Venttiilit väärinpäin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Venttiilit väärinpäin

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Moi!

Oli kansiremppa tässä ja kaikki meni hyvin kunnes yritin käynnistää. Käynnistäessä moottori pyörii niin herkästi eikä vastapainetta tunnu olevan. Kansipahvi ei vuoda, männänrenkaat eivät fuskaa. Nokka-akseleita olen vaihdellut ja nostimia vaihdellut. Voiko enää kyseessä olla se että olen venttiileitä asentaessa laittanut imu ja pakoventtiilit väärin päin? Voi v**tu sentään! Voiko niitä vaihtaa ilman kannen aukaisua...huoh. Niin ja itse pannu on joku -87 2,0T ja kansi -85 2,0T. Miksi minä taas :cry:
Saab 9-5 2,0t -1999
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Venttiilit väärinpäin

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Riittää, jos olet irrotellut venttiileitä laittamatta niitä samassa järjestyksessä takaisin. Jokainen venttiili sovitetaan omalle paikalleen ja vaikka et välttämättä olisi sekoittanut imu- ja pakoventtiileitä keskenään, niin venttiili laitetaan aina sille paikalle mistä se on irrotettukin. Muutoin saa tehdä venttiilien sovitustyön, jolla venttiilit asettuvat tiiviisti paikoilleen. Joku muukin taisi pohtia asiaa tässä hiljattain...

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Venttiilit väärinpäin

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

G-mies kirjoitti:Riittää, jos olet irrotellut venttiileitä laittamatta niitä samassa järjestyksessä takaisin.
Juurikin noin.
Tulee venttiilien hionta eteen.
Sitäpaitsi, eikös nuo imu- ja pakoventtiilit ole eri halkaisijaiset?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Venttiilit väärinpäin

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

No voi perkele! Eikö ne ajan kanssa hioudu paikoilleen vaikka olisivat väärässä paikassa mutta kuitenkin niin että imuventtiilit imupaikoissa ja pakoventtiilit pakopaikoissa? Paljon lien maksaa uusi sovitustyö vai pääsenkö sillä että ostan uudet venttiilit niin saavat rauhassa muotoutua. Voi itku tätä elämää...
Saab 9-5 2,0t -1999
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Venttiilit väärinpäin

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Ei helevetti...en kestä tätä kohta enää! Mulla ois kyllä tuohon 2,0T pannuun vaparin (- 90 2,0) kansi jossa ois venttiilit oikeilla paikoillaan. Oisko ideaa et lyön turbon nokat tuohon vapariin ja plaanauksen kautta koneeseen kiinni?
Saab 9-5 2,0t -1999
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3461
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Venttiilit väärinpäin

Viesti Kirjoittaja suorsa »

kopote12 kirjoitti:Oisko ideaa et lyön turbon nokat tuohon vapariin ja plaanauksen kautta koneeseen kiinni?
Olisi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Venttiilit väärinpäin

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Käytän kannen siis plaanissa. Venttiileihin en koske tuossa vaparikannessa mutta onko mitä ainetta jolla ne saa sit puhtaaks jos karstaa löytyy. Virtaukset taitaa olla melko samat vapari ja turbo kannessa..palotilassa oli jotain eroa mutta olkoon! Kohta itken ja nauran yhtä aikaa saatana! :cry:
Saab 9-5 2,0t -1999
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3461
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Venttiilit väärinpäin

Viesti Kirjoittaja suorsa »

kopote12 kirjoitti:Käytän kannen siis plaanissa. Venttiileihin en koske tuossa vaparikannessa mutta onko mitä ainetta jolla ne saa sit puhtaaks jos karstaa löytyy. Virtaukset taitaa olla melko samat vapari ja turbo kannessa..palotilassa oli jotain eroa mutta olkoon! Kohta itken ja nauran yhtä aikaa saatana! :cry:
Eroavaisuudet kansissasi johtuu vuosimalli eroista. Kun puhutaan samanikäisistä kansista on turbossa ja vaparissa sama kansi.

16v kansi on harvoin kiero. Plaanauksen hyöty on lähinnä se, että saa tiivistepinnan täysin puhtaaksi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Venttiilit väärinpäin

Viesti Kirjoittaja ah79 »

kopote12 kirjoitti:Venttiileihin en koske tuossa vaparikannessa
Kun kyseessä kuitenkin on käytetty kansi, niin eikö ne venttiilit kannattaisi joka tapauksessa läpätä ja tarkistaa tiiveys? Ei se ole loppujen lopuksi iso homma.
#1970
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Venttiilit väärinpäin

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

Tarkista jollain alkoholilla, esim. Sinolilla vuotaako venttiilit. Laita kansi semmoiseen asentoon että on mahdollista kaataa alkoholia kanaviin, jos venttiilien ulkoreunat pysyvät kuivana ja alkoholi pysyy kanavissa kansi on käyttökelpoinen ilman venttiilien irrotusta.

