moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
leva
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Tammi 19, 2005 09:48
Paikkakunta: Helsinki

moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja leva »

Hain korjaamolta ysitontun 2,3 turboni CS (ABS, TCS, ilmastointi) ja kehottivat varaaman uuden ajan moniurahihnan kiristinjärjestelmän löystymisen vuoksi. Kuulemma kiristinvaimennin löystynty ja kiristinpultti vääntynyt. Osaisiko kukaan kertoa mitä maksaa ko. osat?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Laitanpa samaan lisä kyssärin saako tuota "iskaria" erikseen ja mistä edullisesti?

Part Code: 4901419A

Part Name: Serpentine Belt Tensioner Shock

Part Brand: ScanTech

tai

Part Code: 4901419

Part Name: Serpentine Belt Tensioner Shock

Part Brand: INA

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Uusi scantech kiristin maksaa PCS:llä satkun.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tetsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 13:22
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja tetsi »

Siis se kiristimen jousipumppu maksaa PCS'llä ton vajaan satkun, koko asetelma pari sataa..
V90 CC D4 AWD
leva
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Tammi 19, 2005 09:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja leva »

Kiitos jo näistäkin tiedoista. Huomasin et aihetta on sivuttu melko laajasti täällä foorumilla. Olen silti kiitollinen mahdollisista hintatiedoista. Koko hoito eli pahin mahdollinen skenaario kehiin, jotta osaa varautua kun menee Länsiautoon kyseleen hintoja.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuleehan se kiristin sulle postissakin jos Länsiauton hinta huimaa. Kyllä se pitäis 200e pintaan sieltä irrota :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

V-M kirjoitti:Laitanpa samaan lisä kyssärin saako tuota "iskaria" erikseen ja mistä edullisesti?

Part Code: 4901419A
Part Brand: ScanTech

tai

Part Code: 4901419
Part Brand: INA
Ovat muuten yksi ja sama palikka. Tuollaisen hankkiessani pelkäsin jo etukäteen että Scantechin paketissa tulee taas joku susiosa mutta sieltähän löytyikin iloiseksi yllätykseksi INA:n valmistama osa.

Tuosta kiristimen nivenosasta vielä sen verran että sen sisältä löytyy kaksi neulalaakeria mallia HK1814RS. Jos nuo ovat kulahtaneet niin tuo nivel saattaa olla aika lötkön oloinen tapissaan. Laakerit maksavan noin 5 egee kipale.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kiristimestä:

Kyselin tarvikiliikkeistä ja hinta oli 127e alennuksineen. Joten PCS:ltä tilaus ja kuluineen MH:ssa 100.30e. Kiitos vinkeistä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Barney74
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Kuinka paljon tuon kiristimen kuuluu painua kasaan? Omassa meni ehkä vajaan sentin ja nyt sitä hihnaa ei saa takaisin paikoilleen...

Hatuttaa kun kannentiivisteen remppa tehty ja pitäis saada auto käyntiin niin sitten joku saatanan jousikiristinvaimennin rupee vituileen.

Kuuluuko tuolla olla muuten jotain öljyä sisällä vai onko siellä vain jousi?

Toivottavasti joku auttais asap.

Kiitos!! :lol:
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Barney74 kirjoitti:Kuinka paljon tuon kiristimen kuuluu painua kasaan? Omassa meni ehkä vajaan sentin ja nyt sitä hihnaa ei saa takaisin paikoilleen...
En mä senttejä osaa sanoa mutta ei se nopeella rykäsyllä mee kasaan paljoo, pitää painaa hitaasti tasasella (ja samalla aika kovalla) voimalla. Miks se ylinpäätänsä on päästetty täyteen mittaan, mikset vain lukinnu sitä lattaraudan palasella ku siinä on ne ruuvinkolokki valmiina? :roll:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
xmakex
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Touko 26, 2005 20:48
Paikkakunta: Noormarkku

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja xmakex »

Tein tänään saman kiristimen vaihtohomman. Kiinnitettiin härvelit paikoilleen ja väännettiin kiristinpyörästä niinkuin oltais yritetty avata sitä normaaliin suuntaan eli vastapäivään( siinä on vasenkätinen kierre, eli normaalisti avataan myötäpäivään), silloin sai hihnan pujotettua paikalleen. Kiristin painuu parisenttiä kasaan ja sisällä on öljyä ja vahva jousi.
Barney74
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

JP_Vette kirjoitti:
Barney74 kirjoitti:Kuinka paljon tuon kiristimen kuuluu painua kasaan? Omassa meni ehkä vajaan sentin ja nyt sitä hihnaa ei saa takaisin paikoilleen...
En mä senttejä osaa sanoa mutta ei se nopeella rykäsyllä mee kasaan paljoo, pitää painaa hitaasti tasasella (ja samalla aika kovalla) voimalla. Miks se ylinpäätänsä on päästetty täyteen mittaan, mikset vain lukinnu sitä lattaraudan palasella ku siinä on ne ruuvinkolokki valmiina? :roll:
No, kas kun en itse ollut juuri sitä hommaa tekemässä. :-)

Mutta siis pitäis mennä kasaan kun vaan esim. ruuvipenkissä sitä painaa pikkuhiljaa kasaan?

Kiitos vastauksista! :-)
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
xmakex
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Touko 26, 2005 20:48
Paikkakunta: Noormarkku

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja xmakex »

Juu. rasvat handussa todisteena remontista, älä vaan pyydä kuvia todisteena. :wink:

Kasaan menee ruustukissa, eikä hajoo.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Multa losahti hihna just ku pihaan ajoin äsken. Kertokaas veikkauksia mikä hajotti multa moniurahihnan näinki nopeesti jonka viime kesänä vaihdoin? Pumppu kyl heitti öljysä ulos siinä vaihto-operaatiossa et olisko sillä jotai merkitystä?

Reply: Mites lähteekö toi hihnankiristin systeemi kokonaisena iha helposti irti jos ottas sisälle ja tutkis? Vai pitikö se toi pumppu irottaa siitä eka?

vrt. -> http://saab.jkr.fi/remontti/images/DSC00390.JPG
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja pevi »

j0ne kirjoitti:Multa losahti hihna just ku pihaan ajoin äsken. Kertokaas veikkauksia mikä hajotti multa moniurahihnan näinki nopeesti jonka viime kesänä vaihdoin? Pumppu kyl heitti öljysä ulos siinä vaihto-operaatiossa et olisko sillä jotai merkitystä?

Reply: Mites lähteekö toi hihnankiristin systeemi kokonaisena iha helposti irti jos ottas sisälle ja tutkis? Vai pitikö se toi pumppu irottaa siitä eka?

vrt. -> http://saab.jkr.fi/remontti/images/DSC00390.JPG
Ei tarvitse sylinteriä irrottaa ( hihna pitää tietenkin :wink: ). On muistaakseni kolmella pultilla kiinni, joista ainakin yksi sylinterin takana. Hiukan aivojumppaa siinä saa pitää missä järjestyksessä ne ruuvit avaa ja etenkin laittaa takaisin.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vastaa Viestiin