Paluu tonnarikantaan?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Paluu tonnarikantaan?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tuumailin tuossa käydä vilkaisemassa tätä: http://www.nettiauto.com/1279011

Aiemmin en noihin tasapainoakselien ongelmiin ole juuri syventynyt mutta nyt tuli keskusteluja kelattua läpi. Onko noin autoliikkeessä mahdollista mitenkään todeta, josko ketju olisi jo poistettu.

EDIT: Ilmeisesti ei?
Onko Saabilla mitään merkkikorjaamoiden yhteistä huoltotietokantaa, josta asiaa voisi koittaa tarkistaa?

Kilometrit vaikuttaisivat kertyneen aika loogisesti 98- jälkeen mutta ekat kuusi vuotta ovat vielä epävarmoja. Kilometrihistorian mukaan ensimmäisen 6 vuoden aikana olisi tullut 126 000 km, eli 21000/vuosi. Hmm...

Onkos tuon ikäisissä jotain vanhemmista poikkeavia ruoste- tai vikapaikkoja?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Beagle »

No siinäpä on just samanlainen tonnari kuin minulla, eli turboton 2.3. ainut ero on se että tuo on kaksi vuotta uudempi ja manuaali.

Itselläni on pelannut kuin ajatus. ACC:n säätövastus piti uusia ja kansipahvi. Ovien alareunathan noissa ruostuu herkkään. Itsellänikin olisi tekemistä kuskinoven alareunan kanssa.

Kilometrit aika varmasti pitävät paikkansa. Omani on siis -90 ja ajettu vajaa 300 tkm.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Paluu tonnarikantaan?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Svc kirjoitti:Aiemmin en noihin tasapainoakselien ongelmiin ole juuri syventynyt mutta nyt tuli keskusteluja kelattua läpi. Onko noin autoliikkeessä mahdollista mitenkään todeta, josko ketju olisi jo poistettu.

EDIT: Ilmeisesti ei?
Onko Saabilla mitään merkkikorjaamoiden yhteistä huoltotietokantaa, josta asiaa voisi koittaa tarkistaa?
Ei kai merkkikorjaamo tai yleensä mikään muukaan korjaamo poista niitä ketjuja vaan uusivat ketjut ja rattaat, ja mahdollisesti kaikkea muutakin kampiakselin laakeritöitä ymv. myöten "varmuuden vuoksi".

Ketju+ratas ongelmien johdosta tavallaan kaikki tasapainoakselilliset ovat ns. "susia jo syntyessään". Tuskin mistään on eliminoitu mahdollisia seurannaisvaikutuksia niin että tasapainoketju olisi poistettu jo uudesta tai hyvin vähän ajetusta autosta. Useimmiten ketjut on poistettu vasta siinä vaiheessa kun metallijauho on jo moottorissa.

Tällä foorumilla keskustelu tasapainoakselien ketju+ratas ongelmista on ehkä suhteellisen vaisua koska kyseessä on ongelma joka vaikuttaa luotettavuuteen hyvin suuressa osassa Saabeja. Vähemmistönä täällä on varmaan tällaiset "loppukäyttäjät".
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Paluu tonnarikantaan?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

wesku kirjoitti:
Tällä foorumilla keskustelu tasapainoakselien ketju+ratas ongelmista on ehkä suhteellisen vaisua koska kyseessä on ongelma joka vaikuttaa luotettavuuteen hyvin suuressa osassa Saabeja.
Mitä keskusteltavaa siitä sitten vielä löytyisi..?
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Minulla on tuollainen vuotta vanhempi reilut 600tkm ajettuna. Koneen puolesta toimii vielä hyvin ja tasapainokilut on yhä sisällä (luultavasti kuitenkin vaihdettu joskus; ei varmaa tietoa). Ruoste alkaa kyllä valitettavasti jo näkyä päällepäinkin. Tosin pohja vaikuttaa hyvältä mutta ne ovet ja takakaaret :x . Pakoputken kunto kannattaa tarkistaa vaikka ei pitäisi vielä ihmeempiä ääniä.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Paluu tonnarikantaan?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tri-Lo kirjoitti:
wesku kirjoitti:
Tällä foorumilla keskustelu tasapainoakselien ketju+ratas ongelmista on ehkä suhteellisen vaisua koska kyseessä on ongelma joka vaikuttaa luotettavuuteen hyvin suuressa osassa Saabeja.
Mitä keskusteltavaa siitä sitten vielä löytyisi..?
Hiukan arveluttavaa on että keskustelu on joissain threadeissa keskittynyt siihen kannattaako ketjun poisto vai ei, ymv. Saattaa siellä olla joitain varoittavia esimerkkejä seurannaisvaikutuksistakin. Esim. itselläni kokemuksia -92 mallisen laakerivauriosta 6 vuotta sitten josta en ole tainnut foorumille kirjoitella.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Paluu tonnarikantaan?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

wesku kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
wesku kirjoitti:
Tällä foorumilla keskustelu tasapainoakselien ketju+ratas ongelmista on ehkä suhteellisen vaisua koska kyseessä on ongelma joka vaikuttaa luotettavuuteen hyvin suuressa osassa Saabeja.
Mitä keskusteltavaa siitä sitten vielä löytyisi..?
Hiukan arveluttavaa on että keskustelu on joissain threadeissa keskittynyt siihen kannattaako ketjun poisto vai ei, ymv. Saattaa siellä olla joitain varoittavia esimerkkejä seurannaisvaikutuksistakin. Esim. itselläni kokemuksia -92 mallisen laakerivauriosta 6 vuotta sitten josta en ole tainnut foorumille kirjoitella.
Kerrohan toki.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Paluu tonnarikantaan?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tri-Lo kirjoitti:
wesku kirjoitti: Hiukan arveluttavaa on että keskustelu on joissain threadeissa keskittynyt siihen kannattaako ketjun poisto vai ei, ymv. Saattaa siellä olla joitain varoittavia esimerkkejä seurannaisvaikutuksistakin. Esim. itselläni kokemuksia -92 mallisen laakerivauriosta 6 vuotta sitten josta en ole tainnut foorumille kirjoitella.
Kerrohan toki.
Kyseessä oli siis -92 mallinen 2.3 turbo jossa öljynpaineet laski vähitellen ja matkanteko loppui laakerivikaan. Itse en tuota avannut mutta kuulin että todennäköinen syy oli ketjusta+rattaista tulleen metallijauhon joutuminen öljypumppuun ja öljynpaineen aleneminen. Mahdollisesti jopa metallijauhon joutuminen öljykiertoonkin ja suoraan laakereihin. Onko vastavista juttuja foorumilla ? Saattaa olla etten vain ole huomannut.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Paluu tonnarikantaan?

Viesti Kirjoittaja peinu »

wesku kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
wesku kirjoitti: Hiukan arveluttavaa on että keskustelu on joissain threadeissa keskittynyt siihen kannattaako ketjun poisto vai ei, ymv. Saattaa siellä olla joitain varoittavia esimerkkejä seurannaisvaikutuksistakin. Esim. itselläni kokemuksia -92 mallisen laakerivauriosta 6 vuotta sitten josta en ole tainnut foorumille kirjoitella.
Kerrohan toki.
Kyseessä oli siis -92 mallinen 2.3 turbo jossa öljynpaineet laski vähitellen ja matkanteko loppui laakerivikaan. Itse en tuota avannut mutta kuulin että todennäköinen syy oli ketjusta+rattaista tulleen metallijauhon joutuminen öljypumppuun ja öljynpaineen aleneminen. Mahdollisesti jopa metallijauhon joutuminen öljykiertoonkin ja suoraan laakereihin. Onko vastavista juttuja foorumilla ? Saattaa olla etten vain ole huomannut.
Mulla oli ihan sama juttu, mutta syynä öljynpaineiden laskuun oli tukkeutunut öljysihvilä öljypohjassa. Juttuja löytyy forumilta pilvin pimein.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Kävin katsomassa tuota aloitusviestissä mainitsemaani, sekä Lohjalla kaupan olevaa 2.3 matalapaineturboa. ( http://www.nettiauto.com/1052189 )

Kylläpä aika lohduttomassa kunnossa olivat. Sinistä en edes kokeillut, (takalokarin kaari puhki), turbolla heitin lyhyen lenkin: Vaihteisto huusi kuin sotasireeni, samoin turbo. Ruostetäpliä lokarikaaret täynnä, SRS-valo vilkkui, jne.

