Jäähdytin
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Jäähdytin
Jäähdytinnestettä on aina kulunut jonkin verran, talvella vielä enemmän. En ole tuota murehtinut, nyt alkaa mennä litra viikossa ja taitaa tulla halvemmaksi kohta korjata. Siinä kai menee koko syylari vaihtoon samalla, hinta noin 160 euroa? Jos tätä vielä pitkittää niin onko haitallista koneelle jos lisää jäähdytinainetta säännöllisesti. (Katsoin kyllä hausta, sorry, no success)
92 Griffin
92 Griffin
Nesteen lisäämisessä ei sinänsä ole mitään haitallista. On tärkeää, että nestettä on tarpeeksi, ettei moottori pääse ylikuumenemaan. Olisi syytä kuitenkin etsiä vika ja korjata se, ettei suurempia ongelmia (ylikuumenemisesta johtuva moottorivika) ilmene jatkossa.
Ootkos selvittänyt, että mistä kohtaan sitä nestettä menee?
Eli onko löytynyt selkeesti märkä kohta konetilasta, tai löytyykö joku liitos missä on vaaleata härmää, merkiksi vuotaneesta ja kuivuneesta nesteestä. (kannentiiviste, lohkolämmittimen proppu, jäähdyttimen letkut moottorin ympäriltä aina lämmittimen kennolle asti, vesipumppu). Seuraavassa vihjeitä vuodon paikallistamiseen.
Jos ikkunat huurtuvat sisältä herkästi ja sisällä tuoksahtaa makea, vuotaa tod. näk. lämppärin kenno.
Jos taas:
- pakokaasu on normaalia vaaleampaa
- auto käynnistyy aluksi kolmella pytyllä
- paisuntasäiliöön nousee reilusti poreita
- paisuntasäiliöön kerääntyy painetta pulsseina (tuntee kun laittaa kämmenen korkille)
- paisuntasäiliössä jäähdytysnesteen pinnalla kelluu vaaleaa hyhmää/öljyä
saattaa syynä olla / mm. ylikuumenemisen seurauksena) viallinen kannentiiviste tai haljennut moottorin kansi
Ootkos selvittänyt, että mistä kohtaan sitä nestettä menee?
Eli onko löytynyt selkeesti märkä kohta konetilasta, tai löytyykö joku liitos missä on vaaleata härmää, merkiksi vuotaneesta ja kuivuneesta nesteestä. (kannentiiviste, lohkolämmittimen proppu, jäähdyttimen letkut moottorin ympäriltä aina lämmittimen kennolle asti, vesipumppu). Seuraavassa vihjeitä vuodon paikallistamiseen.
Jos ikkunat huurtuvat sisältä herkästi ja sisällä tuoksahtaa makea, vuotaa tod. näk. lämppärin kenno.
Jos taas:
- pakokaasu on normaalia vaaleampaa
- auto käynnistyy aluksi kolmella pytyllä
- paisuntasäiliöön nousee reilusti poreita
- paisuntasäiliöön kerääntyy painetta pulsseina (tuntee kun laittaa kämmenen korkille)
- paisuntasäiliössä jäähdytysnesteen pinnalla kelluu vaaleaa hyhmää/öljyä
saattaa syynä olla / mm. ylikuumenemisen seurauksena) viallinen kannentiiviste tai haljennut moottorin kansi
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Paikkausaineilla ei kannata ryhtyä kokeilemaan, varsinkaan jos meinaat auton pitää pidempään. Joudut kuitenkin viimeistään parin vuoden sisällä korjaamaan vian kunnolla. Samantien vaihdat nyt sen jäähdyttimen tai mistä nyt vuotaakaan, niin huolet on siltä osin sitten hoidettu, eikä tarvitse pohdiskella jäikö paikka-aineista jotakin tukkeumia tai ahdistusta järjestelmään.
Jäähdytin voi vuotaa päädyistä. Päädyt on muovia, kenno on alumiinia, päädyn ja kennon välissä on kumitiiviste, ja pääty pysyy paikallaan taivutetuilla kennon päädyn peltikynsillä. Voi olla, että päätyvuotoa voisi yrittää taltuttaa kiristämällä, mutta jos on vuotanut pidempään, voi olla tiivistepintojen väliin kertynyt jo kuonaa sen verran, ettei tiivisty vaikka kuinka lisäisi puristusta. Jäähdytin on muutenkin jo parhaan tehonsa menettänyt joten suoraan vaan syyläri vaihtoon.
160 eur on ollut jäähdyttimen hinta tammikuussa Turboautomaatti-ilmastoituun tonnariin 2,0 -87ja 2,3-95. Uudemmassa kenno on 50 cm leveä, vanhemmassa 55 cm. Muuten sama kampe.
Bar's Leaks ei ole kovin huonossa maineessa paikkausaineista, kokeilin sitä itsekin, mutta korjaa nyt vaan ne vuodot ihan kunnolla, niin ei sitten harmita
Jäähdytin voi vuotaa päädyistä. Päädyt on muovia, kenno on alumiinia, päädyn ja kennon välissä on kumitiiviste, ja pääty pysyy paikallaan taivutetuilla kennon päädyn peltikynsillä. Voi olla, että päätyvuotoa voisi yrittää taltuttaa kiristämällä, mutta jos on vuotanut pidempään, voi olla tiivistepintojen väliin kertynyt jo kuonaa sen verran, ettei tiivisty vaikka kuinka lisäisi puristusta. Jäähdytin on muutenkin jo parhaan tehonsa menettänyt joten suoraan vaan syyläri vaihtoon.
160 eur on ollut jäähdyttimen hinta tammikuussa Turboautomaatti-ilmastoituun tonnariin 2,0 -87ja 2,3-95. Uudemmassa kenno on 50 cm leveä, vanhemmassa 55 cm. Muuten sama kampe.
Bar's Leaks ei ole kovin huonossa maineessa paikkausaineista, kokeilin sitä itsekin, mutta korjaa nyt vaan ne vuodot ihan kunnolla, niin ei sitten harmita

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jäähdytin
Mistäs tohon hintaan (saa olla halvempikinjus kirjoitti: 160 eur on ollut jäähdyttimen hinta tammikuussa Turboautomaatti-ilmastoituun tonnariin 2,0 -87ja 2,3-95. Uudemmassa kenno on 50 cm leveä, vanhemmassa 55 cm. Muuten sama kampe.



9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Kelpaavatko tällaiset, lainaus sivuilta http://www.motonet.fi/ ?
"JÄÄHDYTIN SAAB 9000 --98
Tehdasuusi, mitat kennon mittoja
9000-i --93 (42x40cm, ei Turbo/ilmastoidut/V6). . . . . . . 30-7622 129.00 ???
9000-Turbo --93 (50x40cm, ei Automatic/ilmastoidut). . . . 30-7521 134.00 ???
9000-Turbo-Automatic --93 (50x40cm, ei ilmastoidut). . . . 30-7522 144.00 ???
9000 94-- (ei Automatic). . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-8883 188.00 ???"
tomant
"JÄÄHDYTIN SAAB 9000 --98
Tehdasuusi, mitat kennon mittoja
9000-i --93 (42x40cm, ei Turbo/ilmastoidut/V6). . . . . . . 30-7622 129.00 ???
9000-Turbo --93 (50x40cm, ei Automatic/ilmastoidut). . . . 30-7521 134.00 ???
9000-Turbo-Automatic --93 (50x40cm, ei ilmastoidut). . . . 30-7522 144.00 ???
9000 94-- (ei Automatic). . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-8883 188.00 ???"
tomant
Kelpaavat jos autossasi on joku mainitun kokoinen jäähdytin. Kuten ilmoitettu mitat on kennon leveys, päädyt siihen lisäksi.tomant kirjoitti:Kelpaavatko tällaiset, lainaus sivuilta
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/letku ... mage1.html
Automaattivaihteisissa on apukuskinpuoleisessa päädyssä liitännät vaihteistoöljyn jäähdytykselle. Käsivaihteisessa niitä ei tarvita.
87-turboautomaattitonnarissa on tällainen:
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/letku ... mage2.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuli kyllä toi Motonettikin katottua, ihmettelin vaan tota kohtaa
"9000-Turbo-Automatic --93 (50x40cm, ei ilmastoidut). . . . 30-7522 144.00 ??? " , et mitä vaikutusta sillä ilmastoinnilla on tohon jäähyttimen malliin, eikös siin ole välijäähdytinkin ton ilmastoinnin kennon ja "syylärin" välissä?
"9000-Turbo-Automatic --93 (50x40cm, ei ilmastoidut). . . . 30-7522 144.00 ??? " , et mitä vaikutusta sillä ilmastoinnilla on tohon jäähyttimen malliin, eikös siin ole välijäähdytinkin ton ilmastoinnin kennon ja "syylärin" välissä?
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Mistä?peinu kirjoitti:Vuotava syylärin pää saattaa johtua, myös ylimääriäsestä paineesta systeemissä, mikä taas voi johtua...
Mulla alkoi vuotamaan termostaatin vaihdon jälkeen... kele...
Oli paisuntasäiliö ääriään myöten täynnä kun kurkkasin konepellin alle. Eikun paineet ja ylimääräiset nesteet kankaalle...
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Yhteen nestettä vuotavaan koneeseen olen tuota paikkaus jauhetta käyttänyt ja siinä ainakin nesteen väheneminen loppui. Jauhe on ilmeisesti jotain alumiinipohjaista joka reagoi lämpöön kun on kierrossaMinulle suositeltiin järjestelmään laitettavaa tiivistysainetta, ovat kuulemma tulleet paljon paremmiksi. Onko kokemuksia

Saab 9-5 2,0t -1999
jäähdytin vuotaa
Onkohan se jäähdytin? Ainakin näistä Cs:sistä on mennyt usein näitä lämppärin kennoja,jotka alkavat tiputteleen nesteitä,samalla kannattaa tutkia se termarin tiiviys,sieltä ja helposti tiputtelee nesteitä. Tutkaile ensin mistä neste katoaa,ennenkuin ostat syylarin.