Terv Kenneth
9-5 -00, Aero
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Re: Venttiilit väärinpäin

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kansia ei sitten kannata plaanailla, jos on vähemmän kierossa kuin; pituussuuntaan 0.8 milliä tai poikittaissuunnassa 0,3 mm.
96 M75 i12 5-speed ;)
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Venttiilit väärinpäin

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Voi v**tu että pitää olla ihmisen tyhmä kuin kasa paskaa! Olin sitten laittanut imu ja pakoventtiilit väärinpäin :cry: No tuosta selviää tiivisteiden vaihdolla koska venat näytti kunnossa olevan muutenkin. Mietin että kuinka ne voisi itse tahnan kanssa läpätä? Niksejä?

Ainiin onko teille käynyt tuollaista..kansia olen purkanut ja eka jossa venat päin helvettiä 8O
Saab 9-5 2,0t -1999
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Venttiilit väärinpäin

Viesti Kirjoittaja V-M »

kopote12 kirjoitti: Ainiin onko teille käynyt tuollaista..kansia olen purkanut ja eka jossa venat päin helvettiä 8O
Ei. Jotta tuosta kannen vaihdosta tulis edes kohtuullinen vaatis pirummoisen naputtelun nyt... mutta oliskos kuitenkin parempi jos perehtyisit asiaan ihan oikeesti vaikka ajan kanssa? Se maksaa ajassa itsensä kyllä takaisin ja jää noita tietämättömyys aukkoja vähemmä joita sitten kyllä on helpompi avustaa ja kommentoida. En tosiaan ole ilkeä vaan tulkitsen topiikin kirjoitusta. Jos ei nyt napaa niin paiskaa se kansi suoruuden ja puhdistuksen jälkeen paikalleen ja väsäät sitten tiedon kanssa sen nykyisen kannen entistä ehommaksi.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Venttiilit väärinpäin

Viesti Kirjoittaja ah79 »

kopote12 kirjoitti:Mietin että kuinka ne voisi itse tahnan kanssa läpätä? Niksejä?
Kaupasta saa ihan tarkoitukseen tehtyjä käsityökaluja, joissa on yksinkertainen imukuppi ja puuvarsi. Sillä pyörittelee lautasesta, ensin karkealla tahnalla ja perään hienommalla, kunnes venan reuna ja seetipinta kannessa ovat hioutunet koko ympärykseltään. Lautanen pitää puhdistaa hyvin, että imukuppi tarttuu.

Jos jokin venttiili on niin ketuillaan, että imukupilla hionta menee liian työlääksi tai ei muuten vain huvita, niin etsi jostain pätkä tukevaa muoviletkua (siis jotain tällaista), joka sisähalkaisijaltaan menee juuri venttiilin varren ympärille. Sitten laitat toiseen päähän letkua pienen pultin letkuklemmarin kanssa, toinen pää kannessa olevan venttiilin varteen niin ikään letkuklemmarin kanssa ja lopuksi pultin pää akkuporakoneeseen, niin koneella voi pyöritellä venttiiliä ja samalla pitää se tiukasti kiinni kannessa. Hiljaisella nopeudella ja välillä suuntaa vaihdellen.

Tiiveyden voi tarkastaa alkoholilla, kuten joku mainitsi, tai toinen kotikonsti on kaataa kansi ylösalaisin, täyttää palotilat vedellä ja puhaltaa paineilmaa kanavien kautta vuorotellen kunkin venttiilin juureen. Jos kuplii, niin venttiili ei ole tiivis.
#1970
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Venttiilit väärinpäin

Viesti Kirjoittaja Zebe »

No voi perkele! Eikö ne ajan kanssa hioudu paikoilleen vaikka olisivat väärässä paikassa mutta kuitenkin niin että imuventtiilit imupaikoissa ja pakoventtiilit pakopaikoissa? Paljon lien maksaa uusi sovitustyö vai pääsenkö sillä että ostan uudet venttiilit niin saavat rauhassa muotoutua. Voi itku tätä elämää...
Hahhhaahaha, kiitos kun pelastit päivän ! :lol: :lol: :lol:
Vastaa Viestiin