KÄSIJARRUVAIJERI

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

KÄSIJARRUVAIJERI

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

9000 T v 92 Mikä on vasemmanpuolen (kuskin) käsijarruvaijerin mitat ?
Kuori =
Vaijeri =

CC- huolto : asentaja vaihtoi uuden vaijerin (tarvikeosa VM 910-904113) otti entisen pois katkomalla 3 osaan ja nyt toteaa = tarvike olikin 1,5 sm liian lyhyt, Asensi silti, ylettyy juuri mutterin "huulelle" mutta ei jaksa palauttaa.Kehikö väärin ? Varaosaliike väittää vaijeria sopivaksi !

Siis mitat ? =
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: KÄSIJARRUVAIJERI

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Onkohan pujotettu oiketa reittiä pitkin. Mm, lämpökilven takaata.
JOS tuossa on kierretty, ei mikään vaijeri riitä
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: KÄSIJARRUVAIJERI

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Firges9000 kirjoitti:Onkohan pujotettu oiketa reittiä pitkin. Mm, lämpökilven takaata.
JOS tuossa on kierretty, ei mikään vaijeri riitä
Väittää, että etu-ja takapään kuoriosat/päät ovat "koloissaan" jolloin asennus muka oikein.
En nähnyt asennustyötä mutta mitään lattiaverhoiluja ei ollut purettu jäljistä päätellen. Käsitin selostuksesta, että vaijeri kuorineen vain työnnetään altapäin paikalleen. Työaikaa veloittivat 2,5 h !? Sis. jarrulevyn ja palojen vaihdon kanssa.
Kysymyksessä monimerkkikorjaamo.
Onko olemassa julkaistua kuvaa vaijerien reitityksestä ?
OSTAN jos joku viitsisi tarjota . 9000 2.3 T- v.92 MM/267, tyyppikoodi 5606071519; 5D cs varaosakirja/kuvasto . Kulkineen vanhetessa tiedon tarve kasvaa ja sitä näemmä pitäisi omata koko autollinen !
Asuinpaikkakuntanihan on kuuluisa "merkkikorjaamostaan " Varkaudessa, palvelua on , mutta sitä saa valikoidusti, kerran vuodessa jos kelit on kohillaan :cry: :evil:
Maximus
"Viggen"
Viestit: 513
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: KÄSIJARRUVAIJERI

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Mietin ensin, että miten voi olla 1.5m liian lyhyt, mutta kun tarkemmin luki niin sm=cm ;)
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: KÄSIJARRUVAIJERI

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Tuo kuskin puoleinen jarruvaijeri menee pakoputken lämpökilven päältä, samassa tunnelissa missä pakoputken pönttökin asuu.

Voitko tarkistaa tuon, katsomalla autosi alta.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: KÄSIJARRUVAIJERI

Viesti Kirjoittaja jus »

Firges9000 kirjoitti:Tuo kuskin puoleinen jarruvaijeri menee pakoputken lämpökilven päältä
Vaijerin reitti muuttui vm 88 alkaen.

Ei ole minullakaan tietoa käsijarruvaijerin tai vaijerin kuoren pituuksista, mutta tuolla on ohjeet käsijarruvaijerin "oikeaoppiseen" vaihtamiseen:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=47429

Kuvia ja ohjeita käsijarruun liittyen: http://www.jus.liitin.net/9000_kasijarru.pdf

Jos lattiaverhoilua ei ole avattu, miten voidaan olla varmoja siitä että vaijerin kuoren kahvanpuoleinen pää on kolossaan?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: KÄSIJARRUVAIJERI

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

jus kirjoitti:Kuvia ja ohjeita käsijarruun liittyen: http://www.jus.liitin.net/9000_kasijarru.pdf

Hienoa, tuohan selventää tarkoin asian, samoin se, ettei ilmeisesti ole etupää paikollaan. 12.6. vien auton samalle korjaamolle OIKEIDEN OHJEIDEN KERA !
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: KÄSIJARRUVAIJERI

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Juha, enpä nähnyt noista kuvista mistä tuo käsijarruvaijeri kuskin puoleinen menee.
Puhutaan bensatankin välyksestä, luulisi sen koskevan apparin puoleista käsijarruvaijeria.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: KÄSIJARRUVAIJERI

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Firges9000 kirjoitti:Juha, enpä nähnyt noista kuvista mistä tuo käsijarruvaijeri kuskin puoleinen menee.
Puhutaan bensatankin välyksestä, luulisi sen koskevan apparin puoleista käsijarruvaijeria.
Tosiaan, ohjeita sivustoilla kyllä on moniaitakin. Ja tietysti toisistaan poikkeavasti ! On penkin irroitusta ja bensatankin " löysäämistä ", tulipellin kiertoa jne. Seuraan korjaamolla miten tuo vm-92 mallissa menee !

Varmaan hyvä vinkki joka oli tuolla aiemmin = sitoo uuden vaijerin vanhan päähän je vetää sillä.....

Minun tapauksessa asentaja ei mitä ilmeisemmin ollut " hajulla " hommasta, pätki vanhan poikki, että sellanen tapaus :evil:

Selviääpä sekin , oliko koko homma oli ajattelematon, satulan palautinjousihan siellä liekin se syyllinen, kyseessä on 23.10.07 laitettu varaosa satula :!:

13.6. SELVITETTY :!: :!:

Korjaamokäyntyi takana = tulekseton, asentaja ei tunnustanut tietämättömyyttään, jankkasi potaskaa !

Itse suoritin sitten homman ohjeita lainaten . Ja niiden mukaan tyssäsi jo siihen , että lattiaverhoilut puretaan j.n.e. Nehän ei nouse ellei irroita takapenkin alta listaa puhumattakaan apumiehan penkistä ja sen alla olevasta boksista eikä kunnnolla sittenkään taipuisi, alkuperäiset eriste-ja kangasverhoilu on muotoon painettuna jäykkää taipuilemaan.
Keskikonsoli pois ja sitten mattoveitsellä piiloon jäävälle kohdalle viillot niin että suojapelti paljastuu ( varottava alla poikittain kulkevaa piuhaa ) . Suojapellin takapuolen ruuvi on takapenkin rintapellissä kiinni joten verhoilua pitää raotella reilusti. Tästä eteenpäin homma onkin jo näkyvillä ja arvioitavissa menettelytavat.
Tässä minun tapauksessani osoittautui selväksi se, ettei asentaja ollut osannut työtään ! Vanhan kaapelin oli katkonut ja väkisin vätänyt paikoiltaan jolloin nuo etupään kiinnike pellin korvalliset oli vääntyneet ja lukitus osa (muovia) rikkoutunut.(ON vaatinut rajua vetoa/repimistä ). Uusi vaijeri oli työnnetty paikoilleen mutta kun etupäätä ei ollut ymmärtänyt asentaa oikein niin tulos oli "ryssitty " koko homma. Työnjohto myönsi virheen joka korvataan, asiallinen, mies muutoinkin paikallaan !
Täten tuli myös todettua se että vanhassa kaapelissa ei todellisuudessa ollutkaan vika vaan SATULASSA, ei palauta viimeistä senttiä, joka on vaihto-osa, toimi ajallisesti ½ v. ja vajaa 10 t km . Nyt etsitään kuittia, ellei löydy , vahinko on minun sanoo varaosa myyjä !

SINÄ SAABISTI JOLLA ON TUO EPC , MYYKÄÄ SE MINULLE , MAKSAN KYLLÄ HINNAN.
Yht.tietoni ; heimo.vartiainen@eritest.inet.fi
Vastaa Viestiin