letkusulkeisia, koska cooleri puuttuu alkuperäisestä konstruktiosta. Kotimaisista purkaamoista on tullut ei-oota lähes kaikkien tarvittavien osien suhteen eli täytynee turvautua Ruotsin suuntaan.
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Tämä olisi tarjolla, nyt kun osaisi vielä pyytää oikeat putket ja letkut :cry:

Kuva
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Mimmi kirjoitti:Tarvitset tuon lisäksi kaikki letkut ja putket.
Ok, kiitokset Kaikista tarvittavista rööreistä lähetetty myös kysely naapurimaahan. Ei tullut muuten aivan heti mieleen mikä on ruotsiksi imusarja :wink: kun kertoilin mistä mihin putkia tarvitaan. Selvisi sekin onneksi.

PS. Suomessa (ainoasta paikasta mistä löytyi) kerrottiin koko satsin hinnaksi 950€ eli suhteellisen arvokas. Katsotaan nyt mitä hinnaksi tulee tonnarin kotimaassa.
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Meinas Ruottalaanen, ettei alla olevat putket välttämättä sopisi mun tonnariin (cooleri siis se, josta lähdöt alaspäin). Mitäpä te viisaammat olette mieltä? Jonkinlaista askartelua siinä olisi kuitenkin edessä. Tossa olisi jo lähes valmiit setit putkien osalta.

5DC-S 2.0TIC 5VXL 1996:

ALURÖR MED SLANGAR (INSUG-LADDLUFTKYL)

ALURÖR MED 1SLANG (TURBO-LADDLUFTKYL)
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Nyt kun löytyi putkistokin ic:lle tuli mieleen, että mitäs sen ohitusventtiilin kanssa tehdään. Putkessa paikka siis ohitusventtiilille, pitääkö siis hommata kyseinen venttiili letkuineen vai voiko sen lpt:n ollessa kyseessä ns. tukkia.

http://www.lagabasen.se/bilder/delar/1005123028vy1.jpg

Edit: Ohessa linkki ko. röörin kuvaan
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Ei kannata tukkia, bypass säästää turbon laakereita, eli kun nostat jalan kaasulta ei pysähdy ahtoilma kuin seinään. Eikä maksa kuin vähän päälle 30 e Saabilta. :wink:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Kiitokset infosta. Näytti noi "kumiyhteet" kuvissa sen verran kärsineiltä, että voisipa nekin vaihtaa samalla.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kehtooko kysyä täällä, vai pitäiskö laittaa tuonne styling osastoon. :?:

Kysyn kuitenkin, että mitä tuo iso alumiinisyyläri (lue välijäähdytin) muuta auttaa, kun ton kuuman kesäkelin imujen +60C lämpöjen alasviennin ja jos se siihen auttaa, niin montako astetta. :?:
fbl364
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 14:03
Paikkakunta: Espoo

multa saat koko paketin

Viesti Kirjoittaja fbl364 »

minulla löytyy ehjä ja hyväkuntoinen 9000 välijäähdytin putkineen (pestyt) ja klemmareineen. Eli turbolta käyrät jäähdyttimeen ja edelleen välijäähdyttimeltä kaasuläppäkoteloon imusarjaan. Pakettiin kuuluu myös setti turbolta ilmamassamittarille sekä siitä edelleen putsarinkoteloon. Ainoastaan by-pass-venttiili puuttuu, mutta se ei paljoa Saab-liikkeessä maksa. Koko paketti on vm-90 mallista. Koska setti on hyvässä iskussa, pyydän kaikesta 180 €

040-8387712
Vastaa Viestiin