TCS:ästä taasen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

TCS:ästä taasen

Viesti Kirjoittaja Phor »

Nonii alko mulakin tuo TCS leikkimään. Luettuani täältä varmaankin lähes kaiken mitä asiasta löysin, niin voisin luulla vian johtuvan tuosta ilmaventtiilistä. Vaihdoin pättäin vettiilit rintapellistä ja lokasiivenkupeesta ja oireet muuttui samalla hieman.
Eli ennen meni kylmänä ajoittain limp home tilaan ja lämpimänä toimii ihan hyvin. Nyt kun vaihdoin venttiilit käy toisin päin. Kylmänä ei mitään vikaa mutta lämmittyään menee taasen lh-tilaan. :?: Rikulla olen käynyt lukemassa vika koodit kun tuo ce:kin palaa taulussa. Viaksi ilmoittaa kaasuläpän asento anturia eikä muuta. Mutta tuo ce valo syttyi sen jälkeen kuin auto meni limp home tilaan.
Toinen asia mikä on kummastattanut mua on tuo ennen venttiilien vaihtoa että kone tyhjäkäynnillä/moottori jarrutuksessa, ennen kuin lämpeni kunnolla, nykäs täys kaasun hetkellisesti, vaikka itse ei kaasupolkimeen ois koskenutkaan. Ja nyt vettiilin vaihdon jälkeen en ole huomannut samaa loikkimista :wink:
Myyjän mukaan läppäkotelo on uusittu pari vuotta sitten ja auto oli hänellä seinonnassa tallissa vuoden päivät ennen kuin ostin sen pois.

Niin ja asiaan oisko jollain lainata/myydä toimivaa ilmaventtiilä / läppäkoteloa?

Ja potilashan on tuo AERO

P.S. rekisteröinti katsastus on suoritettu, nyt odotetaan vaan arvonnan tulosta :o :? :wink:
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: TCS:ästä taasen

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

juu hommaa vaan se uusi venttiili siihen. Todennäköisesti se tullut loppuun, jos oireet kerta paikan vaihdolla noin muuttuivat.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: TCS:ästä taasen

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Moikka
Luulen että vika on sama kuin meilä oli eli kaasuläppä pitää kalibroida isatilla
tecillä homma ei hoidu
t Jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TCS:ästä taasen

Viesti Kirjoittaja Phor »

Niin voi tuokin olla mahdollista :? Olin kyllä itse ajatuksissani, että ilman muuta se on kalibroitu, kun on vaihdettu läppäkotelo saksassa osaavalla korjaamola.
Mutta eiköhän tuo kannata kuitenkin tehä, vaikka uusiks, jos sitä on tehtykään. :wink:
Need more speed kirjoitti:Moikka
Luulen että vika on sama kuin meilä oli eli kaasuläppä pitää kalibroida isatilla
tecillä homma ei hoidu
t Jari
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: TCS:ästä taasen

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Need more speed kirjoitti:Moikka
Luulen että vika on sama kuin meilä oli eli kaasuläppä pitää kalibroida isatilla
tecillä homma ei hoidu
t Jari
Miksi pitäisi kalibroida, jos on kerran ajettukin paljon vaihdon jälkeen..? :? Kyseessähän on kuitenkin jatkuvasti "oppiva" systeemi?
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TCS:ästä taasen

Viesti Kirjoittaja Phor »

Niin jäi mainitsematta että auto on seissyt tallissa vuoden päivät. Eli aika pian läppäkotelon vaihdon jälkeen jäänyt seisomaan. Oiskohan tuolla jotain merkitystä kalibroinnin suhteen??

Muutenkin hieman oudoksuttaa tuo kun toisinaan toimii hyvin, väliin mene limb home tilaan??

