Tonnarissa käyntihäröä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Tonnarissa käyntihäröä

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Auto tonnikala vm-89, ei turboa eikä DI:tä ja oireet seuraavanlaiset:

-Kylmänä käynnistyy normaalisti, kierrokset pomppaavat ensin ~1500 rpm ja laskevat siitä normaaleiksi. Tämän jälkeen kun polkaisee kaasua, kierrokset tippuvat 500 rpm pintaan, pomppaavat siitä hieman yli 1000 rpm ja jäävät seilaamaan tälle välille :? . Lyhyen ajon jälkeen tyhjäkäynti tasoittuu. Pienenpientä vaeltelua on lämpimänäkin, mutta se kai kuuluu asiaan.

-Nykii kylmänä kiihdytyksissä ja välillä tasaisessakin ajossa. Lämpimänä pelaa paremmin, mutta satunnaista nypytystä esiintyy. Ainakin ykkösellä kiihdyttäessä auto tahmaa lämpimänäkin selvästi 4000 rpm kohdalla.

Tyhjäkäynnin vaeltelu kylmänä ja nykiminen alkoi tasatarkkaan siitä, kun auto viime perjantaina joutui seisomaan muutaman tunnin pihalla, joka oli täynnä Sitikoita 8O . Ilmeisesti Saabit eivät sitten lainkaan tykkää ranskalaisesta seurasta 8O 8O . Tuohon tahmaamiseen ykkösellä 4000 rpm kohdalla olin kiinnittänyt huomiota pari kertaa aikaisemminkin, mutta ei ole haitannut mitään kun normaaliajossa nyt ei tule niin pitkälle yleensä konetta huudatettua.

Toimenpiteet tähän mennessä:

-Tulpat, johdot, jakajan kansi, pyörijä ja puola vaihdettu. Vähensi nykimistä selvästi, mutta ei lopettanut sitä.
-Ruiskun lämpötila-anturi vaihdettu
-Tyhjäkäyntimoottori putsattu

Vanhoista tulpista kahden keskimmäisen juuressa oli öljyä ja johdotkin olivat huomattavan öljyiset, joten ne ovat mitä luultavimmin aiheuttaneet oman osansa käyntiongelmasta. Vielä tuntuis olevan jäljellä jotain häikkää, joka ei ilmeisesti liity sytkäpuoleen. Alipainevuotoa voisi epäillä muuten, mutta tuo tyhjäkäynnin seilaaminen kylmänä ja käynnin tasoittuminen hetken päästä ei oikein sovi kuvaan. Vanhat tulpat olivat kaikki tasaisen kauniin värisiä eli ainakaan näkyviä glykolipesun merkkejä niissä ei ollut. Vedet ja öljyt vaikuttaisivat pysyvän omalla puolellaan. Pitäiskö seuraavaksi alkaa epäilemään ilmamassamittaria vai onko jotain muita potentiaalisia mahdollisuuksia, jotka kannattaisi vielä käydä läpi ennen IMM:n vaihtoa?
#1970
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Kaasuläppäkotelon ja imuputken puhtaus, tervoittuvat hiljalleen huohotuksen seurauksena.
En tiedä miten "arka" tuo vapari on, mutta turbossa oireet ovat kutakuinkin kuvailemasi.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Eilen putsattu kaasuläppäkotelo ja vaihdettu alipaineletkut lukuunottamatta jarrutehostimen letkua ja paksumpaa huohotusputkea, joihin ei ollut eilen sopivaa letkua (vaihtuvat tänä iltana). Aamulla taas aivan sama kuvio kuin alkuperäisessä viestissä kuvailtu. Sellaiseen kuitenkin kiinnitin eilen huomiota, että kaasuläpän asentokytkimen nolla-asennon tunnistus ei meinannut ensin toimia yleismittarin mukaan, mutta anturia hetken käänneltyäni pelasi aivan OK. Varmistin toiminnan vielä kaasuläppäkotelon ollessa kiinni taas autossa.

