Forten syyläriaine

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Pykälä
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 14:15
Paikkakunta: Turku

Forten syyläriaine

Viesti Kirjoittaja Pykälä »

Fortellahan on mömmöt myös "radiaattorin" tiivistämiseen. Onko kokemuksia/suosituksia aiheesta eli tukkiiko lämppärin kennoa tms?

Valmistaja väittää ettei sitä tee, mutta meikäläinenhän ei mainoksiin luota...

http://www.forteuk.co.uk/Radiator_stop.htm

Syyläri pissii hitusen ja harmittaa!!
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Vuotaako päädystä vai jostain muualta? Päädyn klipsejä saa kiristettyä, itellä kans vuoti mutta hohtimilla ku anto vähä hoitoo niin taas pysyy veset sisällä :)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pykälä
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 14:15
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Pykälä »

Päädystä juuri. Pitääpä vilkaista vk.loppuna.
slickwill
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 16:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja slickwill »

tuliko jo kuntoon? itellä oli traktorissa ongelmaa kun vuoti syylari parista nurkasta ja uus ois ollu melko arvokas.. sinne sit kokeilin jtn holts rad weld mömmöö joka tukki kyl vuodot mutta mitään ongelmia ei oo vielä ilmenny
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Kaadetaanko sellasta ainetta paisariin vai?
9-5 2,3t -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Taifun kirjoitti:Kaadetaanko sellasta ainetta paisariin vai?
No melkein. Paisuntasäiliöstä ei mikään juuri lähde kiertoon ellei järjestelmästä tyhjennetä ensin nestettä pois pari litraa.

Paitsi 99:ssä jossa kierto menee jatkuvasti paisuntasäiliön kautta, mutta siinäkin on säiliössä vähän väliseinää erottamassa sitä varsinaista nestekierron reittiä ja paisuntatilaa.

Varminta siis poistaa nestettä järjestelmästä sen verran, että saa esim. ylävesiletkun liitoskohdasta täytettyä jäähdyttimeen sen paikkausliemen. Forten aineen perinteinen versio sisältää rakeita, jotka pitäisi murskata ja liuottaa jäähdytysnesteeseen ennen jäähdyttimeen kaatamista. Uudempi valmiiksi liuotettu versio on tuon osalta helppokäyttöisempi.

http://www.turtlewax.fi/bars.htm

Ehjän jäähdytysjärjestelmän saa parhaiten vaihtamalla rikkinäiset osat ehjiin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Onko kukaan käyttänyt noita aineita lämppärin kennon "korjaamiseen"? :)
9-5 2,3t -98
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Taifun kirjoitti:Onko kukaan käyttänyt noita aineita lämppärin kennon "korjaamiseen"? :)
Tuo paikkausaine toimii, eli liima kovettuu vain niissä kohdin, missä se saa kosketuksen ulkoilmaan. Eli vain vuotokohdat liimautuvat umpeen.
On ihan sama mistä vuotaa, liima hakee vuotokohdan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tomppa80
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 07:22
Paikkakunta: Raahe

"ihmeaine"

Viesti Kirjoittaja Tomppa80 »

Oletko varma että tohtii laittaa koneeseen ja ei tuki paikkoja. Olisiko käsittelyn jälkeen hyvä vaihtaa nesteet koneeseeen.
exät. Passat -08, Discovery -99, 9000 -96, 316 -94, Octavia -03 jne...
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Se ei pelaa joka pelkää.
Kyllä noita aineita käytetään hyvällä menestyksellä.
Tuo liima-aine on hätäkorjaus.

Itse vaihdan kyllä risan syylarin tai lämppärinkennon uuteen.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Lisäisin tuohon että tuhoaa ajan kanssa tuon lohkolämppärin vastuksen (vastuksen pinnalle muodostuu kerros tuota ainetta) ja huonontaa lämppärin kennon lämmityskykyä ja syylärin jäähdytys kykyä. Noita "hapettuneita" möykkyjä on sitten siellä kierrossa, pito autoon en suosittele kyseisen aineen käyttöä.

Aine reagoi tosiaan hapen kanssa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

V-M kirjoitti:Lisäisin tuohon että tuhoaa ajan kanssa tuon lohkolämppärin vastuksen (vastuksen pinnalle muodostuu kerros tuota ainetta) ja huonontaa lämppärin kennon lämmityskykyä ja syylärin jäähdytys kykyä. Noita "hapettuneita" möykkyjä on sitten siellä kierrossa, pito autoon en suosittele kyseisen aineen käyttöä.

Aine reagoi tosiaan hapen kanssa.

V-M
Nyt hokasin tuosta V-M:n selityksestä, miksi mun vanhan satkun vuotamaton syylari piti aikoinaan vaihtaa, koska sen jäähdytyskyky oli lähes nolla.
Uuusi syylari sai lämmöt pysymään kurissa. :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Traktorin syylariin ei kannata laittaa noita aineita, ei kestä tärinää, vaikka kovin kehuvat.

Ja ei kannata myöskään vaihtaa mitään tarvikejäähdytintä alkuperäisen tilalle, ne turkkilaisten vehkeet kun ei kestä paria vuotta kauempaa.

Syksyllä korjautin 42 vuotta vanhan traktorin jäähdyttimen asiansaosaavassa liikkeessä, ja taas on tiivis. Viimeksi piti korjauttaa sama värkki joskus 80-luvulla...

Jos jäähdyttäjää ei saa enää korjattua juottamalla, kannattaa se ennemmin kennottaa uusiksi kuin vaihtaa tarvikkeeseen.

Hintoja:
tarvikejäähdytin noin 160€, korjaus 85€, kennotus nissenin kennolla luokkaa 300€, uusi "merkkijäähdytin" noin 1000...1200€, joka voi olla myös turkkilainen...

Saabiin muuten löytyy nissenin jäähdyttäjä ja lämmittimen kenno varmaan joka malliin 99:sta alkaen, näitä kannatta käyttää.
http://www.nissens.dk/uk/index.htm
-------------------------8<----------->8--------
#1395
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Onko kukaan käyttänyt noita aineita lämppärin kennon "korjaamiseen"?

Itse käytin ko ainetta satkun tiivistämiseen, vuosi nimenomaan lämppärikennosta. Fiksaus toimi ainakin sen kolme vuotta , mitä auto oli minulla aineen laiton jälkeen. Olen kuullut puhuttavan , ettei lämppäri toimisi enää yhtä tehokkaalla tavalla aineen laiton jälkeen , mutta minulla ei ole sellaista havaintoa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

AnttiR kirjoitti:Onko kukaan käyttänyt noita aineita lämppärin kennon "korjaamiseen"?
Minulla on kummassakin autossa ollut Bar's Leaksin rakeista ainetta jäähdytysnesteessä. Tonnarissa kannentiiviste-epäilyjen ja 99:ssä jäähdyttimen takia. Nyt on kummassakin uudet puhtaat nesteet, kun kannentiivisteet ja jäähdyttimet on vaihdettu. Tonnarissa tulee edelleenkin sietämättömän kuuma, jos on lämmitys HI-asennossa. 99:ssä on edelleenkin vikaa hanan termostaatissa tms, aluksi tulee lämpöä hyvin, mutta kun hana lämpenee, lämmönsaanti rajoittuu. Voi johtua termostaatista tai jäähdyttimestäkin.

Mitään merkittävää lämmitystehon alenemista ts. lämppärin kennon tukkeutumista Bar's Leaksilla en ole huomannut.

Parhaiten kuitenkin tulee kuntoon vaihtamalla rikkinäiset osat ehjiin. Olen samaa mieltä kuin edellä kirjoittaneet - autoa jota on tarkoitus pitää vuosia, ei ole syytä sotkea Bar's Leaksilla saati sitten muilla paikka-aineilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin