Paluu tonnarikantaan?
Paluu tonnarikantaan?
Tuumailin tuossa käydä vilkaisemassa tätä: http://www.nettiauto.com/1279011
Aiemmin en noihin tasapainoakselien ongelmiin ole juuri syventynyt mutta nyt tuli keskusteluja kelattua läpi. Onko noin autoliikkeessä mahdollista mitenkään todeta, josko ketju olisi jo poistettu.
EDIT: Ilmeisesti ei?
Onko Saabilla mitään merkkikorjaamoiden yhteistä huoltotietokantaa, josta asiaa voisi koittaa tarkistaa?
Kilometrit vaikuttaisivat kertyneen aika loogisesti 98- jälkeen mutta ekat kuusi vuotta ovat vielä epävarmoja. Kilometrihistorian mukaan ensimmäisen 6 vuoden aikana olisi tullut 126 000 km, eli 21000/vuosi. Hmm...
Onkos tuon ikäisissä jotain vanhemmista poikkeavia ruoste- tai vikapaikkoja?
Aiemmin en noihin tasapainoakselien ongelmiin ole juuri syventynyt mutta nyt tuli keskusteluja kelattua läpi. Onko noin autoliikkeessä mahdollista mitenkään todeta, josko ketju olisi jo poistettu.
EDIT: Ilmeisesti ei?
Onko Saabilla mitään merkkikorjaamoiden yhteistä huoltotietokantaa, josta asiaa voisi koittaa tarkistaa?
Kilometrit vaikuttaisivat kertyneen aika loogisesti 98- jälkeen mutta ekat kuusi vuotta ovat vielä epävarmoja. Kilometrihistorian mukaan ensimmäisen 6 vuoden aikana olisi tullut 126 000 km, eli 21000/vuosi. Hmm...
Onkos tuon ikäisissä jotain vanhemmista poikkeavia ruoste- tai vikapaikkoja?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
No siinäpä on just samanlainen tonnari kuin minulla, eli turboton 2.3. ainut ero on se että tuo on kaksi vuotta uudempi ja manuaali.
Itselläni on pelannut kuin ajatus. ACC:n säätövastus piti uusia ja kansipahvi. Ovien alareunathan noissa ruostuu herkkään. Itsellänikin olisi tekemistä kuskinoven alareunan kanssa.
Kilometrit aika varmasti pitävät paikkansa. Omani on siis -90 ja ajettu vajaa 300 tkm.
Itselläni on pelannut kuin ajatus. ACC:n säätövastus piti uusia ja kansipahvi. Ovien alareunathan noissa ruostuu herkkään. Itsellänikin olisi tekemistä kuskinoven alareunan kanssa.
Kilometrit aika varmasti pitävät paikkansa. Omani on siis -90 ja ajettu vajaa 300 tkm.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Re: Paluu tonnarikantaan?
Ei kai merkkikorjaamo tai yleensä mikään muukaan korjaamo poista niitä ketjuja vaan uusivat ketjut ja rattaat, ja mahdollisesti kaikkea muutakin kampiakselin laakeritöitä ymv. myöten "varmuuden vuoksi".Svc kirjoitti:Aiemmin en noihin tasapainoakselien ongelmiin ole juuri syventynyt mutta nyt tuli keskusteluja kelattua läpi. Onko noin autoliikkeessä mahdollista mitenkään todeta, josko ketju olisi jo poistettu.
EDIT: Ilmeisesti ei?
Onko Saabilla mitään merkkikorjaamoiden yhteistä huoltotietokantaa, josta asiaa voisi koittaa tarkistaa?
Ketju+ratas ongelmien johdosta tavallaan kaikki tasapainoakselilliset ovat ns. "susia jo syntyessään". Tuskin mistään on eliminoitu mahdollisia seurannaisvaikutuksia niin että tasapainoketju olisi poistettu jo uudesta tai hyvin vähän ajetusta autosta. Useimmiten ketjut on poistettu vasta siinä vaiheessa kun metallijauho on jo moottorissa.
Tällä foorumilla keskustelu tasapainoakselien ketju+ratas ongelmista on ehkä suhteellisen vaisua koska kyseessä on ongelma joka vaikuttaa luotettavuuteen hyvin suuressa osassa Saabeja. Vähemmistönä täällä on varmaan tällaiset "loppukäyttäjät".
Re: Paluu tonnarikantaan?
Mitä keskusteltavaa siitä sitten vielä löytyisi..?wesku kirjoitti:
Tällä foorumilla keskustelu tasapainoakselien ketju+ratas ongelmista on ehkä suhteellisen vaisua koska kyseessä on ongelma joka vaikuttaa luotettavuuteen hyvin suuressa osassa Saabeja.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Minulla on tuollainen vuotta vanhempi reilut 600tkm ajettuna. Koneen puolesta toimii vielä hyvin ja tasapainokilut on yhä sisällä (luultavasti kuitenkin vaihdettu joskus; ei varmaa tietoa). Ruoste alkaa kyllä valitettavasti jo näkyä päällepäinkin. Tosin pohja vaikuttaa hyvältä mutta ne ovet ja takakaaret . Pakoputken kunto kannattaa tarkistaa vaikka ei pitäisi vielä ihmeempiä ääniä.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Paluu tonnarikantaan?
Hiukan arveluttavaa on että keskustelu on joissain threadeissa keskittynyt siihen kannattaako ketjun poisto vai ei, ymv. Saattaa siellä olla joitain varoittavia esimerkkejä seurannaisvaikutuksistakin. Esim. itselläni kokemuksia -92 mallisen laakerivauriosta 6 vuotta sitten josta en ole tainnut foorumille kirjoitella.Tri-Lo kirjoitti:Mitä keskusteltavaa siitä sitten vielä löytyisi..?wesku kirjoitti:
Tällä foorumilla keskustelu tasapainoakselien ketju+ratas ongelmista on ehkä suhteellisen vaisua koska kyseessä on ongelma joka vaikuttaa luotettavuuteen hyvin suuressa osassa Saabeja.
Re: Paluu tonnarikantaan?
Kerrohan toki.wesku kirjoitti:Hiukan arveluttavaa on että keskustelu on joissain threadeissa keskittynyt siihen kannattaako ketjun poisto vai ei, ymv. Saattaa siellä olla joitain varoittavia esimerkkejä seurannaisvaikutuksistakin. Esim. itselläni kokemuksia -92 mallisen laakerivauriosta 6 vuotta sitten josta en ole tainnut foorumille kirjoitella.Tri-Lo kirjoitti:Mitä keskusteltavaa siitä sitten vielä löytyisi..?wesku kirjoitti:
Tällä foorumilla keskustelu tasapainoakselien ketju+ratas ongelmista on ehkä suhteellisen vaisua koska kyseessä on ongelma joka vaikuttaa luotettavuuteen hyvin suuressa osassa Saabeja.
Re: Paluu tonnarikantaan?
Kyseessä oli siis -92 mallinen 2.3 turbo jossa öljynpaineet laski vähitellen ja matkanteko loppui laakerivikaan. Itse en tuota avannut mutta kuulin että todennäköinen syy oli ketjusta+rattaista tulleen metallijauhon joutuminen öljypumppuun ja öljynpaineen aleneminen. Mahdollisesti jopa metallijauhon joutuminen öljykiertoonkin ja suoraan laakereihin. Onko vastavista juttuja foorumilla ? Saattaa olla etten vain ole huomannut.Tri-Lo kirjoitti:Kerrohan toki.wesku kirjoitti: Hiukan arveluttavaa on että keskustelu on joissain threadeissa keskittynyt siihen kannattaako ketjun poisto vai ei, ymv. Saattaa siellä olla joitain varoittavia esimerkkejä seurannaisvaikutuksistakin. Esim. itselläni kokemuksia -92 mallisen laakerivauriosta 6 vuotta sitten josta en ole tainnut foorumille kirjoitella.
Re: Paluu tonnarikantaan?
Mulla oli ihan sama juttu, mutta syynä öljynpaineiden laskuun oli tukkeutunut öljysihvilä öljypohjassa. Juttuja löytyy forumilta pilvin pimein.wesku kirjoitti:Kyseessä oli siis -92 mallinen 2.3 turbo jossa öljynpaineet laski vähitellen ja matkanteko loppui laakerivikaan. Itse en tuota avannut mutta kuulin että todennäköinen syy oli ketjusta+rattaista tulleen metallijauhon joutuminen öljypumppuun ja öljynpaineen aleneminen. Mahdollisesti jopa metallijauhon joutuminen öljykiertoonkin ja suoraan laakereihin. Onko vastavista juttuja foorumilla ? Saattaa olla etten vain ole huomannut.Tri-Lo kirjoitti:Kerrohan toki.wesku kirjoitti: Hiukan arveluttavaa on että keskustelu on joissain threadeissa keskittynyt siihen kannattaako ketjun poisto vai ei, ymv. Saattaa siellä olla joitain varoittavia esimerkkejä seurannaisvaikutuksistakin. Esim. itselläni kokemuksia -92 mallisen laakerivauriosta 6 vuotta sitten josta en ole tainnut foorumille kirjoitella.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kävin katsomassa tuota aloitusviestissä mainitsemaani, sekä Lohjalla kaupan olevaa 2.3 matalapaineturboa. ( http://www.nettiauto.com/1052189 )
Kylläpä aika lohduttomassa kunnossa olivat. Sinistä en edes kokeillut, (takalokarin kaari puhki), turbolla heitin lyhyen lenkin: Vaihteisto huusi kuin sotasireeni, samoin turbo. Ruostetäpliä lokarikaaret täynnä, SRS-valo vilkkui, jne.
Itse laittaisin molemmat paaliin tai purkuun saman tien. Ei taida alle 5000 euron saada edes kohtuullisen ruosteetonta tonnaria.
EDIT:
Myyjän kommentti tuosta sinisestä vaparista:
Kylläpä aika lohduttomassa kunnossa olivat. Sinistä en edes kokeillut, (takalokarin kaari puhki), turbolla heitin lyhyen lenkin: Vaihteisto huusi kuin sotasireeni, samoin turbo. Ruostetäpliä lokarikaaret täynnä, SRS-valo vilkkui, jne.
Itse laittaisin molemmat paaliin tai purkuun saman tien. Ei taida alle 5000 euron saada edes kohtuullisen ruosteetonta tonnaria.
EDIT:
Myyjän kommentti tuosta sinisestä vaparista:
En halua edes tietää, mitä kyseinen jobbari pitää huonokuntoisena...Hyväkuntoinen ja asiallinen, tilava Saab
Viimeksi muokannut Svc, To Touko 24, 2007 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
5000 on aika huima hinta vm. -93 tonnarista, varsinkin, jos ruoste alkaa kukkimaan, oikea hinta lienee n. 2000-2500, jonka omasta Talvitontustani (-93) maksoin, tosin "vain" 2-litrainen, mutta ruosteeton paitsi eka talven jälkeen toisessa etulokarissa ihan pientä hiomista/maalausta.
Muita vikoja ei ole ollut.
Ja voi ihmettä: ovien alareunat täysin timmissä kunnossa !!!
Pohjakin ilmeni eka katsastuksessa olevan hyvässä, alkuperäisessä maalissa - ja ajettu 370 000!
Yksityiseltä ostin.
Kannattanee haeskella Tonnaria yksityisiltä, liikkeet laittaa pari tonnia kevyesti oikean hinnan päälle. Tosin pitää myös väijyä, että minkäslaatuinen tyyppi se myyjä oikein on...
Mutta on tuon mun Kesätontun (-90, ostettu autoliikkeestä) lokasuojien kunnostuksessa vielä urakka, huhhuh! Noh, jos syksyllä.
Viime kesän hintapiikki oli ovien uusiminen ja maalaus.
Mutta en luovu, en...
Sattuisko kukaan tietämään, mistä kannattaisi hankkia uudet takalokarit (tai myös etu-) mahdollisimman edulliseen hintaan? Se Ruotsi taas?
Vielä mielenkiintoisempaa on, kuinka paljon maksaa ynnä minkälainen homma on vanhat irrotella ja uudet kiinnitellä (vaatinee hitsipillin liekkiä, jotta irti lähtee vai onko ne pulteilla jossain kiinni?).
Etulokarien reunat tosin jo hioin, paikkasin, hioin ja maalasin,
mutta ei ne luultavasti paria vuotta pidempään kunnossa kestä,
vaikka kuinka huolellisesti homman tekisi. Uudet pellit on joskus kuitenkin hankittava, vaikka kuinka tekis kipeää.
t. Affe
Muita vikoja ei ole ollut.
Ja voi ihmettä: ovien alareunat täysin timmissä kunnossa !!!
Pohjakin ilmeni eka katsastuksessa olevan hyvässä, alkuperäisessä maalissa - ja ajettu 370 000!
Yksityiseltä ostin.
Kannattanee haeskella Tonnaria yksityisiltä, liikkeet laittaa pari tonnia kevyesti oikean hinnan päälle. Tosin pitää myös väijyä, että minkäslaatuinen tyyppi se myyjä oikein on...
Mutta on tuon mun Kesätontun (-90, ostettu autoliikkeestä) lokasuojien kunnostuksessa vielä urakka, huhhuh! Noh, jos syksyllä.
Viime kesän hintapiikki oli ovien uusiminen ja maalaus.
Mutta en luovu, en...
Sattuisko kukaan tietämään, mistä kannattaisi hankkia uudet takalokarit (tai myös etu-) mahdollisimman edulliseen hintaan? Se Ruotsi taas?
Vielä mielenkiintoisempaa on, kuinka paljon maksaa ynnä minkälainen homma on vanhat irrotella ja uudet kiinnitellä (vaatinee hitsipillin liekkiä, jotta irti lähtee vai onko ne pulteilla jossain kiinni?).
Etulokarien reunat tosin jo hioin, paikkasin, hioin ja maalasin,
mutta ei ne luultavasti paria vuotta pidempään kunnossa kestä,
vaikka kuinka huolellisesti homman tekisi. Uudet pellit on joskus kuitenkin hankittava, vaikka kuinka tekis kipeää.
t. Affe
kyllä niitä ruosteettomiakin täällä pohojosemmassa ainakin on tarjolla. harmi kun välimatka estää asian todentamisenSvc kirjoitti:Päätös on tehty: tonnarikantaan ei toistaiseksi ole paluuta.
Käytössä olevalla budjetilla ei saa ehjäkorista tonnaria.
Kyllä. Olen todellakin allerginen ruosteelle käyttöautossa.
Harrasteautot ovat edelleen eri asia.
-a-
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 83
- Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32
Keskustelun aloituksessa oleva auto on sitten täällä.
Se oli aikaisemmin ja alunalkaen oulun yliopiston omistuksessa,huoltohistoriaa löytyy ihan kiitettävästi,pidetty jopa omaa päiväkirjaa.
Kuitteja löytyy ym
Viimeiset 60tkm tosin ilman oikein mitään tietoa,mutta silti...
Pientä laittamista ja kauneusvirheitä siinä on,mutta toivottavasti mitään isompaa ei tule.
Se oli aikaisemmin ja alunalkaen oulun yliopiston omistuksessa,huoltohistoriaa löytyy ihan kiitettävästi,pidetty jopa omaa päiväkirjaa.
Kuitteja löytyy ym
Viimeiset 60tkm tosin ilman oikein mitään tietoa,mutta silti...
Pientä laittamista ja kauneusvirheitä siinä on,mutta toivottavasti mitään isompaa ei tule.
Kaikkeen sitä sortuu : )