Virrankulutus pysäköitynä
Virrankulutus pysäköitynä
Paljonkohan vie virtaa hälläri ja muut härpättimet tontussa vakiona , kun on auto sammutettuna ja pysäköitynä. Mulla on lisäksi näytöllä varustettu faradin konkka + muut ICE:t(muistivirrat). Tänään taasen huomasin , että auto jakso käynnistyä juuri ja juuri 6 päivän seisomisen jälkeen. Akku on kaksi vuotta vanha , merkistä ei tietoa.
Onko muilla samanlaisia oireita , vuotaako auto virtaa jonnekkin( jos niin ,miten voin selvittää),kuuluuko auton ominaisuuksiin , vai on akku kahden vuoden jälkeen entinen?
9000T /CSE/-96
Onko muilla samanlaisia oireita , vuotaako auto virtaa jonnekkin( jos niin ,miten voin selvittää),kuuluuko auton ominaisuuksiin , vai on akku kahden vuoden jälkeen entinen?
9000T /CSE/-96
-
- "Aero"
-
- "Aero"
Mulla oli samanlaista vikaa ja ehdin kyllä jo luulemaan jonkin syövän virtaa, akku oli vain vuoden vanha, mutta oli tullut tiensä päähän eikä jaksanut enää pitää varausta yllä. Akun vaihdolla ongelma katosi, joten kohdistaisin epäilykseni ensimmäisenä siihen jos se tosiaan on jotain merkkiä X ja muuta syytä virran katoamiseen ei löydy..
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
On " huoltovapaa" akku ,enkä minä ainakaan nähnyt mitään tarraa tai muutakaan merkkiä valmistajasta. Saattaa tietenkin olla esim.pohjassa , mutta en nyt viitsi sitä irroittaa. Laittoivat akun uutena Ruotsissa Saabin - merkkiliikkeessä ( niin kuin se jotain merkkais). Kaupantekijäisenä sen kun sain , en ollut kronkeli.
Miulla oli viime kesänä kanssa ongelmia akun kanssa, kaksiviikkoa aikaisemmin ostettu exide.
Saabbi alkoi tyhjentää akkua, no minä tietysti epäilin Saabbia ja mittailin virran kulutuksia (ja työnsin aina auton käyntiin
) viikon päivät.
Lopulta vein liikkeeseen, jossa mittailivat akkua ja antoivat toisen akun mittaillakseen tarkemmin kun vikaa ei löytynyt.
Parin päivän kuluttua kävin kyselemässä että olikos akussa vikaa, myyjä tuumasi ettei ollut!!??? ja varmemmaksi vakuudeksi löi akun kiinni testeriin näyttääkseen toimivuuden jolloin akku ei toiminutkaan.
Että on niissä akuissa susia uusissakin.

Saabbi alkoi tyhjentää akkua, no minä tietysti epäilin Saabbia ja mittailin virran kulutuksia (ja työnsin aina auton käyntiin

Lopulta vein liikkeeseen, jossa mittailivat akkua ja antoivat toisen akun mittaillakseen tarkemmin kun vikaa ei löytynyt.
Parin päivän kuluttua kävin kyselemässä että olikos akussa vikaa, myyjä tuumasi ettei ollut!!??? ja varmemmaksi vakuudeksi löi akun kiinni testeriin näyttääkseen toimivuuden jolloin akku ei toiminutkaan.

Että on niissä akuissa susia uusissakin.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Mulla on tuo tonnari ollu pian yhdeksän vuotta. Jotain se tekee akuille, kun niitä kuluu keskivertoa enemmän. Samoja ongelmia itellä ollu, varsinkin näin talviaikaan kun akut on muutenkin kovilla. Ratkaisuna yleensä ollu hakea kylmästi uus akku, kun edellinen ekan kerran jättää käynnistämättä. Ja koska köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, ihan merkkiakkuja käytän. Kestävätpähän edes sen pari vuotta =)
Huomasin tosin tuossa alkutalvesta, että lumi oli sulanut siitä kattokonsolin kohdalta eräänä aamuna, siitä saakka pitänyt sisävalon kytkimen nolla-asennossa. En osaa sanoa, onko auttanut, kun pari päivää aikaisemmin vaihdoin akunkin..
Huomasin tosin tuossa alkutalvesta, että lumi oli sulanut siitä kattokonsolin kohdalta eräänä aamuna, siitä saakka pitänyt sisävalon kytkimen nolla-asennossa. En osaa sanoa, onko auttanut, kun pari päivää aikaisemmin vaihdoin akunkin..
Auttaiskos tää: http://www.sohva.org/~rimmon/kuvia/akku.pdfAnttiR kirjoitti:Akku on merkiltään Banner .Näkyhän ne tekstit ,kun laittoi kakkulat päähän. Onko laatuakku vai halpis?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Käsikirjan mukaan akkua pitäisi ladata viikon välein seisotuksessa, jos häläri päällä ja muutoin parin viikon välein.
Olen noita akkuja joutunut uusimaan 2-3 vuoden välein. Nyt koplasin Cetekin pitämään akkua virkeänä säkötolpasta 2h/vrk. Toi 2h näyttäisi olevan riittävän, ensikokemuksena käynnistysjännite kasvoi kolmen seisotuspäivän jälkeen 9,5 -> 10,0 V. Katsotaan jatkoa ensi lauantaina, ilmatkin muuttui sopivan viileiksi. Tuossa 2h latauksessa tulee samalla sekin hyöty, että akku virkistyy muutenkin hiukan (lämpenee tai jotain), ennen käynnistystä.

Olen noita akkuja joutunut uusimaan 2-3 vuoden välein. Nyt koplasin Cetekin pitämään akkua virkeänä säkötolpasta 2h/vrk. Toi 2h näyttäisi olevan riittävän, ensikokemuksena käynnistysjännite kasvoi kolmen seisotuspäivän jälkeen 9,5 -> 10,0 V. Katsotaan jatkoa ensi lauantaina, ilmatkin muuttui sopivan viileiksi. Tuossa 2h latauksessa tulee samalla sekin hyöty, että akku virkistyy muutenkin hiukan (lämpenee tai jotain), ennen käynnistystä.
Joo eipä nuo "tavalliset" akut ole kestäneet kahta vuotta pitempään, tuntuu tosiaan että akku on lujilla ko. automallissa.
Menin investoimaan sitten keltaisen optiman ja on jo 5. vuosi menossa samalla akulla ja hyvin pyörii. Kallishan tuo oli, en muista hintaa, mutta eipä tarvi sössiä akkuongelmien kanssa.
Menin investoimaan sitten keltaisen optiman ja on jo 5. vuosi menossa samalla akulla ja hyvin pyörii. Kallishan tuo oli, en muista hintaa, mutta eipä tarvi sössiä akkuongelmien kanssa.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2