Tänä aamuna kun tyhjäkäynti alkoi vaeltamaan, nappasin tunnistimen piuhan irti ja auto alkoi käydä tasaista tyhjäkäyntiä korotetuilla kierroksilla (~1200-1300 rpm). Johto takaisin ==> vaeltaminen jatkui. Jonkin matkan ajon jälkeen tyhjäkäynti normalisoitui jälleen. Olisiko mahdollista, että tunnistimen pinnat ovat niin likaiset, etteivät ne seisonnan jälkeen meinaa saada kontaktia, mutta alkavat taas toimia kun ovat saaneet hieman liikettä :?: Tässä tapauksessa ihmetyttää vain ilmiön säännönmukaisuus. Yleismittarihan asian kertoisi, mutta sitä ei ollut aamulla mukana (ensi kerralla on).

Tätä nypyttämistä ja tahmaamista kiihdytyksissä tuo ei silti selitä. Edelleenkin itselläni olisi IMM ensimmäisenä syytettyjen listalla, mutta sopiiko silloin kuvaan, että välillä toimii paremmin ja välillä huonommin, yleensä pitkän ajon jälkeen paremmin?

(Autoon vaihtamani tulpat oli muuten Eyquemin nelikärkiset, koska mitään muuta ei saanut lauantai-iltapäivällä. Kai noittenkin pitäisi jotenkin toimia?)
#1970
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ah79 kirjoitti:Olisiko mahdollista, että tunnistimen pinnat ovat niin likaiset, etteivät ne seisonnan jälkeen meinaa saada kontaktia, mutta alkavat taas toimia kun ovat saaneet hieman liikettä
Läppäkytkimessä on tyhjäkäyntiä varten mikrokytkin, jossa kontakti pitäisi olla kokolailla varma. Omastani kuitenkin putsasin mikrokytkimenkin sisältä kontaktit samalla kun korjasin täyskaasuasennon koskettimen kiskon juuressa olleen kylmän juotoksen.

Kuva

Jos epäilet läppäkytkintä, lienee melko helppoa tyhjäkäyntiongelman yhteydessä ottaa johto irti läppäkytkimeltä niin kuin jo teitkin, ja lisäksi laittaa hyppylanka johtoon niiden koskettimien välille, jotka kuuluisi tyhjäkäynnillä olla yhdessä. Pelkän johdon irrottamisella ei tässä mallissa taida saada kovin pitkälle menevää diagnoosia.

Sytkän pääteaste ja Hall-anturi (=virranjakaja) sinulla on vielä vaihtamatta. Tosin jos kierroslukumittari ei oireile silloin kun nykii tai tahmaa, vika ei välttämättä ole noissakaan.
Viimeksi muokannut jus, Pe Elo 16, 2019 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

jus kirjoitti: Jos epäilet läppäkytkintä, lienee melko helppoa tyhjäkäyntiongelman yhteydessä ottaa johto irti läppäkytkimeltä niin kuin jo teitkin, ja lisäksi laittaa hyppylanka johtoon niiden koskettimien välille, jotka kuuluisi tyhjäkäynnillä olla yhdessä. Pelkän johdon irrottamisella ei tässä mallissa taida saada kovin pitkälle menevää diagnoosia.
Tämä ongelma selvinnee piippaamalla kosketin yleismittarilla ensi kerralla kun vika ilmaantuu.
jus kirjoitti:Sytkän pääteaste ja Hall-anturi (=virranjakaja) sinulla on vielä vaihtamatta. Tosin jos kierroslukumittari ei oireile silloin kun nykii tai tahmaa, vika ei välttämättä ole noissakaan.
Sytkäboksin vaihtoa voisin kokeilla illalla, niitä on parikin ylimääräistä. Jakajassa ei ole mitään anturia, siihen menee ainoastaan korkeajännitejohdot. Oisko anturi sitten kampuran päässä, näin ainakin muistelen kuulleeni. kierroslukumittari toimii normaalisti.
#1970
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ah79 kirjoitti:Tämä ongelma selvinnee piippaamalla kosketin yleismittarilla ensi kerralla kun vika ilmaantuu.
Ellei sitten ole sellainen kylmäjuotosvika, joka korjaantuu tilapäisesti kun tuuppaat mittarin johtimia kohti liittimen koskettimia :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Samanlaista vikaa on ollut omassa laiskurissa.. tosin tyhjäkäynti ei juurikaan aaltoile, mutta kylmänä about 1300rpm, haaleana 800rpm ja kuumana 1200rpm tasaisesti.

