jäykkä kytkinpoljin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

jäykkä kytkinpoljin

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Koitin tuota hakuakin käyttä mutten ihan samaa oiretta löytänyt


Tuntuisi tuossa -98 tonnarissa olevan kytkinpoljin aika jäykkä / kumipallo. Mikäs tuon mahtaisi aiheuttaa ? Kytkin kyllä toimii muuten ihan normaalisti . Kilometrejä on takana 203t ja olettaisin kytkimen olevan alkuperäinen


Kaide
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8117
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

olikos

Viesti Kirjoittaja mestari »

niissä sellaista vikaa että letku turpoaa ja tulee polkimesta jäykkä. siiihen auttaa leltku n vaihto
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: olikos

Viesti Kirjoittaja Kaide »

mestari kirjoitti:niissä sellaista vikaa että letku turpoaa ja tulee polkimesta jäykkä. siiihen auttaa leltku n vaihto

Ööö... Mikä letku, siis miltä väliltä ?

Kaide
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Kytkimen työsylinterin / pääsylinterin välinen letku. Systeemihän koostuu metalliputkesta ja paineletkusta. Alkuperäinen osa vaan hankintaan -- on meinaan sitten "helppo" asentaa paikalleen. Hinta oli siinä 40,00e :lol:
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

J.V.A kirjoitti:Kytkimen työsylinterin / pääsylinterin välinen letku. Systeemihän koostuu metalliputkesta ja paineletkusta. Alkuperäinen osa vaan hankintaan -- on meinaan sitten "helppo" asentaa paikalleen. Hinta oli siinä 40,00e :lol:

Siis tarkoitat varmaan että v.mäinen asennetava ? Monessako oluessa vaikeus lasketaan asteikolla 6-24 ? Pitänee käydä ko. letku hakemassa " marmoritiskiltä" :P

Kaide
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

PCS myy jotain teräspunosletkua myös tuohon. Itsellä halkesi n. vuosi sitten juhannusta edeltävänä perjantaina. Jätti tielle ja reisuun piti lähteä. Oli pakko saada nopsaan uusi osa. Hain Laakkoselta ja klubitoverin avustuksella vaihdettiin muutamassa tunnissa hirmuisessa helteessä paikoilleen.
Itse en moista remonttia olisi osannut tehdä, mutta vaikeinta on letkun pujottaminen polkimen päähän jos on yksin remontoimassa. Muutenkin polkimen sylinterin puoli on sijainniltaan ikävä. Kytkimen ilmaus tehtiiin paineilmaan liitettävällä ilmauslaitteella.

Ja kiitos vielä ko. klubitoverille Lahden suuntaan...
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Orkkisletkun vaihdoin viime kesänä, tarkkaa aikaa en muista, olisko menny pari tuntia, mutta kaikista saamistani ohjeista poiketen, pujottelin sen letkun kabiinista konehuoneeseen, eli vastakarvaan. Onnistui helposti yksin, eikä montaa haavaa edes käsiin tullut. :)
Akkutelineen alla oli jokunen terävä reuna joihin raavin käsivarsia.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Yep Yep... Saa korjaamon pojat vaihtaa ton letkun ! Koitin 2 tuntia äheltää sitä kytkimen päässä olevaan putken liitoskohtaa auki. Ei lähde ei ! Enkä viitsi ihan lopullisesti turmella niitä mutteriliitksia

Ens perjantaina sitten Mäkelän Autolle Jäkeen
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Eipä ollut letkussa mitään vikaa ja nesteet olivat kirkkaat . Vika on asetelmassa joka jumittaa . Eli, täydellinen kykäremppa pitäs tehdä. Noo, eipä siinä mitään. Tuossahan on Delta-Auton 10tkm/6kk " takuu"


Kaide
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Nyt alkaa valkenemaan syy tähän vaivaan:


Kytkimen pääsylinteri on nyt jarrunesteen peitossa ulkopuolelta ja se " kaunis" kullanvärinen maali on valunut jalkatilaan. Haukkaa siis jostain ilmaa väliin ja vuotaa nestettä ulos. Ei ihme että poljin on " kumipallo".


Nyt sitten kysäriä: Uudet tiivisteet vai koko sylinteri uusiksi ?

Vinkkejä tuon irrotukseen jne .. ?


Kaide
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kokeile eka kumien vaihdolla ja jos ei auta nii koko sylinteri. Helppo homma,: letku pihdeillä kiinni, letku irti, putki irti, sylinteri irti(parilla mutterilla) ja polkimen tanko irti (sokalla).
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

j0ne kirjoitti:Kokeile eka kumien vaihdolla ja jos ei auta nii koko sylinteri. Helppo homma,: letku pihdeillä kiinni, letku irti, putki irti, sylinteri irti(parilla mutterilla) ja polkimen tanko irti (sokalla).
Ja tämän päälle tietysti se kirotun vaikea ilmaus ?

Kaide
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Juu ilmaus tietysti sit. Se on kyl aika show =)
Itse käytin pyörän sisuskumi systeemiä paineistamaan säiliötä.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ei ilmaus ole vaikeaa, kun sen suorittaa työsylinterin päästä ruiskulla. Elikkä vastakarvaan ilmaus tuotti ainakin minulla heti tulosta useiden normaaliin suuntaan tapahtuneiden yritysten jälkeen.

Eli, ostetaan purkillinen jarrunestettä ja iso apteekkiruisku(500ml). Jarrunestesäiliön kansi auki ja hieman nestettä pois. Sitten iso apteekkiruisku ja kirkasta letkua, nämä täyteen jarrunestettä ja letku kiinni työsylinterin ilmasruuviin. Avataan ilmausruuvia ehkä puoli kierrosta ja ruiskulla tavaraa sisään, kun lopetat ruiskulla, muista sulkea ilmausruuvi. Ilmakuplien tie on suht pitkä, joten menee hetki, ennenkuin näet kuplia jarrunestesäiliössä. Osta varalle toinen ruisku, jolla voit tyhjentää jarrunestesäiliötä sen täyttyessä. Parin ruiskullisen jälkeen pitäisi viimeistään olla homma hoidettuna.

Tässä lyhykäisyydessään. Ajattelin joskus kokeilla imeä ruiskulla tuosta ilmausnipasta ns alipaineilmauksen tyyliin. Saa nähdä onko ruiskussa sen verran tehoa, että saa ilmattua. Pitäisi nimittäin vaihtaa kytkinlevy tässä sopivan tilaisuuden tullen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

g-miehen ohjeilla ilmailin itsekin, erittäin helppo tapa!
Yamaha FZ1-N -08
Vastaa Viestiin