B202 kannen venttileistä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

B202 kannen venttileistä

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Jeps, eli taisivat olla imu 32mm ja pako 29 milliä


Lähinnä askarruttaa, että sopiiko nuo Maptunin myymät 34mm imuvena ja 32mm pakovena b202 kanteen? Nehän on tarkoitettu "lyhkäsen" tontun kanteen (mikälie oli tuo numerosarja)
Nokat ilmeisesti käyvät ristiin.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Meikäläinen se taitaa aina esittää kiperiä kysymyksiä, kun ei niihin vastaa kukaan muu kun mä, viisastumatta yhtään :roll:

eihän tähän ongelmaan sitten auttanut muu, kun ostaa itelle tollanen irrallinen 2,0 kansi, että voi itse mittailla,onko koon puolesta mahdollista noita isompia venoja laittaa..., jos ei, niin täytyy tyytyä kannen porttaamiseen ja kireämpiin nokkiin. Olisi toki nastaa, jos jollain olisi irrallinen 2,1/2,3 kansi, niin voisi verrata mittoja. Vielä kun saisi tietää, että onko venttiilin jousissa kokoeroa...Ja olisi myös nastaa tietää, että onko noissa uudemmissa kansissa (niin trionicin kuin esim 88 tontun kannessa) samantyyppiset kanavat. Sitä symmetrinen/assymmetrinen tarkoitan. Nokka-akseileita kun tässä nyt suunnitellaan, mikäli venojen kera käy kaput... :?:
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hiukan kanavista ja muuta:

* 84-85 B202 symmetriset kanavat, ja ainakin '84 epäsymmetrinen nosto imunokassa
* 86-93 B202 epäsymmetriset imukanavat
* -94 B234 pitkä ja B212 symmetriset kanavat (sama kansi B234 ja B212)
* 94-98 B2X4 (Trionic5 ja lyhytkone) symmetriset kanavat
* 98- B2x5 Trionic7 symmetriset kanavat

Käytännössä mitä uudempi, sitä paremmin virtaava kansi, poikkeuksina epäsymmetrisillä kanavilla oleva 86-93 B202, joka virtaa huonommin kuin vanhempi 84-85 JOS vanhempaan kanteen vaihdetaan symmetrinen imunokka. Merkittävä ero syntyy Trionic-aikakauden kansissa vrt. vanhempiin, imukanavat ovat huomattavasti paremmat. Toki porttaamalla saa vanhemmastakin kannesta yhtä hyvän, mutta hinta/laatu-suhteeltaan paras aihio vanhempaan autoon on ehdottomasti Trionic 5-koneisen Saabin kansi. Toki miksei T7:kin, mutta niitä lienee hankalammin saatavissa vielä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Siis mitä tässä nyt tällä hetkellä pohdin jcarsonin antamien apujen perusteella: Onko tuo öljynkierto merkittävästi huonompi b202 symmetrisessä kannessa kuin epäsymmetrisessä :?: Ja mitä tässä nyt tuumaillut, niin tohon 2,0 ei taida nuo mainitsemani isommat venat mahtua.

Eli tarvitsisin tietoa onko niitä mahdollista asentaa 2,3 litraisen koneen kanteen? Eli jos jollakulla moinen irrallan, niin tuo periatteessa selviää helposti mittanauhalla, onhan noissa maptunin venoissa kuitenkin merkittävä ero vakivenoihin.

Jos ei passaa, niin sitten toivon että saisin jeesiä t5 kannen b202 lohkoon sovittaneilta. Haen niittäin omaan moottoriini mahdollisimman hyvin hengittävää perusmoottoria, jottei tarvita suuria ahtopaineita tehon hakemiseen. Toki hyvin portattu b202 kansi varmasti riittäisi, mutta en haluaisi tyytyä siihen...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Öljynkierto? Ai tarkoitatko niitä öljyputkia vanhoissa kansissa? Ei ole mikään merkittävä ero, lähinnä kosmeettinen.

Tuosta venttiilien mahtumisesta en osaa sanoa, eikä ole itsellä irrallaan mitään kansia. Hyvin portatulla B202 kannella pääsee kyllä pitkälle, jos siitä lähdetään... Tuosta T5 kannen asennuksesta löytyy täältä foorumiltakin jo juttua, modaamaan joutuu lähinnä jakopään kopan puolella, muuten sopii aika nätisti suoraan. Ja T5 kannestakin mieluusti porttaisi pakopuolta ennen asennusta. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

900turbo3d kirjoitti:toivon että saisin jeesiä t5 kannen b202 lohkoon sovittaneilta. Haen niittäin omaan moottoriini mahdollisimman hyvin hengittävää perusmoottoria, jottei tarvita suuria ahtopaineita tehon hakemiseen. Toki hyvin portattu b202 kansi varmasti riittäisi, mutta en haluaisi tyytyä siihen...
Miten:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=

Muutama kuvalinkki:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=

Ja ainakin T5-kanteen menis ainakin millin isommat imuvenat erään ammattimiehen mukaan. Enemmänkin lienee kysymys siitä, että mitä laitetaan sopimaan. Lähes kaikki onnistuu, ja maksaa. Porttaus on helposti yli 500€ näin vertailuksi.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

tema kirjoitti:Lähes kaikki onnistuu, ja maksaa. Porttaus on helposti yli 500€ näin vertailuksi.
Joo, niinhän ne maksaa, näin vertailuksi nokat on ~600, venat jousineen ~500, turbo tonnin, alustan puslat ~400, notta tuo 500 porttauksesta enään pahalle tunnu. Sikshän tässä hommassa kestää, kun ei vielä oo tuo veikkaus onnistunut lisätienistien muodossa. Tosin tuolla kannella ei olisi niin kiire, kunhan lähiaikoina saisi.

Olikos nyt t5 kannen imukanat assymmetrisiä vai symmetrisiä. Lähinnä minkäikäinen kansiaihio pitäs ottaa b202, vai onko tuolla merkitustä kun kanavia muokataan. Kai se on tuo b202 kansi ensin kokeiltava, kun niitä ylimääräisiä on. Siis kanteenhan tulisi trionic-koneisen kannen jyrkemmät nokat, ja venttiilinjousetkin
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Eikös tuosta Sethin tekstistä käynyt ilmi, että trionic-kannet on symmetrisiä. Tiukimmat nokat löydät epäsymmetrisillä kanavilla olevasta B202 turbosta ;)
Foxbody turbo
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo näin on. Symmetriset kanavat kaikissa kansissa paitsi noissa 86-93 B202:ssa, joiden parina sitten myöskin on (turboissa) kaikkein jyrkimmät nokat. Trionic-kansien nokkia en suosittele, koska ne ovat todella löysät ja jopa B202 vaparinokat ovat paremmat.
Kansiaihioksi suosittelisin ensisijaisesti T5, sitten B234/B212 (pitkäkansi), sitten symmetrisillä kanavilla oleva B202 ja vasta viimeiseksi se asymmetrisillä kanavilla oleva B202.
Lisäetuna noilla muilla kansilla kuin B202 on isommat palotilat, joilla puristukset tippuvat omasta mielestäni virikäytössä varsin ihanteellisiksi - 8,5 tuntumaan käytettäessä vakiomäntiä (86-> T16).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

tema kirjoitti: Ja ainakin T5-kanteen menis ainakin millin isommat imuvenat erään ammattimiehen mukaan. Enemmänkin lienee kysymys siitä, että mitä laitetaan sopimaan. Lähes kaikki onnistuu, ja maksaa. Porttaus on helposti yli 500€ näin vertailuksi.
Ainakin T7 kannessa on millin isommat venat. Tässä parit fotot:
Kuva
Kuva


T. Pasi
99T-museopeli
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

jcarlson kirjoitti:Symmetriset kanavat kaikissa kansissa paitsi noissa 86-93 B202:ssa, joiden parina sitten myöskin on (turboissa) kaikkein jyrkimmät nokat. Kansiaihioksi suosittelisin ensisijaisesti T5.
Ilmeisesti siis asymmetrisen B202:n nokat naitettuna T5-kanteen olisi ideaali yhdistelmä? Vai menevätkö edes noin...? :oops:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ymmärsit aivan oikein. :) Ja T5 T7:n sijaan vain paremman hinnan ja saatavuuden vuoksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Passi kirjoitti:
tema kirjoitti: Ja ainakin T5-kanteen menis ainakin millin isommat imuvenat erään ammattimiehen mukaan. Enemmänkin lienee kysymys siitä, että mitä laitetaan sopimaan. Lähes kaikki onnistuu, ja maksaa. Porttaus on helposti yli 500€ näin vertailuksi.
Ainakin T7 kannessa on millin isommat venat.
T5+T7 omaa 33mm imuvenat. Vanhemmissa siis 32mm. Sillä, että mahtuu isommat tarkoitin, että mahtuu vakiota (33) isommat.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

Onkos B202 vaparin ja turbon kannet identtisiä, lukuunottamatta nokkia?

Oisko tiedossa ketään hyvää ja kohtuuhintaista b202 kannen viilaaja, tai vinkkejä jos sitä vaikka itse innostuis... :P

Ylläolevasta tekstistä voi siis päätellä ettei maksa vaivaa vaihtaa b202 2.0T:hen pitkälohkoisen 2.3T:n kantta, eikös venttiilitkin näissä samankokoiset vai...?
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaparin ja turbon kannet ovat samat. 2.3 pitkälohkon kansi on hiukan parempi kuin 2.0, mutta etu ei ole kovin suuri, porttaus tai T5/7 kansi olisi minusta parempi sijoitus. Varsinkin tonnarissa, kun löytyy valmiiksi jo sopivia imusarjojakin T5:tä varten.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin