ajattelin vaihtaa saabiin vaihteisto öljyt
ajattelin vaihtaa saabiin vaihteisto öljyt
jossain oli että laita 75W / 80 GL -5 mineraaliöljy saa 1litran pulloissa (motonet) onko joku ostanut mul ei oo aikomus laittaa mitään hypoidi öljyä kun on tarvis vaan 2,5 litralle eikä 20 litralle siis onko kyseistä öljyä motonetissä neti haulla en löytänyt ..
Uudempiin
Uudempiin on oma öljynsä Saabilta(haulla löytyy tarkempi tyyppi), mutta vanhempiin voi laittaa jopa normaalia moottoriöljyä. Omassa tonnarissa (86 turbo) on hyboidit ja toimivat ainakin hyvin ja pysyvät laatikossa. Itse vaihdoin öljyt kahteen kertaan ja vain viikon laatikossa olleet öljyt olivat aika mustat, joten en usko huuhtelun olleen turha.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
94-> on oma synteettinen öljynsä, vanhempiin 10W40 moottoriöljyä (mineraali).
Hypoidia en ikinä kaataisi tonnarin laatikkoon (en satkunkaan, mutta tonnari on 100% selvä tapaus).
Hypoidia en ikinä kaataisi tonnarin laatikkoon (en satkunkaan, mutta tonnari on 100% selvä tapaus).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Hae vaikka teboilin moniaste 10W-30:stä joka on mineraaliöljyä ja suositusten mukaista (SG/SF). Niin ja halpaakin.. JOS on -93 tai vanhempi siis..!
Viimeksi muokannut Tri-Lo, La Joulu 03, 2005 22:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Montaa mieltä
Asiasta on monta käsitystä. Omani perustuu seuraavaan:
Ohjekirjassa sanotaan 10W-30 tai 10W-40 mineraal moottoriöljy ei saa olla synteettistä. Synkronointi toimii tällä öljyllä hyvin, laakereiden kestoikä ei maksimi.
Laatikkogurut suosittelevat 75W-90 EP lisäainestettua laatikkoöljyä, saa olla synteettistä. Synkronointi toimii hyvin ainakin Mobilin öljyllä. Laakereiden kestoikä huomattavasti pidempi.
Saabin mukaan 75W-90 EP vaihtestoöljyn käyttö on sallittua, mutta se on vaihdettava sännöllisesti ja saattaa vuotaa tiivisteistä. http://townsendimports.com/Web/transmis ... oxlube.htm
Omasa -92 laatikossa 75W-90 EP öljyt. En ole huomannut toiminnallista eroa ennen peruskorjausta olleisiin 10W-40 öljyihin. Toivotaan että laakerit kestävät pidempään. Toisaalta en toivo ajavani kyseisellä autolla enää vuonna 2020
Kokonaan eri juttu on sitten öljytyyppien sekoittuminen, kuten käytännössä tyyppiä muutettaessa tapahtuu.
Ohjekirjassa sanotaan 10W-30 tai 10W-40 mineraal moottoriöljy ei saa olla synteettistä. Synkronointi toimii tällä öljyllä hyvin, laakereiden kestoikä ei maksimi.
Laatikkogurut suosittelevat 75W-90 EP lisäainestettua laatikkoöljyä, saa olla synteettistä. Synkronointi toimii hyvin ainakin Mobilin öljyllä. Laakereiden kestoikä huomattavasti pidempi.
Saabin mukaan 75W-90 EP vaihtestoöljyn käyttö on sallittua, mutta se on vaihdettava sännöllisesti ja saattaa vuotaa tiivisteistä. http://townsendimports.com/Web/transmis ... oxlube.htm
Omasa -92 laatikossa 75W-90 EP öljyt. En ole huomannut toiminnallista eroa ennen peruskorjausta olleisiin 10W-40 öljyihin. Toivotaan että laakerit kestävät pidempään. Toisaalta en toivo ajavani kyseisellä autolla enää vuonna 2020
Kokonaan eri juttu on sitten öljytyyppien sekoittuminen, kuten käytännössä tyyppiä muutettaessa tapahtuu.
Ja tähän vielä, jos ei tuo moottoriöljy tunnu "riittävältä" niin lähtisin ehkä kokeilemaan tuota Castrolin SMX-S:ää. Kehuja siitä kun tuntuu tulevan kaikista suunnista.. Siis:
EDIT:
Ja se toinen vielä, jonka itse tulen seuraavaksi(joskus..) kokeilemaan on tuo RedLine:n MTL.
Ja huuhtelu sitten jos on mineraaliöljy-vuosimallia!Castrol SMX-S 75W-85, API GL-3, GL-4, synteettinen käsivaihteistoöljy
EDIT:
Ja se toinen vielä, jonka itse tulen seuraavaksi(joskus..) kokeilemaan on tuo RedLine:n MTL.
Viimeksi muokannut Tri-Lo, Su Joulu 04, 2005 23:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sieltä löytyy magneetti perämurikan kohdalta laatikon sisällä!!!ei vaan pääse putsaileen ennen kuin laatikko on pöydällä purettuna!Tri-Lo kirjoitti:Tuli tuossa sellainenkin mieleen, omaani vaihtaessa, että onko niissä missä ei ole tyhjennysproppua niin vastaavaa magneettia laatikossa missään..
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Lähti vähän hanskasta tämä threadi, joten splittasin noi horinat satkun lootasta omaksi threadikseen, joka sitten ajautui off topic-alueelle.
Mielestäni se ei satkupuolellekaan sanottavasti lisäarvoa olisi tuonut.. :-)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31753
Mielestäni se ei satkupuolellekaan sanottavasti lisäarvoa olisi tuonut.. :-)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31753
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Selventäkää vielä kiitos minulle tätä asiaa, kun huomenna pitäisi vaihtaa laatikkoöljyt vm. 95 tonnariin. Minulle suositeltiin asiantuntijataholta Nesteen jotain (oliko se 75) öljyä (tietävät kuulemma ko. Nesteellä, missä öljyt laitetaan). Laatikossa on ollut mineraaliöljyt sisällä laakeriremontin jälkeen n. 1000km ja ne kuulemma kannattaa vaihtaa nyt uusiin kun loota on huuhdeltu. Eli mitä öljyä, mitä merkkiä mahdollisimman tarkkaan kiitos...