nyt meillä päin pakkasta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

nyt meillä päin pakkasta

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

tonttu kylmä kun pakastin varpaat ja nenu jäässä . termari varmaan kesä mallia . onko helppo rasti vaihtaa . jokin kuva kyseisestä kohdasta . varmaan vähän eri homma kun 900 vm 89 joka mulla ennen ol .. haulla kattelin mut en löytänyt tai en osaa käyttää koko hakua 8O onko sillä merkitystä kun mulla on ilmastointi mallia ac jonka toiminnasta en ymmärrä yhtään mitään :?: :?: :?: :?: :(
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Itseasiassa ihan sama homma kuin 900:ssakin, vähän hankalammassa paikassa vaan. Seuraat jäähdyttimen akunpuoleisesta päädystä imusarjan alle menevää letkua, niin löydät termostaattikotelon.

Jäähdytysjärjestelmästä olisi hyvä poistaa nestettä muutamia litroja ennen termostaattikotelon avaamista, jos haluaa tehdä siististi. Itseasiassa kannattaisi tyhjentää ja huuhdella koko järjestelmä ja vaihtaa samalla uudet jäähdytysnesteet. Tyhjennystulppa on jäähdyttimen apukuskinpuoleisessa alakulmassa.

Avaat termostaatttikotelon kannen kaksi pulttia, otat vanhan terostaatin pois, asennat uuden termostaatin niin, että laipassa oleva liikuvalla pikkunippelillä oleva ilmausreikä tulee korkeimpaan kohtaan ja kiristät kannen takaisin kiinni. Ja täytät järjestelmän. Jos huuhtelit järjestelmän puhtaalla vedellä, huomioi huuhtelusta putkiin jäävän veden vaikutus, täyttö pitää tehdä ylivahvalla pakkasnestesekoituksella, jotta lopputuloksena saadaan 50/50 sekoitussuhde.

http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... cement.htm
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... ingsys.htm

Ilmastointi ei vaikuta tähän. Vakiotermostaatti on 89-asteinen, kannattaa hakea merkkiliikkeestä ~14 eurolla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

kiitti ja kumarrus

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

asia selkes heti .
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Meikäläisellä tuppas olemaan sen termostaattikotelon ruuvit todella tiukassa. Aukesi vasta paineilmaräikän "maastovaihteella". Ostin myös alkuperäisen, "jus:n" suositteleman 89-asteisen termostaatin, eikä ole tarvinut palella, vieläkään.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Liekö alkuperäinen brittivalmisteinen.. Oli 89 asteinen termari aikas viileä joten arvelin jos olis ollu vaik fahrenheitiä.. Nyt alkaa lähes tarkenee kun eilen vaihdoin melkein alkuperäisen termarin.. :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Jepjep, alkuperäinen on (kai?) 89 asteinen Waxstat merkkinen härpäke. Omasta oli jumissa auki tai takerteli liikkeissään, joten vaihdoin 88 ast tarvikemötikän sinne ja johan alko pelaamaan. Yhden asteen ero tuskin missään tuntuu.
Pirun outoa että se alkuperäinen näyttäisi olevan ihan kunnossa, siis menee kylmänä kiinni :?:
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Suoritin minäkin tänään termostaatin vaihdon. Kotiin tallilta ajaessa ainakin lämmöt seilasi "kello 9 ja10 välissä" kokoajan. Mistäs tuo johtuu? Vanhalla termolla lämmöt oli "8 ja 9 välillä" , eikä seilannut tuolleen :?
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

MP kirjoitti:Suoritin minäkin tänään termostaatin vaihdon. Kotiin tallilta ajaessa ainakin lämmöt seilasi "kello 9 ja10 välissä" kokoajan. Mistäs tuo johtuu? Vanhalla termolla lämmöt oli "8 ja 9 välillä" , eikä seilannut tuolleen :?
Ihan samalla lailla on lämmöt mullakin seilannut jo iät ja ajat. En tiedä, korjaantuisiko alkuperäistermarilla (nyt Motonetin tarvike), mutta EVVK, seilatkoon mun puolestani edelleenkin.
#1970
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

ah79 kirjoitti:
Ihan samalla lailla on lämmöt mullakin seilannut jo iät ja ajat. En tiedä, korjaantuisiko alkuperäistermarilla (nyt Motonetin tarvike), mutta EVVK, seilatkoon mun puolestani edelleenkin.
Joo, vaihoin just sen motonetin termarin tohon :roll:
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Vastaa Viestiin