Jousimainen "kolahdus" kylmänä käännettäessä rattia

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Jousimainen "kolahdus" kylmänä käännettäessä rattia

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Tämä on ollut jo jonkin aikaa, mutta voimistuneena ajattelin kysäistä teiltä viisaammilta.

Ääni tulee siis vain kylmänä ensimmäisen kerran rattia vasemmalle käännettäessä. (Oikealle en tiedä kun kotona lähtö on aina käännös vasemmalle). Äänen täytyy liittyä jotenkin ohjaukseen. Ääni on jousimainen, eli ei suora metallin kolahdus. Ja ei toistu.

Autoon on juuri vaihdettu alustan kaikki PU-puslat, uudet koiran luut molemmille puolille, sekä kaikki alustan pultit kiristetty yläpuolta myöten. Pallonivelet olivat kuulemma hyvässä kunnossa.
Ääni ehkä hieman lieveni, mutta selvästi on vielä tallella.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jousimainen "kolahdus" kylmänä käännettäessä rattia

Viesti Kirjoittaja jus »

Etujousen yläpään laakeri jumittaa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Jousimainen "kolahdus" kylmänä käännettäessä rattia

Viesti Kirjoittaja saapasi »

ai se niiden 3 pultin alla konehuoneessa, missä on se jäykistäjä poikkitanko kiinni?

näkeekö sen toimintaa mitenkään konehuoneen puolelta?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7773
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Jousimainen "kolahdus" kylmänä käännettäessä rattia

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

saapasi kirjoitti:ai se niiden 3 pultin alla konehuoneessa, missä on se jäykistäjä poikkitanko kiinni?

näkeekö sen toimintaa mitenkään konehuoneen puolelta?
Jos se laakeri tosiaan jumittaa niin ohjauksen pitäisi pistää kampoihin, mutta
sitä ei taida niin helposti huomata kun on ohjaustehostin.
Toisaalta jos se kääntyy jousen kanssa "jousi kiertyy" eli ottaa kiinni yläpäästä
pitäisi palata melko ripeästi kun ratista päästää irti, Jopa silloin kun auto seisoo paikallaan.
Normaalisti ohjaus ei palaudu auton ollessa paikallaan.

Ja tuo kolahdus tulee melko todennäköisesti siitä kun kiertynyt jousi hakee paikkansa ( jos ei ole niin pahasti jumissa että jousen yläpää kiertyy jo
pesässä näiden "toppareiden" yli ja siitä tämä kolahdus.
( topparilla tarkoitan peltiin prässättyä koloa )

Iskunvaimennin pitää irroittaa ja purkaa jotta tähän laakeriin pääsee käsiksi.
Tarvitset jousen kiristäjät tähän hommaan.
Laakeri löytyy kuvassa yläreunassa olevan kupin alta.
Koko komeus on yhden mutterin varassa ( iskunvaimentajan päässä oleva mutteri )
Kuva

Kuvassa satkun paketti, mutta periaate on sama.
Laakeri on mutterista lukien neljäs ( 4 ) kalikka.
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jousimainen "kolahdus" kylmänä käännettäessä rattia

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T kirjoitti:Laakeri on mutterista lukien neljäs ( 4 ) kalikka.
Tontun laakeria ei myydä erikseen, tai myydään, mutta mukana tulee koko kiinnityslevy johon ne kolme pulttia kierretään.
Kuva
http://www.saabphotos.com/gallery/Koni-Insert-Struts
http://www.fixmysaab.com/9000/shocks/step2.asp?nsteps=3
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin