jäykkä kytkinpoljin
jäykkä kytkinpoljin
Koitin tuota hakuakin käyttä mutten ihan samaa oiretta löytänyt
Tuntuisi tuossa -98 tonnarissa olevan kytkinpoljin aika jäykkä / kumipallo. Mikäs tuon mahtaisi aiheuttaa ? Kytkin kyllä toimii muuten ihan normaalisti . Kilometrejä on takana 203t ja olettaisin kytkimen olevan alkuperäinen
Kaide
Tuntuisi tuossa -98 tonnarissa olevan kytkinpoljin aika jäykkä / kumipallo. Mikäs tuon mahtaisi aiheuttaa ? Kytkin kyllä toimii muuten ihan normaalisti . Kilometrejä on takana 203t ja olettaisin kytkimen olevan alkuperäinen
Kaide
Re: olikos
mestari kirjoitti:niissä sellaista vikaa että letku turpoaa ja tulee polkimesta jäykkä. siiihen auttaa leltku n vaihto
Ööö... Mikä letku, siis miltä väliltä ?
Kaide
Kytkimen työsylinterin / pääsylinterin välinen letku. Systeemihän koostuu metalliputkesta ja paineletkusta. Alkuperäinen osa vaan hankintaan -- on meinaan sitten "helppo" asentaa paikalleen. Hinta oli siinä 40,00e 

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
J.V.A kirjoitti:Kytkimen työsylinterin / pääsylinterin välinen letku. Systeemihän koostuu metalliputkesta ja paineletkusta. Alkuperäinen osa vaan hankintaan -- on meinaan sitten "helppo" asentaa paikalleen. Hinta oli siinä 40,00e
Siis tarkoitat varmaan että v.mäinen asennetava ? Monessako oluessa vaikeus lasketaan asteikolla 6-24 ? Pitänee käydä ko. letku hakemassa " marmoritiskiltä"

Kaide
PCS myy jotain teräspunosletkua myös tuohon. Itsellä halkesi n. vuosi sitten juhannusta edeltävänä perjantaina. Jätti tielle ja reisuun piti lähteä. Oli pakko saada nopsaan uusi osa. Hain Laakkoselta ja klubitoverin avustuksella vaihdettiin muutamassa tunnissa hirmuisessa helteessä paikoilleen.
Itse en moista remonttia olisi osannut tehdä, mutta vaikeinta on letkun pujottaminen polkimen päähän jos on yksin remontoimassa. Muutenkin polkimen sylinterin puoli on sijainniltaan ikävä. Kytkimen ilmaus tehtiiin paineilmaan liitettävällä ilmauslaitteella.
Ja kiitos vielä ko. klubitoverille Lahden suuntaan...
Itse en moista remonttia olisi osannut tehdä, mutta vaikeinta on letkun pujottaminen polkimen päähän jos on yksin remontoimassa. Muutenkin polkimen sylinterin puoli on sijainniltaan ikävä. Kytkimen ilmaus tehtiiin paineilmaan liitettävällä ilmauslaitteella.
Ja kiitos vielä ko. klubitoverille Lahden suuntaan...
Orkkisletkun vaihdoin viime kesänä, tarkkaa aikaa en muista, olisko menny pari tuntia, mutta kaikista saamistani ohjeista poiketen, pujottelin sen letkun kabiinista konehuoneeseen, eli vastakarvaan. Onnistui helposti yksin, eikä montaa haavaa edes käsiin tullut. :)
Akkutelineen alla oli jokunen terävä reuna joihin raavin käsivarsia.
-Sami
Akkutelineen alla oli jokunen terävä reuna joihin raavin käsivarsia.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Nyt alkaa valkenemaan syy tähän vaivaan:
Kytkimen pääsylinteri on nyt jarrunesteen peitossa ulkopuolelta ja se " kaunis" kullanvärinen maali on valunut jalkatilaan. Haukkaa siis jostain ilmaa väliin ja vuotaa nestettä ulos. Ei ihme että poljin on " kumipallo".
Nyt sitten kysäriä: Uudet tiivisteet vai koko sylinteri uusiksi ?
Vinkkejä tuon irrotukseen jne .. ?
Kaide
Kytkimen pääsylinteri on nyt jarrunesteen peitossa ulkopuolelta ja se " kaunis" kullanvärinen maali on valunut jalkatilaan. Haukkaa siis jostain ilmaa väliin ja vuotaa nestettä ulos. Ei ihme että poljin on " kumipallo".
Nyt sitten kysäriä: Uudet tiivisteet vai koko sylinteri uusiksi ?
Vinkkejä tuon irrotukseen jne .. ?
Kaide
Ei ilmaus ole vaikeaa, kun sen suorittaa työsylinterin päästä ruiskulla. Elikkä vastakarvaan ilmaus tuotti ainakin minulla heti tulosta useiden normaaliin suuntaan tapahtuneiden yritysten jälkeen.
Eli, ostetaan purkillinen jarrunestettä ja iso apteekkiruisku(500ml). Jarrunestesäiliön kansi auki ja hieman nestettä pois. Sitten iso apteekkiruisku ja kirkasta letkua, nämä täyteen jarrunestettä ja letku kiinni työsylinterin ilmasruuviin. Avataan ilmausruuvia ehkä puoli kierrosta ja ruiskulla tavaraa sisään, kun lopetat ruiskulla, muista sulkea ilmausruuvi. Ilmakuplien tie on suht pitkä, joten menee hetki, ennenkuin näet kuplia jarrunestesäiliössä. Osta varalle toinen ruisku, jolla voit tyhjentää jarrunestesäiliötä sen täyttyessä. Parin ruiskullisen jälkeen pitäisi viimeistään olla homma hoidettuna.
Tässä lyhykäisyydessään. Ajattelin joskus kokeilla imeä ruiskulla tuosta ilmausnipasta ns alipaineilmauksen tyyliin. Saa nähdä onko ruiskussa sen verran tehoa, että saa ilmattua. Pitäisi nimittäin vaihtaa kytkinlevy tässä sopivan tilaisuuden tullen.
Matti
Eli, ostetaan purkillinen jarrunestettä ja iso apteekkiruisku(500ml). Jarrunestesäiliön kansi auki ja hieman nestettä pois. Sitten iso apteekkiruisku ja kirkasta letkua, nämä täyteen jarrunestettä ja letku kiinni työsylinterin ilmasruuviin. Avataan ilmausruuvia ehkä puoli kierrosta ja ruiskulla tavaraa sisään, kun lopetat ruiskulla, muista sulkea ilmausruuvi. Ilmakuplien tie on suht pitkä, joten menee hetki, ennenkuin näet kuplia jarrunestesäiliössä. Osta varalle toinen ruisku, jolla voit tyhjentää jarrunestesäiliötä sen täyttyessä. Parin ruiskullisen jälkeen pitäisi viimeistään olla homma hoidettuna.
Tässä lyhykäisyydessään. Ajattelin joskus kokeilla imeä ruiskulla tuosta ilmausnipasta ns alipaineilmauksen tyyliin. Saa nähdä onko ruiskussa sen verran tehoa, että saa ilmattua. Pitäisi nimittäin vaihtaa kytkinlevy tässä sopivan tilaisuuden tullen.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki