Ilmamäärämittarin säätöruuvi
Ilmamäärämittarin säätöruuvi
Tuli vahingossa ilmeisesti liikuteltua ilmamäärämittarin säätöruuvia, miten kyseinen ruuvi tunataan takaisin? Ilmeni nyt kulutusmittarin ihan outoina lukemina (eli ilmeisesti syötti menovettä aika rajusti), mutta pienen ruuvauksen jälkeen sain kulutukset ja tehon palaamaan suurinpiirtein normaaliin. Tänä aamuna käynnistin auton, kierrosluvut hetken heitteli tyhjäkäynnillä ja melkein sammui ekalla sukelluksella alakierroksille.. Mutta "lähti kun lämpes"
Säädin noin, puuttuu ala-alueelta vääntöä eikä muutenkaan toimi niinkuin ennen. Tyhjäkäynti hakee yms. Ja onko pinnijärjestys niin päin, että liitin on "ylösalaisin"? Oikein päin ollessaan 3. ja 6. pinnien välillä oli jotain 23k ohm tmsmicke74 kirjoitti:Mittaa yleismittarilla 3:s ja 6:s pinnin välistä ja säädä niin lähelle 380ohmia ku saat, se on perussäätö, co-mittarinkaa sit tarkemmin...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=51826
"Ja katittomissakin autoissa tuo perussäädön 380 ohm vastusarvo mitataan navoista 3 & 6 turbossa -88 asti ja ruiskussa -87 asti. Navoista 2 & 6 turbossa -89 alkaen ja ruiskussa -88 alkaen."
niin, tosiaan.. kyseessä mulla siis 1989 turbotonnari. Eli napojen 2 ja 6 väliin se 380? Löytyi nimittäin sieltä 3 ja 6 välistä sellaset 220ohm, mikä vaati useemman kierroksen jotta nousi tuohon 380ohm. Eikä sitä niin paljoa kyllä tullu sohittua sillon alunperin.
"Ja katittomissakin autoissa tuo perussäädön 380 ohm vastusarvo mitataan navoista 3 & 6 turbossa -88 asti ja ruiskussa -87 asti. Navoista 2 & 6 turbossa -89 alkaen ja ruiskussa -88 alkaen."
niin, tosiaan.. kyseessä mulla siis 1989 turbotonnari. Eli napojen 2 ja 6 väliin se 380? Löytyi nimittäin sieltä 3 ja 6 välistä sellaset 220ohm, mikä vaati useemman kierroksen jotta nousi tuohon 380ohm. Eikä sitä niin paljoa kyllä tullu sohittua sillon alunperin.
Ota huomioon, että tuo 380 on vain ohjearvo, joka perustuu (kai?) uuden auton keskimääräiseen säätöön. Jos on katiton auto, mikään ei automaattisesti haistele eikä säädä sitä seosta.
Tuo pitää siis hakea kohdalleen pakokaasuanalysaattorissa; se 380 voi olla hyvinkin kaukana todellisuudesta autosi nykykunnolla ja -kokoonpanolla. Pointti on siis se, että säätö ei todennäköisesti ollut alunperin tuossa 380:ssa, vaan arvo oli säädetty pakokaasuarvojen mukaan, minkä jälkeenkin tilanne on voinut muuttua.
Tuo pitää siis hakea kohdalleen pakokaasuanalysaattorissa; se 380 voi olla hyvinkin kaukana todellisuudesta autosi nykykunnolla ja -kokoonpanolla. Pointti on siis se, että säätö ei todennäköisesti ollut alunperin tuossa 380:ssa, vaan arvo oli säädetty pakokaasuarvojen mukaan, minkä jälkeenkin tilanne on voinut muuttua.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)