Jäähdytin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Jäähdytin

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Jäähdytinnestettä on aina kulunut jonkin verran, talvella vielä enemmän. En ole tuota murehtinut, nyt alkaa mennä litra viikossa ja taitaa tulla halvemmaksi kohta korjata. Siinä kai menee koko syylari vaihtoon samalla, hinta noin 160 euroa? Jos tätä vielä pitkittää niin onko haitallista koneelle jos lisää jäähdytinainetta säännöllisesti. (Katsoin kyllä hausta, sorry, no success)

92 Griffin
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Nesteen lisäämisessä ei sinänsä ole mitään haitallista. On tärkeää, että nestettä on tarpeeksi, ettei moottori pääse ylikuumenemaan. Olisi syytä kuitenkin etsiä vika ja korjata se, ettei suurempia ongelmia (ylikuumenemisesta johtuva moottorivika) ilmene jatkossa.


Ootkos selvittänyt, että mistä kohtaan sitä nestettä menee?

Eli onko löytynyt selkeesti märkä kohta konetilasta, tai löytyykö joku liitos missä on vaaleata härmää, merkiksi vuotaneesta ja kuivuneesta nesteestä. (kannentiiviste, lohkolämmittimen proppu, jäähdyttimen letkut moottorin ympäriltä aina lämmittimen kennolle asti, vesipumppu). Seuraavassa vihjeitä vuodon paikallistamiseen.

Jos ikkunat huurtuvat sisältä herkästi ja sisällä tuoksahtaa makea, vuotaa tod. näk. lämppärin kenno.

Jos taas:
- pakokaasu on normaalia vaaleampaa
- auto käynnistyy aluksi kolmella pytyllä
- paisuntasäiliöön nousee reilusti poreita
- paisuntasäiliöön kerääntyy painetta pulsseina (tuntee kun laittaa kämmenen korkille)
- paisuntasäiliössä jäähdytysnesteen pinnalla kelluu vaaleaa hyhmää/öljyä
saattaa syynä olla / mm. ylikuumenemisen seurauksena) viallinen kannentiiviste tai haljennut moottorin kansi

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

No - kiitos vastauksesta. Ei nyt ole ollenkaan näin vakavasta asiasta kyse. Syylari on ehjän näköinen, vuotaa jostakin. Minulle suositeltiin järjestelmään laitettavaa tiivistysainetta, ovat kuulemma tulleet paljon paremmiksi. Onko kokemuksia.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Paikkausaineilla ei kannata ryhtyä kokeilemaan, varsinkaan jos meinaat auton pitää pidempään. Joudut kuitenkin viimeistään parin vuoden sisällä korjaamaan vian kunnolla. Samantien vaihdat nyt sen jäähdyttimen tai mistä nyt vuotaakaan, niin huolet on siltä osin sitten hoidettu, eikä tarvitse pohdiskella jäikö paikka-aineista jotakin tukkeumia tai ahdistusta järjestelmään.

Jäähdytin voi vuotaa päädyistä. Päädyt on muovia, kenno on alumiinia, päädyn ja kennon välissä on kumitiiviste, ja pääty pysyy paikallaan taivutetuilla kennon päädyn peltikynsillä. Voi olla, että päätyvuotoa voisi yrittää taltuttaa kiristämällä, mutta jos on vuotanut pidempään, voi olla tiivistepintojen väliin kertynyt jo kuonaa sen verran, ettei tiivisty vaikka kuinka lisäisi puristusta. Jäähdytin on muutenkin jo parhaan tehonsa menettänyt joten suoraan vaan syyläri vaihtoon.

160 eur on ollut jäähdyttimen hinta tammikuussa Turboautomaatti-ilmastoituun tonnariin 2,0 -87ja 2,3-95. Uudemmassa kenno on 50 cm leveä, vanhemmassa 55 cm. Muuten sama kampe.

Bar's Leaks ei ole kovin huonossa maineessa paikkausaineista, kokeilin sitä itsekin, mutta korjaa nyt vaan ne vuodot ihan kunnolla, niin ei sitten harmita :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Vuotava syylärin pää saattaa johtua, myös ylimääriäsestä paineesta systeemissä, mikä taas voi johtua...

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
east
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 11:49

Viesti Kirjoittaja east »

Olen korjannut kolmesta tai neljästä kinneristä syylarin Bar`s Leak-nimisellä mömmöllä. Ei tuki vääriä paikkoja. Vuoto on hävinnyt joka kerta.
Janza
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Jäähdytin

Viesti Kirjoittaja Janza »

jus kirjoitti: 160 eur on ollut jäähdyttimen hinta tammikuussa Turboautomaatti-ilmastoituun tonnariin 2,0 -87ja 2,3-95. Uudemmassa kenno on 50 cm leveä, vanhemmassa 55 cm. Muuten sama kampe.
Mistäs tohon hintaan (saa olla halvempikin :D ) syylärin saisi?? Kysäisin piruuttani Laakkoselta hintaa, jäähdytin nro7599194 mitättömät 321.65 euroa :( , myyjä vielä sanoi ettei ole paljoa Saabin jäähdyttimiä mennyt, no ei varmaan tolla hinnalla jos jostain puolta halvemmalla on mahdollista saada :? ). Ylävesiletkun liitos on jo joskus ennen ranetettu metalliputken pätkällä, nyt alkaa halkeama levitä muovipäädyssä, tarttis vissiin tehrä jotain ennen kuin possahtaa kokonaan.
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
tomant
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 11:40

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kelpaavatko tällaiset, lainaus sivuilta http://www.motonet.fi/ ?
"JÄÄHDYTIN SAAB 9000 --98
Tehdasuusi, mitat kennon mittoja
9000-i --93 (42x40cm, ei Turbo/ilmastoidut/V6). . . . . . . 30-7622 129.00 ???
9000-Turbo --93 (50x40cm, ei Automatic/ilmastoidut). . . . 30-7521 134.00 ???
9000-Turbo-Automatic --93 (50x40cm, ei ilmastoidut). . . . 30-7522 144.00 ???
9000 94-- (ei Automatic). . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-8883 188.00 ???"

tomant
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

tomant kirjoitti:Kelpaavatko tällaiset, lainaus sivuilta
Kelpaavat jos autossasi on joku mainitun kokoinen jäähdytin. Kuten ilmoitettu mitat on kennon leveys, päädyt siihen lisäksi.
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/letku ... mage1.html
Automaattivaihteisissa on apukuskinpuoleisessa päädyssä liitännät vaihteistoöljyn jäähdytykselle. Käsivaihteisessa niitä ei tarvita.

87-turboautomaattitonnarissa on tällainen:
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/letku ... mage2.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Janza
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Tuli kyllä toi Motonettikin katottua, ihmettelin vaan tota kohtaa
"9000-Turbo-Automatic --93 (50x40cm, ei ilmastoidut). . . . 30-7522 144.00 ??? " , et mitä vaikutusta sillä ilmastoinnilla on tohon jäähyttimen malliin, eikös siin ole välijäähdytinkin ton ilmastoinnin kennon ja "syylärin" välissä?
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Janza kirjoitti:mitä vaikutusta sillä ilmastoinnilla on tohon jäähyttimen malliin
Jospa noissa vuosimalleissa on 55 cm leveä jäähdytin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Janza
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

No just kävin sitte mittaamassa, ei oo kuin 50cm leveä joten kai tuo Motonetin syylärikin pitäs käydä, tosin niitten varastosaldo näyttikin sitten nollaa :(, kai ne tilaavat tarvittaessa.
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

peinu kirjoitti:Vuotava syylärin pää saattaa johtua, myös ylimääriäsestä paineesta systeemissä, mikä taas voi johtua...
Mistä?
Mulla alkoi vuotamaan termostaatin vaihdon jälkeen... kele...
Oli paisuntasäiliö ääriään myöten täynnä kun kurkkasin konepellin alle. Eikun paineet ja ylimääräiset nesteet kankaalle...
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Minulle suositeltiin järjestelmään laitettavaa tiivistysainetta, ovat kuulemma tulleet paljon paremmiksi. Onko kokemuksia
Yhteen nestettä vuotavaan koneeseen olen tuota paikkaus jauhetta käyttänyt ja siinä ainakin nesteen väheneminen loppui. Jauhe on ilmeisesti jotain alumiinipohjaista joka reagoi lämpöön kun on kierrossa 8O Vai olenko ihan hakoteillä?
Saab 9-5 2,0t -1999
viiksi
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Pe Joulu 01, 2006 16:41

jäähdytin vuotaa

Viesti Kirjoittaja viiksi »

Onkohan se jäähdytin? Ainakin näistä Cs:sistä on mennyt usein näitä lämppärin kennoja,jotka alkavat tiputteleen nesteitä,samalla kannattaa tutkia se termarin tiiviys,sieltä ja helposti tiputtelee nesteitä. Tutkaile ensin mistä neste katoaa,ennenkuin ostat syylarin.
Vastaa Viestiin