Tämä on ollut jo jonkin aikaa, mutta voimistuneena ajattelin kysäistä teiltä viisaammilta.
Ääni tulee siis vain kylmänä ensimmäisen kerran rattia vasemmalle käännettäessä. (Oikealle en tiedä kun kotona lähtö on aina käännös vasemmalle). Äänen täytyy liittyä jotenkin ohjaukseen. Ääni on jousimainen, eli ei suora metallin kolahdus. Ja ei toistu.
Autoon on juuri vaihdettu alustan kaikki PU-puslat, uudet koiran luut molemmille puolille, sekä kaikki alustan pultit kiristetty yläpuolta myöten. Pallonivelet olivat kuulemma hyvässä kunnossa.
Ääni ehkä hieman lieveni, mutta selvästi on vielä tallella.
Jousimainen "kolahdus" kylmänä käännettäessä rattia
Re: Jousimainen "kolahdus" kylmänä käännettäessä rattia
Etujousen yläpään laakeri jumittaa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Jousimainen "kolahdus" kylmänä käännettäessä rattia
ai se niiden 3 pultin alla konehuoneessa, missä on se jäykistäjä poikkitanko kiinni?
näkeekö sen toimintaa mitenkään konehuoneen puolelta?
näkeekö sen toimintaa mitenkään konehuoneen puolelta?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7772
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Jousimainen "kolahdus" kylmänä käännettäessä rattia
Jos se laakeri tosiaan jumittaa niin ohjauksen pitäisi pistää kampoihin, muttasaapasi kirjoitti:ai se niiden 3 pultin alla konehuoneessa, missä on se jäykistäjä poikkitanko kiinni?
näkeekö sen toimintaa mitenkään konehuoneen puolelta?
sitä ei taida niin helposti huomata kun on ohjaustehostin.
Toisaalta jos se kääntyy jousen kanssa "jousi kiertyy" eli ottaa kiinni yläpäästä
pitäisi palata melko ripeästi kun ratista päästää irti, Jopa silloin kun auto seisoo paikallaan.
Normaalisti ohjaus ei palaudu auton ollessa paikallaan.
Ja tuo kolahdus tulee melko todennäköisesti siitä kun kiertynyt jousi hakee paikkansa ( jos ei ole niin pahasti jumissa että jousen yläpää kiertyy jo
pesässä näiden "toppareiden" yli ja siitä tämä kolahdus.
( topparilla tarkoitan peltiin prässättyä koloa )
Iskunvaimennin pitää irroittaa ja purkaa jotta tähän laakeriin pääsee käsiksi.
Tarvitset jousen kiristäjät tähän hommaan.
Laakeri löytyy kuvassa yläreunassa olevan kupin alta.
Koko komeus on yhden mutterin varassa ( iskunvaimentajan päässä oleva mutteri )

Kuvassa satkun paketti, mutta periaate on sama.
Laakeri on mutterista lukien neljäs ( 4 ) kalikka.

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Jousimainen "kolahdus" kylmänä käännettäessä rattia
Tontun laakeria ei myydä erikseen, tai myydään, mutta mukana tulee koko kiinnityslevy johon ne kolme pulttia kierretään.9000CD23T kirjoitti:Laakeri on mutterista lukien neljäs ( 4 ) kalikka.

http://www.saabphotos.com/gallery/Koni-Insert-Struts
http://www.fixmysaab.com/9000/shocks/step2.asp?nsteps=3
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00