Etupyörän laakeri sökö

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tapsak4
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 11:04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Etupyörän laakeri sökö

Viesti Kirjoittaja tapsak4 »

Heps,

Pelkääjän puolen etupyörän laakeri alkoi ääntämään jo 400.000km kohdalla - vaihdoinpa molemmat uusiin Motonetistä ostettuihin. Toinen oli Timken ja toinen FAG :roll:

Pelkääjän puolella oli sisäkoolin ulkoreunassa varsin tyypillisen näköinen pinnan väsymisvaurio. Ohessa kuva.

-edit: Ääni oli varsin vieno tuohon vikaan nähden.....

Kuva

Kuskin puoli oli ehjä, mutta rasvat aivan koppuraksi menneet.

Tapsa
mangizzle
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 20:35
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja mangizzle »

Itsellä vm. -87 turbo tonnarilla kun kiihdyttää reippaasti xxx -> 120km/h alkaa koko auto tärisemään "hillittömästi", mutta sitten vauhdin tasaantuessa tärinä hiipuu.. Olisiko juuri ko. etupyörän laakerit menneet ? Mitään ääntä ei kuitenkaan iteltä kuulu renkaista/laakereista..

Paljonko muuten maksoit Motonetin laakereista?
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

mangizzle kirjoitti:Itsellä vm. -87 turbo tonnarilla kun kiihdyttää reippaasti xxx -> 120km/h alkaa koko auto tärisemään "hillittömästi", mutta sitten vauhdin tasaantuessa tärinä hiipuu.. Olisiko juuri ko. etupyörän laakerit menneet ? Mitään ääntä ei kuitenkaan iteltä kuulu renkaista/laakereista..

Paljonko muuten maksoit Motonetin laakereista?
Ensiksi tuon tärinän perusteella epäilisin rengaiden epätäsapainoa tai sit joku vanne on solmussa. Voi toki olla muitakin syitä.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
tapsak4
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 11:04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tapsak4 »

Tai vaikka vetarin tripod väljä. Sehän aiheuttaa just suht matalataajuista ravistusta kiihdyttäessä. Etenkin jos auton korkeutta on muutettu nivelen elinkaaren aikana.

Ihan ekaks kannattanee kuitenkin kattoa normaalit väljät pois ripustuksista.

Motonetissä laakerit maksavat 108€/puoli. Siis nää uutemman malliset.

Tapsa
Pasistentti
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: La Kesä 17, 2006 19:38
Paikkakunta: Skavaböle

Viesti Kirjoittaja Pasistentti »

Sama homma edessä, väljää tuntu olevan kuskin puolella, ääntä ei vielä pahemmin kuulu. Oliko paha vaihtaa? Tarviitko erikoisia työkaluja?
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

mangizzle kirjoitti:Itsellä vm. -87 turbo tonnarilla kun kiihdyttää reippaasti xxx -> 120km/h alkaa koko auto tärisemään "hillittömästi", mutta sitten vauhdin tasaantuessa tärinä hiipuu.. Olisiko juuri ko. etupyörän laakerit menneet ? Mitään ääntä ei kuitenkaan iteltä kuulu renkaista/laakereista..

Paljonko muuten maksoit Motonetin laakereista?
vetoakselia epäilisin :) itsellä samat oireet kun tripodin muutama neulalaakeri ei pysynyt paikallaan..
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

Pasistentti kirjoitti:Sama homma edessä, väljää tuntu olevan kuskin puolella, ääntä ei vielä pahemmin kuulu. Oliko paha vaihtaa? Tarviitko erikoisia työkaluja?
Etupyörän laakerin tänään ekaa kertaa vaihtaneena voisin sanoa että sellainen kevyt vitutus on vaikeusaste. eli ei kauhean paha

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=55201
(jotain työvälineitä tulee ilmi, mitä tarttee, riippuen tietysti vuosimallista. oma vm88).
Pasistentti
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: La Kesä 17, 2006 19:38
Paikkakunta: Skavaböle

Viesti Kirjoittaja Pasistentti »

Noniin, vasen etupyöränlaakeri vaihdettu. Biltemasta vajaa 60$, valmistajan nimee ei lukenu, mutta laakeri näytti ihan timmiltä. Vanha irtos yllättävän helposti. Jarrulevyn torx meni pyöreeks, mutta poraamalla lähti. Napamutteri olikin valmiiksi vähän löysällä 8O , laakerin takaa kuusiokolot lähti kaikki suosiolla. Itteasias tuntu kaikki liian helpolta. Laakeri oli mennyt "kahtia, rasvat aika korppuna ja ura syvä. Semmonen parin tunnin homma.
Vastaa Viestiin