Itse laittaisin molemmat paaliin tai purkuun saman tien. Ei taida alle 5000 euron saada edes kohtuullisen ruosteetonta tonnaria.

EDIT:
Myyjän kommentti tuosta sinisestä vaparista:
Hyväkuntoinen ja asiallinen, tilava Saab
En halua edes tietää, mitä kyseinen jobbari pitää huonokuntoisena...
Viimeksi muokannut Svc, To Touko 24, 2007 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

kyllähän noita "ruosteettomia" tonnareita liikkuu jonkun verran(alle 5t€). Silloin täytyy vain poistaa listalta 2.3 ja T. Saattaapi noitakin silti löytyä, eikä saa luovuttaa muutamaan yksilöön.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Affe
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 10:05
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Affe »

5000 on aika huima hinta vm. -93 tonnarista, varsinkin, jos ruoste alkaa kukkimaan, oikea hinta lienee n. 2000-2500, jonka omasta Talvitontustani (-93) maksoin, tosin "vain" 2-litrainen, mutta ruosteeton paitsi eka talven jälkeen toisessa etulokarissa ihan pientä hiomista/maalausta.
Muita vikoja ei ole ollut.
Ja voi ihmettä: ovien alareunat täysin timmissä kunnossa !!!
Pohjakin ilmeni eka katsastuksessa olevan hyvässä, alkuperäisessä maalissa - ja ajettu 370 000!
Yksityiseltä ostin.

Kannattanee haeskella Tonnaria yksityisiltä, liikkeet laittaa pari tonnia kevyesti oikean hinnan päälle. Tosin pitää myös väijyä, että minkäslaatuinen tyyppi se myyjä oikein on...

Mutta on tuon mun Kesätontun (-90, ostettu autoliikkeestä) lokasuojien kunnostuksessa vielä urakka, huhhuh! Noh, jos syksyllä.
Viime kesän hintapiikki oli ovien uusiminen ja maalaus.
Mutta en luovu, en...

Sattuisko kukaan tietämään, mistä kannattaisi hankkia uudet takalokarit (tai myös etu-) mahdollisimman edulliseen hintaan? Se Ruotsi taas?

Vielä mielenkiintoisempaa on, kuinka paljon maksaa ynnä minkälainen homma on vanhat irrotella ja uudet kiinnitellä (vaatinee hitsipillin liekkiä, jotta irti lähtee vai onko ne pulteilla jossain kiinni?).

Etulokarien reunat tosin jo hioin, paikkasin, hioin ja maalasin,
mutta ei ne luultavasti paria vuotta pidempään kunnossa kestä,
vaikka kuinka huolellisesti homman tekisi. Uudet pellit on joskus kuitenkin hankittava, vaikka kuinka tekis kipeää.

t. Affe
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Päätös on tehty: tonnarikantaan ei toistaiseksi ole paluuta.
Käytössä olevalla budjetilla ei saa ehjäkorista tonnaria.

Kyllä. Olen todellakin allerginen ruosteelle käyttöautossa.
Harrasteautot ovat edelleen eri asia. :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
dean66
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Heinä 29, 2004 06:58
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja dean66 »

Svc kirjoitti:Päätös on tehty: tonnarikantaan ei toistaiseksi ole paluuta.
Käytössä olevalla budjetilla ei saa ehjäkorista tonnaria.

Kyllä. Olen todellakin allerginen ruosteelle käyttöautossa.
Harrasteautot ovat edelleen eri asia. :wink:
kyllä niitä ruosteettomiakin täällä pohojosemmassa ainakin on tarjolla. harmi kun välimatka estää asian todentamisen :)

-a-
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Keskustelun aloituksessa oleva auto on sitten täällä.
Se oli aikaisemmin ja alunalkaen oulun yliopiston omistuksessa,huoltohistoriaa löytyy ihan kiitettävästi,pidetty jopa omaa päiväkirjaa.
Kuitteja löytyy ym
Viimeiset 60tkm tosin ilman oikein mitään tietoa,mutta silti...

Pientä laittamista ja kauneusvirheitä siinä on,mutta toivottavasti mitään isompaa ei tule.
Kaikkeen sitä sortuu : )
Vastaa Viestiin