Ilmamäärämittarin säätöruuvi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Ilmamäärämittarin säätöruuvi

Viesti Kirjoittaja kena »

Tuli vahingossa ilmeisesti liikuteltua ilmamäärämittarin säätöruuvia, miten kyseinen ruuvi tunataan takaisin? Ilmeni nyt kulutusmittarin ihan outoina lukemina (eli ilmeisesti syötti menovettä aika rajusti), mutta pienen ruuvauksen jälkeen sain kulutukset ja tehon palaamaan suurinpiirtein normaaliin. Tänä aamuna käynnistin auton, kierrosluvut hetken heitteli tyhjäkäynnillä ja melkein sammui ekalla sukelluksella alakierroksille.. Mutta "lähti kun lämpes"
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Melkeinpä tuo pitäisi säätää pakokaasuanalysaattorin kanssa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Mittaa yleismittarilla 3:s ja 6:s pinnin välistä ja säädä niin lähelle 380ohmia ku saat, se on perussäätö, co-mittarinkaa sit tarkemmin...
9000 T16 -87
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja kena »

kiitoksia!
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja kena »

Mitäs sen CO2 arvon pitäis olla ku oon menossa tossa mittarilla käymään?
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

ois hyvä tietää mikä auto sulla on ja millä koneella....
9000 T16 -87
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja kena »

Ah, tietysti =)

1989 9000CD 202 turbolla.
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

1.0-1.6, 850+-50rpm, katittomassa 175hv mallissa AutoDatan mukaan..
165hv kattimallissa 0.5 ei säädettävissä..
9000 T16 -87
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ennen kuin käyt säätämässä niin hae uusi ilmanputsari jos ei vähään aikaan ole vaihdettu.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja kena »

mikkoimp kirjoitti:ennen kuin käyt säätämässä niin hae uusi ilmanputsari jos ei vähään aikaan ole vaihdettu.
ihan tuore on.
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja kena »

micke74 kirjoitti:Mittaa yleismittarilla 3:s ja 6:s pinnin välistä ja säädä niin lähelle 380ohmia ku saat, se on perussäätö, co-mittarinkaa sit tarkemmin...
Säädin noin, puuttuu ala-alueelta vääntöä eikä muutenkaan toimi niinkuin ennen. Tyhjäkäynti hakee yms. Ja onko pinnijärjestys niin päin, että liitin on "ylösalaisin"? Oikein päin ollessaan 3. ja 6. pinnien välillä oli jotain 23k ohm tms
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja kena »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=51826

"Ja katittomissakin autoissa tuo perussäädön 380 ohm vastusarvo mitataan navoista 3 & 6 turbossa -88 asti ja ruiskussa -87 asti. Navoista 2 & 6 turbossa -89 alkaen ja ruiskussa -88 alkaen."

niin, tosiaan.. kyseessä mulla siis 1989 turbotonnari. Eli napojen 2 ja 6 väliin se 380? Löytyi nimittäin sieltä 3 ja 6 välistä sellaset 220ohm, mikä vaati useemman kierroksen jotta nousi tuohon 380ohm. Eikä sitä niin paljoa kyllä tullu sohittua sillon alunperin.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Ota huomioon, että tuo 380 on vain ohjearvo, joka perustuu (kai?) uuden auton keskimääräiseen säätöön. Jos on katiton auto, mikään ei automaattisesti haistele eikä säädä sitä seosta.

Tuo pitää siis hakea kohdalleen pakokaasuanalysaattorissa; se 380 voi olla hyvinkin kaukana todellisuudesta autosi nykykunnolla ja -kokoonpanolla. Pointti on siis se, että säätö ei todennäköisesti ollut alunperin tuossa 380:ssa, vaan arvo oli säädetty pakokaasuarvojen mukaan, minkä jälkeenkin tilanne on voinut muuttua.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja kena »

vinkkejä tuohon co2 mittarin käyttöön? Tuolla hallilla, missä kävin, oli sellanen vekotin mikä tarvii tulpanjohdosta ilmeisesti kierroslukusignaalin..
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Se vehje mikä tökätään johtoon on tarkoitettu sytytyksen säätöön. Jos tarkotat sitä strobovaloa :D Päästöarvot tosiaan säädetään kunnon laitteella korjaamolla ellei jollakin oo omana.
Saab 9-5 2,0t -1999
Vastaa Viestiin