Sinänsä tuo tyhjäkäynti ei henk. koht. ole haitannut.

Mutta, tuo nypytys/nykiminen on aika ärsyttävä. Auto puuttuu noin 3500-4000rpm paikkeilla aika totaalisesti.. Harvinaisen tympeää lähteä ohittamaan esim. täyspitkää rekkaa, kun auto alkaa nykimään ja hyytymään puolessa välissä matkaa..

Luulen, että tuo IMM siellä kenkkuilee.. pitäs varmaan edes putsata.. tai kokeilla ehjällä, jos jostain löytyisi.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Kertokaas joku vielä, mikä näistä Motonetin
Motonet kirjoitti:9000 Bosch jos Hall-anturi jakajassa, ei ECU-ohjattu. . . . 10-8002 19.50 ???
2,0/Turbo 85--87 on Hall-anturillisia, ei keskusyksikköä. 10-8002 19.50 ???
9000 Bosch jos moduli on pelkkä PÄÄTEASTE. . . . . . . . . 10-8012 29.50 ???
2,0 88--93 on keskusyksikön ohjaamalla Hall-herätteisellä
tai Bilhelveten

Biltema kirjoitti:900 85—87 Turbo, 16V, Bosch 53-2609
9000 85—86 Turbo, 16V, Bosch 53-2609
9000i 86— Bosch 53-2600
900i 88—93 16V, Bosch 53-2600
sytkäbokseista on oikea vaparitonnariin, jossa ei ole Hall-anturia jakajassa?

Jos itse ymmärsin taulukon oikein, niin se olisi 10-8012 / 53-2609. Mulla hyllyssä olevat ylimääräiset taitavat olla juuri Hall-anturillisille, eli ilmeisesti ne eivät taida sopia omaani. Pitänee ostaa varmuuden vuoksi uusi. Muutenkin pitää käydä Bilhelvetessä illalla, tekis melkein mieli ruveta laiskaksi ja ostaa tuokin sieltä Kuva...
#1970
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Eilen vaihdettu bensafiltteri ja lisää alipaineletkuja sekä hieman tiukennettu puolan ja virranjakajan välisen johdon liittimiä. Tämän jälkeen tallilta lähtiessä auto toimi lähes normaalisti, vain pienenpientä empimistä havaitsi pari kertaa. Tänä aamuna kylmänä "normaali" tyhjäkäyntisekoilu, mutta muuten auto toimi varsin hyvin. Seisoi tämän jälkeen ~tunnin, ja taas nykii. Vähän matkaa kovaa ajoa - taas toimii. Jollen ole vielä maininnut, niin muutenkin nykiminen on yleensä ollut pahimmillaan kun auton lyö käyntiin puolilämpimäksi jäähtyneenä. En ymmärrä Kuva.

Mittasin eilen päästötkin (hieman jäähtyneellä koneella): CO n. 0.2 ja HC 300-400 ppm. Mittari ei todellakaan ole mikään tarkkuuspeli, mutta ainakin auto näkyisi käyvän kaikilla sylintereillä, joskin CO on hieman alakanttiin. Viime leimalla arvot olleet muistaakseni luokkaa ~1% ja 200 ppm. Paisuntasäiliön suulta ei irronnut minkäänlaisia arvoja.

Alkaa kohta mennä sormi suuhun :? . Pitäisi varmaan seuraavaksi yrittää saada jostain toimiva sytkäboksi ja IMM (-014) kokeiltavaksi...
#1970
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

jus kirjoitti:Samalla kun kokeilet toisella IMM:llä, voisiko olla orastavaa samantyyppistä vikaa kuin näissä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=24514
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=36124
http://townsendimports.com/Web/electric ... sensor.htm
Asentoanturikin on käynyt jo mielessä. Ajattelin silti testata IMM:n ja sytkäboksin ensin, kun vain löytäisi lainakappaleet jostain, koska niiden testaaminen on paljon helpompaa kuin asentoanturin mittailu.