Niin ja sellanen outous kävi toissa päiva kesken ajon sammui CE-valo pysyen poissa tähän aamuun jolloin se sytty uudestaan kun oli ensin mennyt LH tilaan.
Kommentteja asiata kiinnostaa tietää, mitä ihmettä :?: :?:
Tri-Lo kirjoitti:
Need more speed kirjoitti:Moikka
Luulen että vika on sama kuin meilä oli eli kaasuläppä pitää kalibroida isatilla
tecillä homma ei hoidu
t Jari
Miksi pitäisi kalibroida, jos on kerran ajettukin paljon vaihdon jälkeen..? :? Kyseessähän on kuitenkin jatkuvasti "oppiva" systeemi?
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: TCS:ästä taasen

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

onko akku missä kunnossa? huono akku voi aiheuttaa tcs systeemii erilaisia oireita.

nimim kokemusta on.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: TCS:ästä taasen

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Kannattaa myös mitata kaasupolkimenasentoanturi (siis se mikä kytköksissä kaasupolkimeen). Mulla oli siinä vikaa aikanaa. TCS:n oireista ei oikein voi sanoa mitään, kun toisena päivänä voi oire olla erilainen kuin toisena ja silti sama vika.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: TCS:ästä taasen

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

KOkeile ...........piruuttaan sitä kalibrointia.............koska niinhän minäkin luulin ettei se mitään auta mutta jos lukee manuaalia niin siitähän toi homma oikeesti lähtee.
Ja se homma on nopee tehdä jos vaan tietää mitä tekee.........n 10 min kaksien kahvien kanssa.

Ja meidän peli on toiminut sen jälkeen kun kello.
Ja ostine sen joskus viallisena just ton vian takia..........vaihdettu vaikka mitä kaasuläpäkotelosta saaka.
Faija puoli oli saabilla enne nduunissa eli oli teckkiin lainassa muutamaan kertaan.
Nyt vasta isatti ratkas ongelman.
T Jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TCS:ästä taasen

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Tuosta kalibroinnista: Noita isatteja on harvassa, Jyväskylän Laakkoselta löytyy ja hinta on 32e+74e/h. Todellakin 15min homma, mutta siellä ei kukaan kuitenkaan osaa käyttää (mulla meni 1.5h ja yrittivät vielä laskuttaa siitä kun opettelivat käyttämään koko vehjettä :)). Eli ehdottomasti etukäteen sovittava että max 15min työstä maksaa, koska siinä ajassa ehtii heittämään koekierroksenkin.

Ja toinen asia: älkää antako tehdä kalibrointia niiden huolto-oppaan mukaan. Se on osittain virheellinen, koska sieltä puuttuu tyhjäkäynnin kalibrointi. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 71#p262371 Tuossa on oikeat ohjeet jokseenkin selkokielellä kirjoitettu.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TCS:ästä taasen

Viesti Kirjoittaja Phor »

Joo ajattelin itsekkin varulta käyttää ISATin perässä auton, tässä kun eräs paikallinen foorumin lukia saa ISATin takaisin lainasta. Ja Laakkosen suuntaan en viitti edes kusta :lol: ennemmin käyn PCS:llä Rikulta hakemassa osat/palvelut mitä tarvitsen. Tosin siellä ei ISATia löydy, mut onneksi on meillä foorumi :wink:
jpjk kirjoitti:Tuosta kalibroinnista: Noita isatteja on harvassa, Jyväskylän Laakkoselta löytyy ja hinta on 32e+74e/h. Todellakin 15min homma, mutta siellä ei kukaan kuitenkaan osaa käyttää (mulla meni 1.5h ja yrittivät vielä laskuttaa siitä kun opettelivat käyttämään koko vehjettä :)). Eli ehdottomasti etukäteen sovittava että max 15min työstä maksaa, koska siinä ajassa ehtii heittämään koekierroksenkin.

Ja toinen asia: älkää antako tehdä kalibrointia niiden huolto-oppaan mukaan. Se on osittain virheellinen, koska sieltä puuttuu tyhjäkäynnin kalibrointi. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 71#p262371 Tuossa on oikeat ohjeet jokseenkin selkokielellä kirjoitettu.
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Vastaa Viestiin