
Paineiden überlaiska nouseminen?
Paineiden überlaiska nouseminen?
Jep, mistäs vikaa etsimään kun ahtopaineet nousevat järkyttävän huonosti, mutta keltasen ja punasen väliin lopulta kuitenkin? Järkyttävän laatuisen kännykkävideopätkän kuvasin ja tutkiessani havaitsin ettei 4000 kierroksenkaan kohdalla olla vielä noustu kokonaan.. Tämä siis paikaltaan lähtiessä (tomaatti, mutta vaihde ykkösellä). Käsimittauksella on 0-100 aika tippunut n. sekunnilla vanhoista hyvistä ajoista
Ja pelkkiä vakiovempeleitä konehuone täynnä.

Viimeksi muokannut jyrmy, Su Elo 27, 2006 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Hukkikselle ääni täältäkin.
Just tänä viikonloppuna paininut itsekin saman ongelman kanssa tuossa CC:ssä. Mitsun TE05 ja peruspaineet lasissa vasta 3000rpm kohdalla..
Ahtaa kyllä niin korkealle kuin pitääkin, mutta vasta jossain neljän tonnin paikkeilla.. :-D Hukkis liikkuu liian herkästi.
Jaksais nyt vaan vaihtaa sen hukkiksen.. Ilmastoinnin kompura on "ihan hitusen" tiellä tuossa ja sen ruuvit ovat niitä hankalasti avattavia. :-)
Just tänä viikonloppuna paininut itsekin saman ongelman kanssa tuossa CC:ssä. Mitsun TE05 ja peruspaineet lasissa vasta 3000rpm kohdalla..
Ahtaa kyllä niin korkealle kuin pitääkin, mutta vasta jossain neljän tonnin paikkeilla.. :-D Hukkis liikkuu liian herkästi.
Jaksais nyt vaan vaihtaa sen hukkiksen.. Ilmastoinnin kompura on "ihan hitusen" tiellä tuossa ja sen ruuvit ovat niitä hankalasti avattavia. :-)
Viimeksi muokannut Jope, Su Elo 27, 2006 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Hyvällä tuurilla se menee säätämällä tuota hukkaportin vipua eli ei tarvitse vaihtaa edes mitään.
Vika voi myös olla turbon puolella eli mulla oli turbon hukkaportin "läpän" kiinnitys irronnut, mikä aiheutti samanlaiset oireet. Turbon vaihdon jälkeen tilanne ei muuttunut eli sama ja sehän aiheutti vähän harmaita hiuksia kun oireet olivat samanlaiset, mutta syy ei...
Vika voi myös olla turbon puolella eli mulla oli turbon hukkaportin "läpän" kiinnitys irronnut, mikä aiheutti samanlaiset oireet. Turbon vaihdon jälkeen tilanne ei muuttunut eli sama ja sehän aiheutti vähän harmaita hiuksia kun oireet olivat samanlaiset, mutta syy ei...
9-3 Aero -01
Joo tulipas oltua epäeksakti, eli nimenomaan hukkaportin kello, aktuaattori, acu on minulla löysällä ja sitä epäilen syylliseksi myös alkuperäisen kirjoittajan ahto-ongelmiin.. Joko kello on sökö tahi tanko on väärin säädetty.
Jos kellon ja hukkaportin läpän välinen tanko on läpän päästä irti, ei paineet nouse kuin hädin tuskin plussan puolelle, kun hukkis on taivasta myöten auki kokoajan.
Jos kellon ja hukkaportin läpän välinen tanko on läpän päästä irti, ei paineet nouse kuin hädin tuskin plussan puolelle, kun hukkis on taivasta myöten auki kokoajan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Voiko tuo tangon säätökään sitten itsestään mennä pieleen? On vaan ajan mittaan mennyt tuollaiseksi.. Olit Jope myös jossain wanhassa threadissa puhunut hukkiksen tangon jumittelusta ja CRCstä?Jope kirjoitti:Joo tulipas oltua epäeksakti, eli nimenomaan hukkaportin kello, aktuaattori, acu on minulla löysällä ja sitä epäilen syylliseksi myös alkuperäisen kirjoittajan ahto-ongelmiin.. Joko kello on sökö tahi tanko on väärin säädetty.
Eli mihin tarkkaan ottaen pitäisi ruiskia.. Menin tosin hätäisenä jo ruikkasemaan tangon molempiin päihinJope kirjoitti:Elä turhaan sitä irroita, laita siitä tangon ja kellon kuoren välistä vaan.. Siellä se kanitus on, jos jossain.

