Paineiden überlaiska nouseminen?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Paineiden überlaiska nouseminen?

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Jep, mistäs vikaa etsimään kun ahtopaineet nousevat järkyttävän huonosti, mutta keltasen ja punasen väliin lopulta kuitenkin? Järkyttävän laatuisen kännykkävideopätkän kuvasin ja tutkiessani havaitsin ettei 4000 kierroksenkaan kohdalla olla vielä noustu kokonaan.. Tämä siis paikaltaan lähtiessä (tomaatti, mutta vaihde ykkösellä). Käsimittauksella on 0-100 aika tippunut n. sekunnilla vanhoista hyvistä ajoista :evil: Ja pelkkiä vakiovempeleitä konehuone täynnä.
Viimeksi muokannut jyrmy, Su Elo 27, 2006 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Mulla oli turbon vaihdon jälkeen samanlaista ongelmaa ja sen aiheutti huollossa väärin säädetty hukkaportti eli oli koko ajan vähän auki.

En olisi itse keksinyt, kaikkea muuta osaa tuli kyllä kokeiltua.
9-3 Aero -01
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Hukkikselle ääni täältäkin.

Just tänä viikonloppuna paininut itsekin saman ongelman kanssa tuossa CC:ssä. Mitsun TE05 ja peruspaineet lasissa vasta 3000rpm kohdalla..

Ahtaa kyllä niin korkealle kuin pitääkin, mutta vasta jossain neljän tonnin paikkeilla.. :-D Hukkis liikkuu liian herkästi.

Jaksais nyt vaan vaihtaa sen hukkiksen.. Ilmastoinnin kompura on "ihan hitusen" tiellä tuossa ja sen ruuvit ovat niitä hankalasti avattavia. :-)
Viimeksi muokannut Jope, Su Elo 27, 2006 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Mitä sit kustantaa uus hukkis jos se pitää vaihtaa kokonaan?
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Hukkaporttia lienee hankala vaihtaa. Taitaa puhe olla aktuaattorista, jonka tanko liikuttaa ahtimessa olevaa hukkaportin "vipua".

Uusi säädettävä aktuaattori maksaa pari sataa euroa ja kiinteällä peruspaineella oleva satasen. Korjatkaa jos olen väärässä.
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Hyvällä tuurilla se menee säätämällä tuota hukkaportin vipua eli ei tarvitse vaihtaa edes mitään.

Vika voi myös olla turbon puolella eli mulla oli turbon hukkaportin "läpän" kiinnitys irronnut, mikä aiheutti samanlaiset oireet. Turbon vaihdon jälkeen tilanne ei muuttunut eli sama ja sehän aiheutti vähän harmaita hiuksia kun oireet olivat samanlaiset, mutta syy ei...
9-3 Aero -01
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Joo tulipas oltua epäeksakti, eli nimenomaan hukkaportin kello, aktuaattori, acu on minulla löysällä ja sitä epäilen syylliseksi myös alkuperäisen kirjoittajan ahto-ongelmiin.. Joko kello on sökö tahi tanko on väärin säädetty.

Jos kellon ja hukkaportin läpän välinen tanko on läpän päästä irti, ei paineet nouse kuin hädin tuskin plussan puolelle, kun hukkis on taivasta myöten auki kokoajan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Jope kirjoitti:Joo tulipas oltua epäeksakti, eli nimenomaan hukkaportin kello, aktuaattori, acu on minulla löysällä ja sitä epäilen syylliseksi myös alkuperäisen kirjoittajan ahto-ongelmiin.. Joko kello on sökö tahi tanko on väärin säädetty.
Voiko tuo tangon säätökään sitten itsestään mennä pieleen? On vaan ajan mittaan mennyt tuollaiseksi.. Olit Jope myös jossain wanhassa threadissa puhunut hukkiksen tangon jumittelusta ja CRCstä?
Jope kirjoitti:Elä turhaan sitä irroita, laita siitä tangon ja kellon kuoren välistä vaan.. Siellä se kanitus on, jos jossain.
Eli mihin tarkkaan ottaen pitäisi ruiskia.. Menin tosin hätäisenä jo ruikkasemaan tangon molempiin päihin :oops: ... Ja siinä vaiheessa alkoi toi ruiskiminen pelottaan ku olit laittanu ton "Liikkuu liian herkästi"
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Et saa sitä liian herkäksi CRC:llä.. Siellä on kellossa sitten jotain hajonnut, jos siitä tulee löysä.

Jos hukkaportin tanko jumittelee, silloin auto ahtaa liikaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Tekeekö saman muilla vaihteilla?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Rafu kirjoitti:Tekeekö saman muilla vaihteilla?
Vaikeempi ainakin havaita muilla, tuppaa tuo kickdown aina puuttumaan peliin niin ei päästä pikkukierroksilta lähtemään.. Mutta sillon kun ei kickdownia tule niin mielestäni sama homma kyllä muillakin vaihteilla. Pitänee pitää totakin hommaa silmällä, eikun ajelemaan siis. Miksi moista kysyit?
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Voitelua siis ehdotettiin laitettavaksi kohtaan jossa tanko (rod) menee painekellon (actuator) sisään:
Kuva
Jos peruspaineet itsekseen säätyvät alakanttiin vuosien varrella, syy voi olla painekellon jousen osittainen kuoleentuminen.

Säätämällä tankoa lyhyemmäksi saa tuota kuoleentumista johonkin rajaan asti kompensoitua.

Paineensäätöön tarvitaan kelvollinen asteikollinen mittari, esim ~10 eurolla hydrauliikkaliikkeestä saatavalla 0-1 bar painemittarilla saa tuon 0,35 - 0,4 bar mitattua melko hyvin. Laajemmalla -1 - 1,5 asteikolla olevalla mittarilla olisi käyttöä jopa pysyväisasennukseen, mutta perusahtopaineen mittaamiseen tuollainen on epätarkempi.

Perusahtopaineen säädöstä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8443#48443
http://www.saab9000.com/procedures/exha ... ostadj.php
http://www.quasimotors.com/wgrod.htm
http://townsendimports.com/Web/turbo_fo ... j_2.0l.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Jeps, mutta jos peruspaineet säätyvät alakanttiin itsestään, pitäisikö paineiden nousta enää huippuunsa asti?
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jyrmy kirjoitti:Jeps, mutta jos peruspaineet säätyvät alakanttiin itsestään, pitäisikö paineiden nousta enää huippuunsa asti?
DI/APC pystyy kompensoimaan jonkin verran paineensäätöä, eli perusahtopaineen ollessa hieman liian alhainen voidaan silti saada ahdot punarajalle.

Kannattaa silti tarkistaa että hukkaportti sulkeutuu kunnolla, ja mitata peruspaineet. Ja vaikka tehdä painetesti ahtoputkistolle, tulpat turbon ja läppäkotelon kohdalle ja painetta putkeen - ei saa vuotaa mistään. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=40335
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Eli milläs tarkistan hukkaportin sulkeutumisen? :oops:
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Vastaa Viestiin