Turbosta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Turbosta

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Kyseessä 2,0T -90. APC on kytketty pois ja ahtoja ohjaan ylimääräisellä venttiilillä..max 0.9bar. Kun APC oli käytössä niin mankkuvena nosti hitaammin ahtoja kuin nyt. Tällä hetkellä ahdot nousee tosi nopeasti tuonne kilon hujakoille. Pointtini on se että onko tuo ahtoilma yhtä "tehokasta" pienemmillä kierroksilla vaikka mittari näyttää 0.9? Jotenkin tuntuu että vetäisi paljon paremmin silloin ku APC oli toiminnassa vaikka nyt turbo lähtee nyt alhaammalta mukaan.
Saab 9-5 2,0t -1999
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Aivan oikein :lol: tässä kysymykseni. Luin jostain toiselta foorumilta tuosta ahtoilman ns. "tehokkuudesta". Jos turbo ahtaa jo 3000rpm kieppeillä 0.9bar niin eikö ahtaminen ole kuitenkin tehokkaampaa esim 4500rpm alueella koska turbo pyörii kovempaa.
Saab 9-5 2,0t -1999
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

No kuinka ilmamäärä eroaa 3000rpm 0.9bar ja 4500rpm 0.9bar alueilla?
Saab 9-5 2,0t -1999
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Mites pakkanen vaikuttaa.?
Mun satkussa ahdot nousee ja tonne 1,3 kun pakkasta on - n35 ilmamäärästä en tiijä mitään.
Kai se ilmamäärämittari tietää kun toimii/kulkee hyvin.

Sen muistan että kun tultiin mopolla syys yönä riijuulta -70 luvulla niin kaste/ viilee pani mopon kiertää/kulkee ihan maksimilla,MUISTAAKOS mimmi vai onkohan oppinnu kirjosta nää jutut :D .
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Vastaa Viestiin