Mystinen automaattiloota

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Mystinen automaattiloota

Viesti Kirjoittaja MP »

Tutkiskelin tuota 9000FAQ:in automaattilootalistaa, ja omaa autoani, laatikko on tyyppiä GA 74302, tällaista ei ole tuossa listassa ollenkaan :?

http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... a837da0fad

Onko kellään ekspertillä tietoa mikä tämä on ja miksi ei ole listassa? Sen tiedän tämän historiasta, että se on uusi/tehdasuusi loota, vaihdettu autoon 100 000 km sitten Saksassa, vuoden 98/99 tienoilla

sarjanumero 037696

Arvauksia, tietoa? 8O
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

FAQ:sta puuttuu tietoa, mutta silti samalla sivulla on linkki tietoon:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... tyypit.gif

Tässä vähän laajemmin pohdiskeltu:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 713#150713
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

No siellähän se sitten olikin.

Näköjään tuossa puhuttiin että 2.0 turbon laatikkoa ei voi laittaa 2.3 turboon, koska se luistaa liikaa. Johtuuko se kenties 2.3 koneen suuremmasta tehosta vai onko siihen joku muu syy?

Mites sitten on kun 2.0 kone esim. lastulla viritetään vastaamaan 2.3 tehoja? :?
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
270/400
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 12:30
Paikkakunta: Naantali

luistaminen

Viesti Kirjoittaja 270/400 »

ei ole ollut ainakaan mulla ongelmana paremminkin renkaiden pito, tosin vanha laatikko jouduttiin vaihtamaan ennen lastutusta kun luisti,mutta nykyisessä ei ole kyseistä vikaa ilmennyt.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

MP kirjoitti: Mites sitten on kun 2.0 kone esim. lastulla viritetään vastaamaan 2.3 tehoja? :?
No hätä. Kunhan ei "liikaa" viriä laita.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

MP kirjoitti:No siellähän se sitten olikin.

Näköjään tuossa puhuttiin että 2.0 turbon laatikkoa ei voi laittaa 2.3 turboon, koska se luistaa liikaa. Johtuuko se kenties 2.3 koneen suuremmasta tehosta vai onko siihen joku muu syy?

Mites sitten on kun 2.0 kone esim. lastulla viritetään vastaamaan 2.3 tehoja? :?
2.0t:n laatikko max 270Nm.
2.3T:n laatikko max 300Nm.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

9000CD23T kirjoitti:
MP kirjoitti:No siellähän se sitten olikin.

Näköjään tuossa puhuttiin että 2.0 turbon laatikkoa ei voi laittaa 2.3 turboon, koska se luistaa liikaa. Johtuuko se kenties 2.3 koneen suuremmasta tehosta vai onko siihen joku muu syy?

Mites sitten on kun 2.0 kone esim. lastulla viritetään vastaamaan 2.3 tehoja? :?
2.0t:n laatikko max 270Nm.
2.3T:n laatikko max 300Nm.
Eli teoriassahan ne siis hajoaa kun viritetään.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

9000CD23T kirjoitti:
MP kirjoitti:No siellähän se sitten olikin.

Näköjään tuossa puhuttiin että 2.0 turbon laatikkoa ei voi laittaa 2.3 turboon, koska se luistaa liikaa. Johtuuko se kenties 2.3 koneen suuremmasta tehosta vai onko siihen joku muu syy?

Mites sitten on kun 2.0 kone esim. lastulla viritetään vastaamaan 2.3 tehoja? :?
2.0t:n laatikko max 270Nm.
2.3T:n laatikko max 300Nm.
Eix 2.3T ollukaan 400Nm 8)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja hatami »

tällä hetkelläkin omassa tonnarissavm.88 automaattilaatikolla on tehot n.245 ja vääntökin 360nm,ei ole mitään ongelmaa esiintynyt laatikon puolelta.Lastutettu,isompi ahdin ,3"putkisto yms.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

9000CD23T kirjoitti:
MP kirjoitti:No siellähän se sitten olikin.

Näköjään tuossa puhuttiin että 2.0 turbon laatikkoa ei voi laittaa 2.3 turboon, koska se luistaa liikaa. Johtuuko se kenties 2.3 koneen suuremmasta tehosta vai onko siihen joku muu syy?

Mites sitten on kun 2.0 kone esim. lastulla viritetään vastaamaan 2.3 tehoja? :?
2.0t:n laatikko max 270Nm.
2.3T:n laatikko max 300Nm.


2.0 & 2.3 patojen ZF-4HP-18 tomaateilla on samat kestot teoreettisesti 300hv/400nm joita ei saisi ylittää (laatikoissa on sisällä jotain eroja esim mm. akseleiden paksuuksissa).

edit: (perustuu zf:n ja automaagien korjaajan kommentteihin) eli nuo arvot on saapin saamia/antamia oheisarvoja/suosituksia mitä esitetään .gif taulukossa. ZF:n maahantuojalta tiedustelleena kestorajat on ylempänä kuin ilmoitetut todellisuudessa. Kyselin pari vuotta sitten shiftkittiä zf:ään mutta ei löydy tehtaan mukaan, ellei joku ole ranettanut.
Viimeksi muokannut 9000cst, Ma Elo 13, 2007 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000cst kirjoitti:BULL sh*t 2.0 & 2.3 patojen ZF-4HP-18 tomaateilla on samat kestot, eli teoreettisesti 300hv/400nm
Ihmettelinkin miksi eri mallien laatikoille on taulukkoon kirjattu max. sisäänmomentille eri arvoja moottoritehosta riippuen:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... uhteet.gif
Kirjahan on siis selvästi väärässä, BST.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jep, ja Saabin korjaamokäsikirjassa ei laatikon kokoamis ja purkuhommassa keston osalta puututa juuri muuhun kuin kitkalevyjen määrään riippuen siitä, onko turbolla vai ilman. Yleensä 3-5 kitkalevyä per kytkin ja yks veke tai mukaan riippuen onko turbo.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

jus kirjoitti:
9000cst kirjoitti:BULL sh*t 2.0 & 2.3 patojen ZF-4HP-18 tomaateilla on samat kestot, eli teoreettisesti 300hv/400nm
Ihmettelinkin miksi eri mallien laatikoille on taulukkoon kirjattu max. sisäänmomentille eri arvoja moottoritehosta riippuen:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... uhteet.gif
Kirjahan on siis selvästi väärässä, BST.
Miksiköhän muuten 2.3 turbon laatikossa nelonen on lyhyempi kun muissa :| ?

Luulis että se olis just toisinpäin
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja hatami »

tarviiko sitä autoa aina rääkätä max.tehoilla ja väännöllä,voipi siinä käyttää järkeäkin kun virittääpi niitä laitteita.Teinit on aina eri asia
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

hatami kirjoitti:tarviiko sitä autoa aina rääkätä max.tehoilla ja väännöllä,voipi siinä käyttää järkeäkin kun virittääpi niitä laitteita.Teinit on aina eri asia
Öööö? Teinit? Max tehot? Mites tuon määrittelet?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin