Forten syyläriaine
Forten syyläriaine
Fortellahan on mömmöt myös "radiaattorin" tiivistämiseen. Onko kokemuksia/suosituksia aiheesta eli tukkiiko lämppärin kennoa tms?
Valmistaja väittää ettei sitä tee, mutta meikäläinenhän ei mainoksiin luota...
http://www.forteuk.co.uk/Radiator_stop.htm
Syyläri pissii hitusen ja harmittaa!!
Valmistaja väittää ettei sitä tee, mutta meikäläinenhän ei mainoksiin luota...
http://www.forteuk.co.uk/Radiator_stop.htm
Syyläri pissii hitusen ja harmittaa!!
Vuotaako päädystä vai jostain muualta? Päädyn klipsejä saa kiristettyä, itellä kans vuoti mutta hohtimilla ku anto vähä hoitoo niin taas pysyy veset sisällä 

900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
No melkein. Paisuntasäiliöstä ei mikään juuri lähde kiertoon ellei järjestelmästä tyhjennetä ensin nestettä pois pari litraa.Taifun kirjoitti:Kaadetaanko sellasta ainetta paisariin vai?
Paitsi 99:ssä jossa kierto menee jatkuvasti paisuntasäiliön kautta, mutta siinäkin on säiliössä vähän väliseinää erottamassa sitä varsinaista nestekierron reittiä ja paisuntatilaa.
Varminta siis poistaa nestettä järjestelmästä sen verran, että saa esim. ylävesiletkun liitoskohdasta täytettyä jäähdyttimeen sen paikkausliemen. Forten aineen perinteinen versio sisältää rakeita, jotka pitäisi murskata ja liuottaa jäähdytysnesteeseen ennen jäähdyttimeen kaatamista. Uudempi valmiiksi liuotettu versio on tuon osalta helppokäyttöisempi.
http://www.turtlewax.fi/bars.htm
Ehjän jäähdytysjärjestelmän saa parhaiten vaihtamalla rikkinäiset osat ehjiin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Saabisti"
Tuo paikkausaine toimii, eli liima kovettuu vain niissä kohdin, missä se saa kosketuksen ulkoilmaan. Eli vain vuotokohdat liimautuvat umpeen.Taifun kirjoitti:Onko kukaan käyttänyt noita aineita lämppärin kennon "korjaamiseen"?
On ihan sama mistä vuotaa, liima hakee vuotokohdan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
"ihmeaine"
Oletko varma että tohtii laittaa koneeseen ja ei tuki paikkoja. Olisiko käsittelyn jälkeen hyvä vaihtaa nesteet koneeseeen.
exät. Passat -08, Discovery -99, 9000 -96, 316 -94, Octavia -03 jne...
-
- "Saabisti"
Lisäisin tuohon että tuhoaa ajan kanssa tuon lohkolämppärin vastuksen (vastuksen pinnalle muodostuu kerros tuota ainetta) ja huonontaa lämppärin kennon lämmityskykyä ja syylärin jäähdytys kykyä. Noita "hapettuneita" möykkyjä on sitten siellä kierrossa, pito autoon en suosittele kyseisen aineen käyttöä.
Aine reagoi tosiaan hapen kanssa.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Saabisti"
Nyt hokasin tuosta V-M:n selityksestä, miksi mun vanhan satkun vuotamaton syylari piti aikoinaan vaihtaa, koska sen jäähdytyskyky oli lähes nolla.V-M kirjoitti:Lisäisin tuohon että tuhoaa ajan kanssa tuon lohkolämppärin vastuksen (vastuksen pinnalle muodostuu kerros tuota ainetta) ja huonontaa lämppärin kennon lämmityskykyä ja syylärin jäähdytys kykyä. Noita "hapettuneita" möykkyjä on sitten siellä kierrossa, pito autoon en suosittele kyseisen aineen käyttöä.
V-M
Uuusi syylari sai lämmöt pysymään kurissa.

Jäsen 1124
Traktorin syylariin ei kannata laittaa noita aineita, ei kestä tärinää, vaikka kovin kehuvat.
Ja ei kannata myöskään vaihtaa mitään tarvikejäähdytintä alkuperäisen tilalle, ne turkkilaisten vehkeet kun ei kestä paria vuotta kauempaa.
