95 vs 98 oktaaninen bensiini

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

95 vs 98 oktaaninen bensiini

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Huoltopaikassani sanoin että auto niinkuin vedossa hieman kolisee. Diagnoosi oli että etenkin keväällä tällaista voi esiintyä, jos käyttää 95 oktaanista bensiiniä. Neuvottiin laittamaan täysi tankki 98:a ja tankkaamaan aina uudelleen ennenkuin on ihan tyhjä. Ruiskukoneet polttaa kovin tarkkaan ja 95:n oktaaneista ei aina voi olla liian varma. Onko vastaavia kokemuksia.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

En nyt maalaile piruja seinille, mut jos vedossa rupee kolisemaan niin se voi tarkoittaa ikävää :roll: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18884
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Me emme käytä tonnareissamme 92:sta. Kolisee ja nakuttaa.
Harva maallikko erottaa nakutuksen äänen koneesta, kolina kuin kolina.

92:lla esintyy taatusti kuumalla jälkikäyntiä.

Tuo 92 = 92 Oktaanista bensaa.
Oktaaniluku ilmoittaa nakutuskestävyyttä.

Sytytyksen ajoituksella voi kikkailla, jos ajaa matalaoktaanisilla bensoilla.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Tankkasin ~10l epähuomiossa 95:ttä tuossa joku aika sitte lähes tyhjään tankkiin ja ihmettelin miks nytkyttää.. Korjaantu "vika" tankkaamalla 98:ia seuraavan kerran, ja varuilta heti enempiki sitä tuli loroteltua tankkkiin.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Sieltäpä tuli pikaisesti palautetta. Kiitoksia vaan. Täytyypä tankata 98:a seuraavan kerran.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Firges9000 kirjoitti:Oktaaniluku ilmoittaa nakutuskestävyyttä.
Ei vaan; Oktaaniluku on polttoaineen puristuskestävyyttä ilmaiseva luku.
Liian pieni oktaaniluku aiheuttaa moottorille vahingollista nakutusta eli polttoaineseoksen ennenaikaista syttymistä.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Firges9000 kirjoitti:Me emme käytä tonnareissamme 92:sta. Kolisee ja nakuttaa.
Harva maallikko erottaa nakutuksen äänen koneesta, kolina kuin kolina.

92:lla esintyy taatusti kuumalla jälkikäyntiä.

Tuo 92 = 92 Oktaanista bensaa.
Oktaaniluku ilmoittaa nakutuskestävyyttä.

Sytytyksen ajoituksella voi kikkailla, jos ajaa matalaoktaanisilla bensoilla.
Eipä kovin usein ole kyllä tuota 92 oktaanista suomen maalla tarjolla :lol:
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Defeat kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:Oktaaniluku ilmoittaa nakutuskestävyyttä.
Ei vaan; Oktaaniluku on polttoaineen puristuskestävyyttä ilmaiseva luku.
Liian pieni oktaaniluku aiheuttaa moottorille vahingollista nakutusta eli polttoaineseoksen ennenaikaista syttymistä.
Noinhan juuri sanoin.
nakuttaa mikä nakuttaa

Eiköhän tuo sanomani ollut juuri sama asia. 8O
Milläs luvulla ilmoitetaan tuo sun "puristuskestävyys"?

Jos oktaaniluku on alhainen, kestää polttoaine huonommin puristusta ja alkaa moottori nakuttaa.

Sanoppas kun väännät asiaa, mitä tarkoittaa, kun polttoaineen oktaaniluku on 100/130 .??

Toinen kymysys olis.
Mikä on Dieselpolttoaineen Oktaaniluku tai nakutuskestävyys?
Viimeksi muokannut Firges9000, Ti Kesä 05, 2007 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Firges9000 kirjoitti: Sanoppas kun väännät asiaa, mitä tarkoittaa, kun polttoaineen oktaaniluku on 100/130 .??


Ootkos,,,, Jaska, kokeillu tätä Avgas 100LL:ää tonnarissa?
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

:lol:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Zebe kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti: Sanoppas kun väännät asiaa, mitä tarkoittaa, kun polttoaineen oktaaniluku on 100/130 .??


Ootkos,,,, Jaska, kokeillu tätä Avgas 100LL:ää tonnarissa?
Olen kokeillut. Ei tunnu hyvältä. Liikaa lyijyä
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Molemmilla on tullut ajeltua, hyvin toimii.
Ei ainakaan selvää eroa kulutuksessa.

Sulan maan aikaan 98:lla, talvet 95:lla.
Hieman korkeammat maksimiahdot 98:lla lienee tosiasia.
99+ pehmensi koneen ääntä, ei havaittavaa teholisäystä 98:een.

mikko L
cse 9000 23TA -93 (trionic)
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Firges9000 kirjoitti:
Zebe kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti: Sanoppas kun väännät asiaa, mitä tarkoittaa, kun polttoaineen oktaaniluku on 100/130 .??


Ootkos,,,, Jaska, kokeillu tätä Avgas 100LL:ää tonnarissa?
Olen kokeillut. Ei tunnu hyvältä. Liikaa lyijyä
Miten tuon liika lyijyn huomaa ja mitä se tekee moottorille? Katti tietysti hajoo, mutta sitähän sulla tuskin oli.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

98 tulee tankattua, koska se on halvempaa. Kuka nyt huonompaa ja kalliimpaa laittaisi tankkiin?

Jaa miten niin halvempaa? Uudessakaupungissa ainakin, jopa Suomen halvinta.

http://www.tankkaus.com/index2.php?page ... s&city=All
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Pantiin kerhon vanhaan Britten-Strattoniin, ruohonleikkuriin, kisaseos.
Metanol 60%, Nitrometaani 36% ja erikoisöljyä 4 %.
Tuolla seoksella se wanha Rattoni leijui 5 cm maasta ja kävi huimilla kierroksilla. :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin