Asiasta on monta käsitystä. Omani perustuu seuraavaan:
Ohjekirjassa sanotaan 10W-30 tai 10W-40 mineraal moottoriöljy ei saa olla synteettistä. Synkronointi toimii tällä öljyllä hyvin, laakereiden kestoikä ei maksimi.
Laatikkogurut suosittelevat 75W-90 EP lisäainestettua laatikkoöljyä, saa olla synteettistä. Synkronointi toimii hyvin ainakin Mobilin öljyllä. Laakereiden kestoikä huomattavasti pidempi.
Saabin mukaan 75W-90 EP vaihtestoöljyn käyttö on sallittua, mutta se on vaihdettava sännöllisesti ja saattaa vuotaa tiivisteistä.
http://townsendimports.com/Web/transmis ... oxlube.htm
Omasa -92 laatikossa 75W-90 EP öljyt. En ole huomannut toiminnallista eroa ennen peruskorjausta olleisiin 10W-40 öljyihin. Toivotaan että laakerit kestävät pidempään. Toisaalta en toivo ajavani kyseisellä autolla enää vuonna 2020
Kokonaan eri juttu on sitten öljytyyppien sekoittuminen, kuten käytännössä tyyppiä muutettaessa tapahtuu.