Haku väitti, että -014 IMM:n tilalle voisi laittaa myös -011-päätteisen ja sellaisen saisin varmaankin helposti testattavaksi. Olisin itse asiassa saanut jo alkuviikosta, mutta emme olleet varmoja yhteensopivuudesta. Samasta menopelistä saisi oletettavasti rosvottua myös sytkäboksin koeajon ajaksi.
#1970
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

[quote="Bazz"]Samanlaista vikaa on ollut omassa laiskurissa.. tosin tyhjäkäynti ei juurikaan aaltoile, mutta kylmänä about 1300rpm, haaleana 800rpm ja kuumana 1200rpm tasaisesti.

Sinänsä tuo tyhjäkäynti ei henk. koht. ole haitannut.

quote]

Haittaako liian korkea tyhjäkäynti esim tuo 1200rpm katsastusmiestä
päästöjä mitatessa? Itselläkin kun tuo on hiukan liian korkea.
SAAB 900i 16v -92.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Vika löytyi :D . Kävin äsken koeajolla -011 loppuisen IMM:n kanssa ja auto toimi kuin unelma. Jopa pienillä vaihteilla hiljaa ajaessa vaivannut nykiminen, jonka oli luullut johtuvan huonoista moottorin alakumeista, katosi. Auto tosin kävi toimivalla IMM:lla melko korkeaa tyhjäkäyntiä, ~1300 rpm. Ilmeisesti IMM:ssa on ollut pikkuhäikkää jo aikaisemmin ja sitä on kompensoitu säätämällä kaasuläppää tai kaasuläpän ohituskanavaa. Melko pitkään pikkuviallisenkin IMM:n leviäminen sitten kestää, koska minä en ole em. säätöihin ikinä koskenut ja olen autolla jo yli 35tkm ajanut.

Myyntiosastolta löytyy kohta ostoilmo, jos jollakulla lojuu ylimääräinen -014 IMM nurkissa :wink: .
#1970
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Lindstrom kirjoitti:
Haittaako liian korkea tyhjäkäynti esim tuo 1200rpm katsastusmiestä
päästöjä mitatessa? Itselläkin kun tuo on hiukan liian korkea.
Itse kun viime joulukuussa katsastin, kävin ensin mittauttamassa päästöt yhdellä korjaamolla. Laitoin mittauksen ajaksi takalasinlämmittimen päälle, niin kierrokset tippuivat sopivasti.. :oops:

Katsastukseen vein kopperon haalealla koneella, tyhjäkäynti oli myös silloin sopivan matala... :oops: :oops:

Eli pientä kikkailua.

Edit: siis mitattaessa kierrosten täytyy olla alle 1000rpm.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Tänään pääsin vihdoin asentamaan tonnariin toimivan IMM:n. Tuli otettua pitkänpuoleinen koeajo, kun autolla oli niin mukavaa ajaa eikä mitään ongelmia :D . Ainoa ihmetyksen aihe tuli siitä, että auto kävi lämpimänä huomattavan korkeaa, n. 1300 rpm tyhjäkäyntiä, kuten testiajossa olleella -011-päätteisellä IMMullakin. Tyhjäkäyntimoottorin letkun litistäminen ei vaikuttanut tilanteeseen. Pienen setvimisen jälkeen totesin, että kaasuläpän ohituskanava oli ruuvattu todella reilusti auki ja ruuvasin säätöruuvin pohjaan asti, kuten sen kai kuuluu ollakin :?: Tämän jälkeen kierrokset laskivat jo hieman 1000 rpm alle. Säädin myös kaasuläpän perusasennon uudestaan, mutta se vaikutti olleen jo ennestään normaalisäädöissä. Puolilämpimänä tyhjäkäynti on vielä hieman alhaisempi, luultavasti aivan normaali.

Täytyy huomenna tsekata seokset uudella IMMulla ja jatkaa sitten tyhjäkäynnin ihmettelyä, vielä saisi olla hieman matalammalla.
#1970
Vastaa Viestiin