Kaksi vaihdetta yhtaikaa päällä (korjattu)
Kaksi vaihdetta yhtaikaa päällä (korjattu)
No nyt se tonnari teki tempun. Lähin pakittamaan ylämäkeen ja vauhtia olikin jo jonkin verran. Sitten yhtäkkiä kuuluis kunnon kolahdus ja kone sammui ja renkaat lukkoon. Pakki ei meinannu lähteä päältä millään, paitsi sitten voimalla kääntämällä. Vaihdekeppi vapaa-asennossa ollessa auto liikkuu eteenpäin hitaasti, joten ykkönen siellä sitten päällä on.
Onko kenelläkään hyviä ideoita miten saadaan se ykkönen pois päältä. Itse kokeilin jo seuraavia:
- toinen eturengas ilmaan ja rumpsuttaa eestaas sitä että vaihde hyppäisi pois päältä
- eteenpäin ajelua kengurubensa tyylillä, jos se irroittaisi vaihteen
- yritin saada vaihteensiirtäjän muljahtamaan ykköselle siten että kaveri työnsi vaihdetta ykköselle ja mie avitin auton alta kampeamalla vaihteensiirtäjää
eipä onnistunut mikään noista
Tietenkin vaihteiston purkaminen on se väihtoehto joka on nyt harkinnassa, mutta jos joku poppakonsti vielä löytyy joltakin niin kokeilisin mielellään.
Onko kenelläkään hyviä ideoita miten saadaan se ykkönen pois päältä. Itse kokeilin jo seuraavia:
- toinen eturengas ilmaan ja rumpsuttaa eestaas sitä että vaihde hyppäisi pois päältä
- eteenpäin ajelua kengurubensa tyylillä, jos se irroittaisi vaihteen
- yritin saada vaihteensiirtäjän muljahtamaan ykköselle siten että kaveri työnsi vaihdetta ykköselle ja mie avitin auton alta kampeamalla vaihteensiirtäjää
eipä onnistunut mikään noista
Tietenkin vaihteiston purkaminen on se väihtoehto joka on nyt harkinnassa, mutta jos joku poppakonsti vielä löytyy joltakin niin kokeilisin mielellään.
Viimeksi muokannut Teemu_P, Su Kesä 29, 2008 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 -99 & 05 2.0T
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
Re: Kaksi vaihdetta yhtaikaa päällä
Itsellä kun laatikko teki tuon niin ajoin noin 200 metriä jonka jälkeen pienen pamauksen jälkeen ei löytynyt enää mitää vaihteita Tasauspyörästön rattaat kyljestä pihalle ja laatikko entinen... onko mitään oireita ollut aikaisemmin?
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Re: Kaksi vaihdetta yhtaikaa päällä
Tarkkaan kun mietin niin tuossa keväällä pyrki potkimaan ykköstä pois päältä... Mutta siihen se syy tais löytyä ihan finaalissa olevista moottorin tukikumeista.
Löytyiskös mistä mahdollisesti räjäytys kuvaa tuosta laatikosta? GM merkintä siellä oli. Onko se tyyppimerkintä vai ihan Generaalin valmistama laatikko?
Löytyiskös mistä mahdollisesti räjäytys kuvaa tuosta laatikosta? GM merkintä siellä oli. Onko se tyyppimerkintä vai ihan Generaalin valmistama laatikko?
Saab 9-5 -99 & 05 2.0T
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
Re: Kaksi vaihdetta yhtaikaa päällä
ainakin ogsatkussa tuo gm tarkottaa manuaali laatikkoa
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Kaksi vaihdetta yhtaikaa päällä
Juu. Miekin tavasin tuolta korjausoppaasta että 93 asti on GM ja 94 eteeepäin on FM manuaalilootana.
Saab 9-5 -99 & 05 2.0T
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
Re: Kaksi vaihdetta yhtaikaa päällä
Nyt on hankittu toinen laatikko turbo tonnarista. Siinä on ilmeisesti pitempi välitys kuin vaparin koneessa. Luulis sen kulkevan silläkin.
Eräs asia jäi laatikon vaihdossa epäilyttämään. Nimittäin moottorin etupuolella oleva kiinnityspultti laatikkoon ei käynytkään. Miksi? Laatikot ovat molemmat GM-tyyppiä. Kytkinkoppa näyttäisi olevan hieman erilanen, mutta muuten laatikko on hyvin paikallaan.
Eräs asia jäi laatikon vaihdossa epäilyttämään. Nimittäin moottorin etupuolella oleva kiinnityspultti laatikkoon ei käynytkään. Miksi? Laatikot ovat molemmat GM-tyyppiä. Kytkinkoppa näyttäisi olevan hieman erilanen, mutta muuten laatikko on hyvin paikallaan.
Saab 9-5 -99 & 05 2.0T
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
Re: Kaksi vaihdetta yhtaikaa päällä
Vaihtoloota taisi olla 2-litraisesta, ja tuo kiinnityskohta poikkeaa 2.0 ja 2.3 pitkälohkomoottoreissa. Ei pitäisi haitata mitään. Tuo turbon laatikko saattaa kyllä olla turhan pitkä vaparille, ainakin 2-litraiselle, mutta ehkä se tuon 2.3:n kanssa menee vielä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kaksi vaihdetta yhtaikaa päällä
Juu, laatikko on 2.0T:stä. Vähän arvelutti että kestääkö se laatikko siellä pellin alla, mutta kiitoksia tiedosta. Miekin uskosin että kyllä se 2.3 koneella vielä jaksaa kulkea kun pääsiasiassa ajelen pelkällä kuskin painollajcarlson kirjoitti:Vaihtoloota taisi olla 2-litraisesta, ja tuo kiinnityskohta poikkeaa 2.0 ja 2.3 pitkälohkomoottoreissa. Ei pitäisi haitata mitään. Tuo turbon laatikko saattaa kyllä olla turhan pitkä vaparille, ainakin 2-litraiselle, mutta ehkä se tuon 2.3:n kanssa menee vielä.
Saab 9-5 -99 & 05 2.0T
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
Re: Kaksi vaihdetta yhtaikaa päällä (korjattu)
Nyt on laatikko kiinni ja ajettukin 50km. Hyvin tuntuu pelaavan ja matka-ajossa kulutuslukema tippui reilun 1/2 litraa (pitemmät välitykset)... noh.. katotaan nyt enemmällä ajoilla onko sitten oikeasti vaikutusta.
Kierrokset tippui 100km/h:n vauhdissa 2400rpm:n. Mitähän ne olikaan entisellä laatikolla? en muista kyllä yhtään, jos joku voisi kertoa tuon tiedon. Siis juuri tuolla -93 vuosimallilla ja 2.3i koneella. -94 vuotisessa kun on jo eri perävälitys.
Kierrokset tippui 100km/h:n vauhdissa 2400rpm:n. Mitähän ne olikaan entisellä laatikolla? en muista kyllä yhtään, jos joku voisi kertoa tuon tiedon. Siis juuri tuolla -93 vuosimallilla ja 2.3i koneella. -94 vuotisessa kun on jo eri perävälitys.
Saab 9-5 -99 & 05 2.0T
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
Re: Kaksi vaihdetta yhtaikaa päällä (korjattu)
Muistaakseni vaparin laatikolla 100km/h jotain 2700rpm ja turbon laatikolla 2500rpm, noissa "pitkälohkoissa". Eli nopeusmittari näyttää sulla vähän yläkanttiin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kaksi vaihdetta yhtaikaa päällä (korjattu)
tänk juu...jcarlson kirjoitti:Muistaakseni vaparin laatikolla 100km/h jotain 2700rpm ja turbon laatikolla 2500rpm, noissa "pitkälohkoissa". Eli nopeusmittari näyttää sulla vähän yläkanttiin.
Saab 9-5 -99 & 05 2.0T
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä