KÄSIJARRUVAIJERI
KÄSIJARRUVAIJERI
9000 T v 92 Mikä on vasemmanpuolen (kuskin) käsijarruvaijerin mitat ?
Kuori =
Vaijeri =
CC- huolto : asentaja vaihtoi uuden vaijerin (tarvikeosa VM 910-904113) otti entisen pois katkomalla 3 osaan ja nyt toteaa = tarvike olikin 1,5 sm liian lyhyt, Asensi silti, ylettyy juuri mutterin "huulelle" mutta ei jaksa palauttaa.Kehikö väärin ? Varaosaliike väittää vaijeria sopivaksi !
Siis mitat ? =
Kuori =
Vaijeri =
CC- huolto : asentaja vaihtoi uuden vaijerin (tarvikeosa VM 910-904113) otti entisen pois katkomalla 3 osaan ja nyt toteaa = tarvike olikin 1,5 sm liian lyhyt, Asensi silti, ylettyy juuri mutterin "huulelle" mutta ei jaksa palauttaa.Kehikö väärin ? Varaosaliike väittää vaijeria sopivaksi !
Siis mitat ? =
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: KÄSIJARRUVAIJERI
Onkohan pujotettu oiketa reittiä pitkin. Mm, lämpökilven takaata.
JOS tuossa on kierretty, ei mikään vaijeri riitä
JOS tuossa on kierretty, ei mikään vaijeri riitä
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: KÄSIJARRUVAIJERI
Väittää, että etu-ja takapään kuoriosat/päät ovat "koloissaan" jolloin asennus muka oikein.Firges9000 kirjoitti:Onkohan pujotettu oiketa reittiä pitkin. Mm, lämpökilven takaata.
JOS tuossa on kierretty, ei mikään vaijeri riitä
En nähnyt asennustyötä mutta mitään lattiaverhoiluja ei ollut purettu jäljistä päätellen. Käsitin selostuksesta, että vaijeri kuorineen vain työnnetään altapäin paikalleen. Työaikaa veloittivat 2,5 h !? Sis. jarrulevyn ja palojen vaihdon kanssa.
Kysymyksessä monimerkkikorjaamo.
Onko olemassa julkaistua kuvaa vaijerien reitityksestä ?
OSTAN jos joku viitsisi tarjota . 9000 2.3 T- v.92 MM/267, tyyppikoodi 5606071519; 5D cs varaosakirja/kuvasto . Kulkineen vanhetessa tiedon tarve kasvaa ja sitä näemmä pitäisi omata koko autollinen !
Asuinpaikkakuntanihan on kuuluisa "merkkikorjaamostaan " Varkaudessa, palvelua on , mutta sitä saa valikoidusti, kerran vuodessa jos kelit on kohillaan


Re: KÄSIJARRUVAIJERI
Mietin ensin, että miten voi olla 1.5m liian lyhyt, mutta kun tarkemmin luki niin sm=cm 

BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: KÄSIJARRUVAIJERI
Tuo kuskin puoleinen jarruvaijeri menee pakoputken lämpökilven päältä, samassa tunnelissa missä pakoputken pönttökin asuu.
Voitko tarkistaa tuon, katsomalla autosi alta.
Voitko tarkistaa tuon, katsomalla autosi alta.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: KÄSIJARRUVAIJERI
Vaijerin reitti muuttui vm 88 alkaen.Firges9000 kirjoitti:Tuo kuskin puoleinen jarruvaijeri menee pakoputken lämpökilven päältä
Ei ole minullakaan tietoa käsijarruvaijerin tai vaijerin kuoren pituuksista, mutta tuolla on ohjeet käsijarruvaijerin "oikeaoppiseen" vaihtamiseen:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=47429
Kuvia ja ohjeita käsijarruun liittyen: http://www.jus.liitin.net/9000_kasijarru.pdf
Jos lattiaverhoilua ei ole avattu, miten voidaan olla varmoja siitä että vaijerin kuoren kahvanpuoleinen pää on kolossaan?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: KÄSIJARRUVAIJERI
jus kirjoitti:Kuvia ja ohjeita käsijarruun liittyen: http://www.jus.liitin.net/9000_kasijarru.pdf
Hienoa, tuohan selventää tarkoin asian, samoin se, ettei ilmeisesti ole etupää paikollaan. 12.6. vien auton samalle korjaamolle OIKEIDEN OHJEIDEN KERA !
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: KÄSIJARRUVAIJERI
Juha, enpä nähnyt noista kuvista mistä tuo käsijarruvaijeri kuskin puoleinen menee.
Puhutaan bensatankin välyksestä, luulisi sen koskevan apparin puoleista käsijarruvaijeria.
Puhutaan bensatankin välyksestä, luulisi sen koskevan apparin puoleista käsijarruvaijeria.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: KÄSIJARRUVAIJERI
Tosiaan, ohjeita sivustoilla kyllä on moniaitakin. Ja tietysti toisistaan poikkeavasti ! On penkin irroitusta ja bensatankin " löysäämistä ", tulipellin kiertoa jne. Seuraan korjaamolla miten tuo vm-92 mallissa menee !Firges9000 kirjoitti:Juha, enpä nähnyt noista kuvista mistä tuo käsijarruvaijeri kuskin puoleinen menee.
Puhutaan bensatankin välyksestä, luulisi sen koskevan apparin puoleista käsijarruvaijeria.
Varmaan hyvä vinkki joka oli tuolla aiemmin = sitoo uuden vaijerin vanhan päähän je vetää sillä.....
Minun tapauksessa asentaja ei mitä ilmeisemmin ollut " hajulla " hommasta, pätki vanhan poikki, että sellanen tapaus

Selviääpä sekin , oliko koko homma oli ajattelematon, satulan palautinjousihan siellä liekin se syyllinen, kyseessä on 23.10.07 laitettu varaosa satula

13.6. SELVITETTY


Korjaamokäyntyi takana = tulekseton, asentaja ei tunnustanut tietämättömyyttään, jankkasi potaskaa !
Itse suoritin sitten homman ohjeita lainaten . Ja niiden mukaan tyssäsi jo siihen , että lattiaverhoilut puretaan j.n.e. Nehän ei nouse ellei irroita takapenkin alta listaa puhumattakaan apumiehan penkistä ja sen alla olevasta boksista eikä kunnnolla sittenkään taipuisi, alkuperäiset eriste-ja kangasverhoilu on muotoon painettuna jäykkää taipuilemaan.
Keskikonsoli pois ja sitten mattoveitsellä piiloon jäävälle kohdalle viillot niin että suojapelti paljastuu ( varottava alla poikittain kulkevaa piuhaa ) . Suojapellin takapuolen ruuvi on takapenkin rintapellissä kiinni joten verhoilua pitää raotella reilusti. Tästä eteenpäin homma onkin jo näkyvillä ja arvioitavissa menettelytavat.
Tässä minun tapauksessani osoittautui selväksi se, ettei asentaja ollut osannut työtään ! Vanhan kaapelin oli katkonut ja väkisin vätänyt paikoiltaan jolloin nuo etupään kiinnike pellin korvalliset oli vääntyneet ja lukitus osa (muovia) rikkoutunut.(ON vaatinut rajua vetoa/repimistä ). Uusi vaijeri oli työnnetty paikoilleen mutta kun etupäätä ei ollut ymmärtänyt asentaa oikein niin tulos oli "ryssitty " koko homma. Työnjohto myönsi virheen joka korvataan, asiallinen, mies muutoinkin paikallaan !
Täten tuli myös todettua se että vanhassa kaapelissa ei todellisuudessa ollutkaan vika vaan SATULASSA, ei palauta viimeistä senttiä, joka on vaihto-osa, toimi ajallisesti ½ v. ja vajaa 10 t km . Nyt etsitään kuittia, ellei löydy , vahinko on minun sanoo varaosa myyjä !
SINÄ SAABISTI JOLLA ON TUO EPC , MYYKÄÄ SE MINULLE , MAKSAN KYLLÄ HINNAN.
Yht.tietoni ; heimo.vartiainen@eritest.inet.fi