Oli kansiremppa tässä ja kaikki meni hyvin kunnes yritin käynnistää. Käynnistäessä moottori pyörii niin herkästi eikä vastapainetta tunnu olevan. Kansipahvi ei vuoda, männänrenkaat eivät fuskaa. Nokka-akseleita olen vaihdellut ja nostimia vaihdellut. Voiko enää kyseessä olla se että olen venttiileitä asentaessa laittanut imu ja pakoventtiilit väärin päin? Voi v**tu sentään! Voiko niitä vaihtaa ilman kannen aukaisua...huoh. Niin ja itse pannu on joku -87 2,0T ja kansi -85 2,0T. Miksi minä taas
Venttiilit väärinpäin
Venttiilit väärinpäin
Moi!
Oli kansiremppa tässä ja kaikki meni hyvin kunnes yritin käynnistää. Käynnistäessä moottori pyörii niin herkästi eikä vastapainetta tunnu olevan. Kansipahvi ei vuoda, männänrenkaat eivät fuskaa. Nokka-akseleita olen vaihdellut ja nostimia vaihdellut. Voiko enää kyseessä olla se että olen venttiileitä asentaessa laittanut imu ja pakoventtiilit väärin päin? Voi v**tu sentään! Voiko niitä vaihtaa ilman kannen aukaisua...huoh. Niin ja itse pannu on joku -87 2,0T ja kansi -85 2,0T. Miksi minä taas
Oli kansiremppa tässä ja kaikki meni hyvin kunnes yritin käynnistää. Käynnistäessä moottori pyörii niin herkästi eikä vastapainetta tunnu olevan. Kansipahvi ei vuoda, männänrenkaat eivät fuskaa. Nokka-akseleita olen vaihdellut ja nostimia vaihdellut. Voiko enää kyseessä olla se että olen venttiileitä asentaessa laittanut imu ja pakoventtiilit väärin päin? Voi v**tu sentään! Voiko niitä vaihtaa ilman kannen aukaisua...huoh. Niin ja itse pannu on joku -87 2,0T ja kansi -85 2,0T. Miksi minä taas
Saab 9-5 2,0t -1999
Re: Venttiilit väärinpäin
Riittää, jos olet irrotellut venttiileitä laittamatta niitä samassa järjestyksessä takaisin. Jokainen venttiili sovitetaan omalle paikalleen ja vaikka et välttämättä olisi sekoittanut imu- ja pakoventtiileitä keskenään, niin venttiili laitetaan aina sille paikalle mistä se on irrotettukin. Muutoin saa tehdä venttiilien sovitustyön, jolla venttiilit asettuvat tiiviisti paikoilleen. Joku muukin taisi pohtia asiaa tässä hiljattain...
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Venttiilit väärinpäin
Juurikin noin.G-mies kirjoitti:Riittää, jos olet irrotellut venttiileitä laittamatta niitä samassa järjestyksessä takaisin.
Tulee venttiilien hionta eteen.
Sitäpaitsi, eikös nuo imu- ja pakoventtiilit ole eri halkaisijaiset?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Venttiilit väärinpäin
No voi perkele! Eikö ne ajan kanssa hioudu paikoilleen vaikka olisivat väärässä paikassa mutta kuitenkin niin että imuventtiilit imupaikoissa ja pakoventtiilit pakopaikoissa? Paljon lien maksaa uusi sovitustyö vai pääsenkö sillä että ostan uudet venttiilit niin saavat rauhassa muotoutua. Voi itku tätä elämää...
Saab 9-5 2,0t -1999
Re: Venttiilit väärinpäin
Ei helevetti...en kestä tätä kohta enää! Mulla ois kyllä tuohon 2,0T pannuun vaparin (- 90 2,0) kansi jossa ois venttiilit oikeilla paikoillaan. Oisko ideaa et lyön turbon nokat tuohon vapariin ja plaanauksen kautta koneeseen kiinni?
Saab 9-5 2,0t -1999
Re: Venttiilit väärinpäin
Olisi.kopote12 kirjoitti:Oisko ideaa et lyön turbon nokat tuohon vapariin ja plaanauksen kautta koneeseen kiinni?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Venttiilit väärinpäin
Käytän kannen siis plaanissa. Venttiileihin en koske tuossa vaparikannessa mutta onko mitä ainetta jolla ne saa sit puhtaaks jos karstaa löytyy. Virtaukset taitaa olla melko samat vapari ja turbo kannessa..palotilassa oli jotain eroa mutta olkoon! Kohta itken ja nauran yhtä aikaa saatana! 
Saab 9-5 2,0t -1999
Re: Venttiilit väärinpäin
Eroavaisuudet kansissasi johtuu vuosimalli eroista. Kun puhutaan samanikäisistä kansista on turbossa ja vaparissa sama kansi.kopote12 kirjoitti:Käytän kannen siis plaanissa. Venttiileihin en koske tuossa vaparikannessa mutta onko mitä ainetta jolla ne saa sit puhtaaks jos karstaa löytyy. Virtaukset taitaa olla melko samat vapari ja turbo kannessa..palotilassa oli jotain eroa mutta olkoon! Kohta itken ja nauran yhtä aikaa saatana!
16v kansi on harvoin kiero. Plaanauksen hyöty on lähinnä se, että saa tiivistepinnan täysin puhtaaksi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Venttiilit väärinpäin
Kun kyseessä kuitenkin on käytetty kansi, niin eikö ne venttiilit kannattaisi joka tapauksessa läpätä ja tarkistaa tiiveys? Ei se ole loppujen lopuksi iso homma.kopote12 kirjoitti:Venttiileihin en koske tuossa vaparikannessa
#1970
Re: Venttiilit väärinpäin
Tarkista jollain alkoholilla, esim. Sinolilla vuotaako venttiilit. Laita kansi semmoiseen asentoon että on mahdollista kaataa alkoholia kanaviin, jos venttiilien ulkoreunat pysyvät kuivana ja alkoholi pysyy kanavissa kansi on käyttökelpoinen ilman venttiilien irrotusta.
Terv Kenneth
Terv Kenneth
9-5 -00, Aero
Re: Venttiilit väärinpäin
Kansia ei sitten kannata plaanailla, jos on vähemmän kierossa kuin; pituussuuntaan 0.8 milliä tai poikittaissuunnassa 0,3 mm.
96 M75 i12 5-speed 
Re: Venttiilit väärinpäin
Voi v**tu että pitää olla ihmisen tyhmä kuin kasa paskaa! Olin sitten laittanut imu ja pakoventtiilit väärinpäin
No tuosta selviää tiivisteiden vaihdolla koska venat näytti kunnossa olevan muutenkin. Mietin että kuinka ne voisi itse tahnan kanssa läpätä? Niksejä?
Ainiin onko teille käynyt tuollaista..kansia olen purkanut ja eka jossa venat päin helvettiä
Ainiin onko teille käynyt tuollaista..kansia olen purkanut ja eka jossa venat päin helvettiä
Saab 9-5 2,0t -1999
Re: Venttiilit väärinpäin
Ei. Jotta tuosta kannen vaihdosta tulis edes kohtuullinen vaatis pirummoisen naputtelun nyt... mutta oliskos kuitenkin parempi jos perehtyisit asiaan ihan oikeesti vaikka ajan kanssa? Se maksaa ajassa itsensä kyllä takaisin ja jää noita tietämättömyys aukkoja vähemmä joita sitten kyllä on helpompi avustaa ja kommentoida. En tosiaan ole ilkeä vaan tulkitsen topiikin kirjoitusta. Jos ei nyt napaa niin paiskaa se kansi suoruuden ja puhdistuksen jälkeen paikalleen ja väsäät sitten tiedon kanssa sen nykyisen kannen entistä ehommaksi.kopote12 kirjoitti: Ainiin onko teille käynyt tuollaista..kansia olen purkanut ja eka jossa venat päin helvettiä
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Venttiilit väärinpäin
Kaupasta saa ihan tarkoitukseen tehtyjä käsityökaluja, joissa on yksinkertainen imukuppi ja puuvarsi. Sillä pyörittelee lautasesta, ensin karkealla tahnalla ja perään hienommalla, kunnes venan reuna ja seetipinta kannessa ovat hioutunet koko ympärykseltään. Lautanen pitää puhdistaa hyvin, että imukuppi tarttuu.kopote12 kirjoitti:Mietin että kuinka ne voisi itse tahnan kanssa läpätä? Niksejä?
Jos jokin venttiili on niin ketuillaan, että imukupilla hionta menee liian työlääksi tai ei muuten vain huvita, niin etsi jostain pätkä tukevaa muoviletkua (siis jotain tällaista), joka sisähalkaisijaltaan menee juuri venttiilin varren ympärille. Sitten laitat toiseen päähän letkua pienen pultin letkuklemmarin kanssa, toinen pää kannessa olevan venttiilin varteen niin ikään letkuklemmarin kanssa ja lopuksi pultin pää akkuporakoneeseen, niin koneella voi pyöritellä venttiiliä ja samalla pitää se tiukasti kiinni kannessa. Hiljaisella nopeudella ja välillä suuntaa vaihdellen.
Tiiveyden voi tarkastaa alkoholilla, kuten joku mainitsi, tai toinen kotikonsti on kaataa kansi ylösalaisin, täyttää palotilat vedellä ja puhaltaa paineilmaa kanavien kautta vuorotellen kunkin venttiilin juureen. Jos kuplii, niin venttiili ei ole tiivis.
#1970
Re: Venttiilit väärinpäin
Hahhhaahaha, kiitos kun pelastit päivän !No voi perkele! Eikö ne ajan kanssa hioudu paikoilleen vaikka olisivat väärässä paikassa mutta kuitenkin niin että imuventtiilit imupaikoissa ja pakoventtiilit pakopaikoissa? Paljon lien maksaa uusi sovitustyö vai pääsenkö sillä että ostan uudet venttiilit niin saavat rauhassa muotoutua. Voi itku tätä elämää...