9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Vaikeempi ainakin havaita muilla, tuppaa tuo kickdown aina puuttumaan peliin niin ei päästä pikkukierroksilta lähtemään.. Mutta sillon kun ei kickdownia tule niin mielestäni sama homma kyllä muillakin vaihteilla. Pitänee pitää totakin hommaa silmällä, eikun ajelemaan siis. Miksi moista kysyit?Rafu kirjoitti:Tekeekö saman muilla vaihteilla?
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Voitelua siis ehdotettiin laitettavaksi kohtaan jossa tanko (rod) menee painekellon (actuator) sisään:

Jos peruspaineet itsekseen säätyvät alakanttiin vuosien varrella, syy voi olla painekellon jousen osittainen kuoleentuminen.
Säätämällä tankoa lyhyemmäksi saa tuota kuoleentumista johonkin rajaan asti kompensoitua.
Paineensäätöön tarvitaan kelvollinen asteikollinen mittari, esim ~10 eurolla hydrauliikkaliikkeestä saatavalla 0-1 bar painemittarilla saa tuon 0,35 - 0,4 bar mitattua melko hyvin. Laajemmalla -1 - 1,5 asteikolla olevalla mittarilla olisi käyttöä jopa pysyväisasennukseen, mutta perusahtopaineen mittaamiseen tuollainen on epätarkempi.
Perusahtopaineen säädöstä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8443#48443
http://www.saab9000.com/procedures/exha ... ostadj.php
http://www.quasimotors.com/wgrod.htm
http://townsendimports.com/Web/turbo_fo ... j_2.0l.htm
Jos peruspaineet itsekseen säätyvät alakanttiin vuosien varrella, syy voi olla painekellon jousen osittainen kuoleentuminen.
Säätämällä tankoa lyhyemmäksi saa tuota kuoleentumista johonkin rajaan asti kompensoitua.
Paineensäätöön tarvitaan kelvollinen asteikollinen mittari, esim ~10 eurolla hydrauliikkaliikkeestä saatavalla 0-1 bar painemittarilla saa tuon 0,35 - 0,4 bar mitattua melko hyvin. Laajemmalla -1 - 1,5 asteikolla olevalla mittarilla olisi käyttöä jopa pysyväisasennukseen, mutta perusahtopaineen mittaamiseen tuollainen on epätarkempi.
Perusahtopaineen säädöstä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8443#48443
http://www.saab9000.com/procedures/exha ... ostadj.php
http://www.quasimotors.com/wgrod.htm
http://townsendimports.com/Web/turbo_fo ... j_2.0l.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
DI/APC pystyy kompensoimaan jonkin verran paineensäätöä, eli perusahtopaineen ollessa hieman liian alhainen voidaan silti saada ahdot punarajalle.jyrmy kirjoitti:Jeps, mutta jos peruspaineet säätyvät alakanttiin itsestään, pitäisikö paineiden nousta enää huippuunsa asti?
Kannattaa silti tarkistaa että hukkaportti sulkeutuu kunnolla, ja mitata peruspaineet. Ja vaikka tehdä painetesti ahtoputkistolle, tulpat turbon ja läppäkotelon kohdalle ja painetta putkeen - ei saa vuotaa mistään. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=40335
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00