Syksyllä korjautin 42 vuotta vanhan traktorin jäähdyttimen asiansaosaavassa liikkeessä, ja taas on tiivis. Viimeksi piti korjauttaa sama värkki joskus 80-luvulla...
Jos jäähdyttäjää ei saa enää korjattua juottamalla, kannattaa se ennemmin kennottaa uusiksi kuin vaihtaa tarvikkeeseen.
Hintoja:
tarvikejäähdytin noin 160€, korjaus 85€, kennotus nissenin kennolla luokkaa 300€, uusi "merkkijäähdytin" noin 1000...1200€, joka voi olla myös turkkilainen...
Saabiin muuten löytyy nissenin jäähdyttäjä ja lämmittimen kenno varmaan joka malliin 99:sta alkaen, näitä kannatta käyttää.
http://www.nissens.dk/uk/index.htm
Ja ei kannata myöskään vaihtaa mitään tarvikejäähdytintä alkuperäisen tilalle, ne turkkilaisten vehkeet kun ei kestä paria vuotta kauempaa.
Syksyllä korjautin 42 vuotta vanhan traktorin jäähdyttimen asiansaosaavassa liikkeessä, ja taas on tiivis. Viimeksi piti korjauttaa sama värkki joskus 80-luvulla...
Jos jäähdyttäjää ei saa enää korjattua juottamalla, kannattaa se ennemmin kennottaa uusiksi kuin vaihtaa tarvikkeeseen.
Hintoja:
tarvikejäähdytin noin 160€, korjaus 85€, kennotus nissenin kennolla luokkaa 300€, uusi "merkkijäähdytin" noin 1000...1200€, joka voi olla myös turkkilainen...
Saabiin muuten löytyy nissenin jäähdyttäjä ja lämmittimen kenno varmaan joka malliin 99:sta alkaen, näitä kannatta käyttää.
http://www.nissens.dk/uk/index.htm
-------------------------8<----------->8--------
Onko kukaan käyttänyt noita aineita lämppärin kennon "korjaamiseen"?
Itse käytin ko ainetta satkun tiivistämiseen, vuosi nimenomaan lämppärikennosta. Fiksaus toimi ainakin sen kolme vuotta , mitä auto oli minulla aineen laiton jälkeen. Olen kuullut puhuttavan , ettei lämppäri toimisi enää yhtä tehokkaalla tavalla aineen laiton jälkeen , mutta minulla ei ole sellaista havaintoa.
Itse käytin ko ainetta satkun tiivistämiseen, vuosi nimenomaan lämppärikennosta. Fiksaus toimi ainakin sen kolme vuotta , mitä auto oli minulla aineen laiton jälkeen. Olen kuullut puhuttavan , ettei lämppäri toimisi enää yhtä tehokkaalla tavalla aineen laiton jälkeen , mutta minulla ei ole sellaista havaintoa.
Minulla on kummassakin autossa ollut Bar's Leaksin rakeista ainetta jäähdytysnesteessä. Tonnarissa kannentiiviste-epäilyjen ja 99:ssä jäähdyttimen takia. Nyt on kummassakin uudet puhtaat nesteet, kun kannentiivisteet ja jäähdyttimet on vaihdettu. Tonnarissa tulee edelleenkin sietämättömän kuuma, jos on lämmitys HI-asennossa. 99:ssä on edelleenkin vikaa hanan termostaatissa tms, aluksi tulee lämpöä hyvin, mutta kun hana lämpenee, lämmönsaanti rajoittuu. Voi johtua termostaatista tai jäähdyttimestäkin.AnttiR kirjoitti:Onko kukaan käyttänyt noita aineita lämppärin kennon "korjaamiseen"?
Mitään merkittävää lämmitystehon alenemista ts. lämppärin kennon tukkeutumista Bar's Leaksilla en ole huomannut.
Parhaiten kuitenkin tulee kuntoon vaihtamalla rikkinäiset osat ehjiin. Olen samaa mieltä kuin edellä kirjoittaneet - autoa jota on tarkoitus pitää vuosia, ei ole syytä sotkea Bar's Leaksilla saati sitten muilla paikka-aineilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00