Peruspaineiden säätö?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Peruspaineiden säätö?

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Kokeilin tänään ottaa magneettiventtiilin johdon irti ja ahdot eivät nouse kuin max 0,4 baariin, vaikka eikös tuon pitäisi nousta sinne lähemmäks 0,8??

Miten säädän peruspaineet?
(olisi varmaan löytynyt haulla, mutta käyttäjässä vika)
9-5 2,3t -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Aika kohillaan tuntuu peruspaineet olevan, eli juuri tuo 0.4bar :!:

Eli ei pidä olla 0.8 vaan 0.4 :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Peruspaineiden säätö?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Taifun kirjoitti:Kokeilin tänään ottaa magneettiventtiilin johdon irti ja ahdot eivät nouse kuin max 0,4 baariin, vaikka eikös tuon pitäisi nousta sinne lähemmäks 0,8??

Miten säädän peruspaineet?
(olisi varmaan löytynyt haulla, mutta käyttäjässä vika)
Jos sulla on ihan vakiovermeet, niin paineet on just kohdillaan. Peruspaine (ahtaa vain peruspaineet, kun mankkuvenan johto on irti) on 0,4bar tienoilla about kaikissa turbosaabeissa. 0,8bar taas lienee aika liki max. painetta "vanhakoppaisella" 2.0T tonnarilla. APC-systeemi säätää sitten tuon magneettiventtiilin avulla paineita peruspaineen yläpuolella.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Okei eli vika saattais olla mankkuvenassa kun johdon ollessa kiinni ahdot nousee vain 0.7-0.8 bar... Lastuna steg 1 ... voisiko vanhaa mankkuvenaa koittaa elvyttää, esim. suihkuttamalla puhdistussprayta sisälle?
9-5 2,3t -98
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mitäs bensaa käytät ja onko bensapumput varmasti kunnossa?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Taifun »

98 bensaa.. Kyllä se pumppu tuntuis pelaavan ihan normaalisti!
Kun painaa kaasua niin ahtopaineet nousee helposti 0,5-0,6 ja kun saa 0,8 baria niin se laskee heti!
9-5 2,3t -98
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Tapahtuuko paineenpudotus sykäyksinä? Jos mittarista näkyy että paineenpudotus tapahtuu "siivuina", niin kuulostaisi sille että APC haistaisi nakutusta. Nakulediä ei ilmeisesti ole?

APC voi saada virheellisen nakutussignaalin esimerkiksi venttiilinnostimista jos ne kalisevat pahasti. Maadoituspisteetkin ovat myös mahdollisia. Tai sitten tosiaan bensapumppu kaput, ei nimittäin pitäisi nakuttaa 98E:llä noin pienillä paineilla jos kaikki on ok.
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Mielestäni laskee vain nopeasti, ei sykäyksittäin.. Ei ole nakulediä ja mistä löydän sen nakutustunnistimen omasta autostani? Koitin tutkailla koneesta, mutta ei osunut silmään.
Venttiilit kyllä kalkattaa, mutta vain hetken aikaa kylmänä.

Eikös nakutus johdu laihasta seoksesta? Lastutuksen jälkeen olin ainakin huomaavinani bensankulutuksen kasvaneen hieman.. Pystyykö pumpusta mittaamaan kunnon jotenkin?
9-5 2,3t -98
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

bensan paineet mittaamalla saat vain varman vastauksen pumpun toiminnasta. siitä lisää haulla.

laskeeko tietyillä kierroksilla vai piikkaako aina vaan sielä 0,8 ja laskee heti peruspaineilla?

niin onko tuo erillisillä pokseilla molemmat apc ja di?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Di/APC samassa boksissa..
Kyllä paineen saa nousemaan 0,8siin pienillä, että isoilla kierroksilla.

Minkäverran alipainetta kuuluisi olla ilman kuormaa?
Itsellä -0,7--0,8
Tyhjäkäynti -0,6
9-5 2,3t -98
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Eiköhän tuo alipaine ole ihan oikea. Yksi vaihtoehto piikkauksen vähentämiseksi on laittaa ns. letkurane. :D Eli magneettiventtiililtä turbon kompurapesään tuleva letku tukkoon (C-letku muistaakseni) ja magneettiventtiililtä kyseisen letkun pää kaasuläppäkotelon nippaan (coolerin puolelle), tällä saadaan kompensoitua coolerin aiheuttamaa painehäviötä.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

entä onko siinä lambda? jos on niin olisi helppo hommata seos mittari niin näkisi ainakin jos kovinkin laihalle menee....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Ei kai sielä ole lamdaa kun ei ole kattiakaan..
By-passin otin juuri irti ja testasin.. Toimii mielestäni normaalisti, kun imee alipaineletkusta tarpeeksi niin sekla aukeaa sisällä...

Uskallanko ottaa sen magneettiventtiilin irti suihkia letkujen rei'istä puhdistussprayta? Jospa se on juntturassa..
9-5 2,3t -98
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Minulla ahtopaine ei nouse lainkaan yli 0,4:n. Jos otan magneettiventtiilin w-letkun irti, paine nousee reilusti korkeammalle.

Eikö tämä viittaa selvästi vialliseen magneettiventtiiliin, vai voisiko olla muitakin syitä, häh? Autossa on DI/APC.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Kylläpä tuo on aika selvä magneettiventtilivika, jos kerta ei nouse yli peruspaineiden.
Vastaa Viestiin