Välijäähdytin matalapaineturboon
Välijäähdytin matalapaineturboon
Auto vm:n '93 (P-sarja) CSE 2.0 lpt, magneettiventtiili näyttäisi olevan. Viimeistään
keväällä olisi tarve asentaa/asennuttaa välijäähdytin. Eli tarvetta olisi coolerille + letkuille/putkille, jotka sitten sopii suoraan ko. moottorille. Foorumille ajattelin ostoilmoituksen jossain vaiheessa väsätä, mutta onkos muitakin paikkoja mistä voisi löytää moisen satsin? Alfamerin korjausoppaan mukaan asennus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessa kuin irroitus eli pultit ja letkut kiinni.
Tarvitseeko tehdä mitään muuta ja minkälainen tuo projetki on kokonaisuudessaan. Onkos muilla kakslitrasen lpt:n omistajilla kokemuksia ko. touhusta ja sen vaikutuksista.
Osaisiko joku kertoa, minkälaiset ovat vuosimallin 93 coolerilla varustetun 2 litraisen turbon (165hv) välijäähdyttimen tulo- ja lähtöliitännät. Ovatko ne ns. suoraan eteenpäin (moottorin suuntaan) vai suoraan alaspäin.
Eteenpäin EPC:n nro 7596257
Alaspäin EPC:n nro 4396818
Vai onko asialla ollenkaan merkitystä asennuksen kannalta. Tieto olisi ensiarvoisen tärkeä, ennen kuin pistän tilaten coolerin Ruotsista.
Kiitokset etukäteen
Eteenpäin EPC:n nro 7596257
Alaspäin EPC:n nro 4396818
Vai onko asialla ollenkaan merkitystä asennuksen kannalta. Tieto olisi ensiarvoisen tärkeä, ennen kuin pistän tilaten coolerin Ruotsista.
Kiitokset etukäteen
Välkkärin vaihtoa suunnittelen itsekin vm 96 2,3;een.Mikä ero lienee Turbo-Compin ja taasen Maptunin sekä Speedpartsin jäähdyttimillä? Kaksi viime mainittua on ainakin tupkahintaisia Turbo-Comppiin verrattuna Kaikkihan ovat alumiinisia ... Eli mikähän kannattaa hankkia? Alkuperäistä tehokkaampi se kuitenkin tulisi olla.
Minä nyt vielä kertaalleen mainostan tuota Turbocompin mallia. Sellainen on ollut autossa heinäkuun puolivälistä saakka(protoversio) ja hyvin toimii. Tuotantoversiosta saattaa vielä puuttua muutama mitta, eli lähinnä ilmastoinnin kennon alapään kiinnitysreiät, mutta muuten tuo on ihan oikeasti "plug and play". Ja tehoa löytyy varmasti enemmän, kuin orkkiksella.AnttiR kirjoitti:Välkkärin vaihtoa suunnittelen itsekin vm 96 2,3;een.Mikä ero lienee Turbo-Compin ja taasen Maptunin sekä Speedpartsin jäähdyttimillä? Kaksi viime mainittua on ainakin tupkahintaisia Turbo-Comppiin verrattuna Kaikkihan ovat alumiinisia ... Eli mikähän kannattaa hankkia? Alkuperäistä tehokkaampi se kuitenkin tulisi olla.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ok, kiitokset Kaikista tarvittavista rööreistä lähetetty myös kysely naapurimaahan. Ei tullut muuten aivan heti mieleen mikä on ruotsiksi imusarjaMimmi kirjoitti:Tarvitset tuon lisäksi kaikki letkut ja putket.
PS. Suomessa (ainoasta paikasta mistä löytyi) kerrottiin koko satsin hinnaksi 950€ eli suhteellisen arvokas. Katsotaan nyt mitä hinnaksi tulee tonnarin kotimaassa.
Meinas Ruottalaanen, ettei alla olevat putket välttämättä sopisi mun tonnariin (cooleri siis se, josta lähdöt alaspäin). Mitäpä te viisaammat olette mieltä? Jonkinlaista askartelua siinä olisi kuitenkin edessä. Tossa olisi jo lähes valmiit setit putkien osalta.
5DC-S 2.0TIC 5VXL 1996:
ALURÖR MED SLANGAR (INSUG-LADDLUFTKYL)
ALURÖR MED 1SLANG (TURBO-LADDLUFTKYL)
5DC-S 2.0TIC 5VXL 1996:
ALURÖR MED SLANGAR (INSUG-LADDLUFTKYL)
ALURÖR MED 1SLANG (TURBO-LADDLUFTKYL)
Nyt kun löytyi putkistokin ic:lle tuli mieleen, että mitäs sen ohitusventtiilin kanssa tehdään. Putkessa paikka siis ohitusventtiilille, pitääkö siis hommata kyseinen venttiili letkuineen vai voiko sen lpt:n ollessa kyseessä ns. tukkia.
http://www.lagabasen.se/bilder/delar/1005123028vy1.jpg
Edit: Ohessa linkki ko. röörin kuvaan
http://www.lagabasen.se/bilder/delar/1005123028vy1.jpg
Edit: Ohessa linkki ko. röörin kuvaan
Ei kannata tukkia, bypass säästää turbon laakereita, eli kun nostat jalan kaasulta ei pysähdy ahtoilma kuin seinään. Eikä maksa kuin vähän päälle 30 e Saabilta. 
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
multa saat koko paketin
minulla löytyy ehjä ja hyväkuntoinen 9000 välijäähdytin putkineen (pestyt) ja klemmareineen. Eli turbolta käyrät jäähdyttimeen ja edelleen välijäähdyttimeltä kaasuläppäkoteloon imusarjaan. Pakettiin kuuluu myös setti turbolta ilmamassamittarille sekä siitä edelleen putsarinkoteloon. Ainoastaan by-pass-venttiili puuttuu, mutta se ei paljoa Saab-liikkeessä maksa. Koko paketti on vm-90 mallista. Koska setti on hyvässä iskussa, pyydän kaikesta 180 €
040-8387712
040-8387712
