"Airflow"

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

"Airflow"

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Kiinnitytin uudelleen tuulilasin 9000 cd 2,3 turboon, oli irronnut alaosastaan. Ne vaihtoi tarvikelistan siihen ulkopuolelle, kun en kehdannut ostaa originellia jossa on se ura, tässä tarvikelistassa ei ole sitä uraa, - siinä ero ja myös hinnassa. Okei. Sivuääneksi tuli tossa 150-160 km/t välillä sellanen vihellys niistä ilmastointi kanavista, että tyhmempi luulisi sen olevan jokin merkki ääni, et mennään liian kovaa !
Ääni vain voimistuu 200 lähestyttäessä.
Kyselinkin aiemmin mistä moinen vinkuna saattas johtua, mut nyt teinkin sellasen havainnon, et kun vihellys alkaa, niin avaan samalla sivuikkunan raolleen, niin ulina loppuu ja heti. Eix oo jännä ilmiö ??
Selvä merkki ainakin siitä, että ilmavirran (airflow) vika se on. Mut miten korjaisin sen, - jos joku tietää niin kerro vinkki ???
:P
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

En osaa kertoa miten ton vian sais pois kun ei ole omakohtaista kokemusta moisesta.

Itseäni kiinnostaisi miten sen tuulilasin tiivisteen saa pois, kun siinä tiivisteen lehellä on pientä ruostevauriota. Olis helpompi fixata jos sen tiivisteen sais pois.
9000 CS 2.3t
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

mikvil kirjoitti:En osaa kertoa miten ton vian sais pois kun ei ole omakohtaista kokemusta moisesta.

Itseäni kiinnostaisi miten sen tuulilasin tiivisteen saa pois, kun siinä tiivisteen lehellä on pientä ruostevauriota. Olis helpompi fixata jos sen tiivisteen sais pois.
:D

Sulla on samoja ongelmia, kun mullakin oli. Ei sitä millään muuten pois saa kuin ottamalla kokonaan tuulilasi pois paikoiltaan. Se tiiviste on siinä liimaamalla laitettu kiinni saumoihinsa, vaikka tiivisteen reunasta kurkistelemalla näyttääkin siltä, että tän saakin pois tästä pinnasta noin vain. Jos saisitkin sen pois siitä, niin miten laittaisit takaisin ???
Vie autosi tuulilasi korjaamoon/vaihtoon, multa ne veloitti koko hommasta tarviketiivisteineen ja töineen 70 e "kuutamolla". Auto oli siellä koko päivän eli 8 - 16.00, koska tiivisteliiman piti kuivua tietty tuntimäärä ennenkuin pääsi paanalle. Toki ne sano, et jos tuulilasi ei mene rikki irrotuksen yhteydessä (niinkin on käynyt vanhojen lasien kohdalla), sit se maksaisi jotain 380 euron paikkeilla uuden tuulilasin kans. Multa ne sai onnex vanhan lasin ehjänä pois. Se tapahtui silleen, et ne sisältäpäin työnsivät lasin pois paikoiltaan. Sit ne korjas ne viat, kuten sullakin ilmeisesti on käynyt, eli aikain kuluessa vesi on päässyt oleilemaan korin ja lasin saumoissa, josta ne sit pukkaa pintaan, kun ruoste leviää. Ellet tee mitään, niin sultakin alkaa lasi irrota siitä alhaalta koelaudan keskivaiheilta, voit itsekin kokeilla sitä työntelemällä kädelläs lasin reunoja sisäpuolelta niin huomaat jos lasi irtoilee joistain paikoista. Jos sä korjaat sen paikan vaan mikä pintaan näkyy, niin se on vaan jäävuoren huippu verrattuna siihen mitä tiivisteen alla on.
Mielenkiinnolla olen korvakuulolla mitä teet ?
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Kokeilin tänään sitä lasin alareunaa ja kiinni tuntuu olevan. Pitää ne muutamat ruosteläntit yrittää vaan santtiksella hinkata pois niin syvältä kun vaan saa. Vetästä sitten maalia päälle ja lopuksi imeyttää oljyä niihin kohtiin mitä ei saanu kunnolla hiottua. Oljyn päälle sitten vielä jotain vähän sitkeämpää ruosteenesto mömmöä. Jospa se siitä tokenis.

Kurkkasin myös tonne auton alle ja huomasin että etupenkkien kinnitysraudat on aika ruosteessa. Onneksi on vaan pintaruostetta mikä lähtee kevyesti hiekkapuhaltamalla. No ei tarvii miettiä mitä kesälomalla tekee.
9000 CS 2.3t
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

mikvil kirjoitti:Kokeilin tänään sitä lasin alareunaa ja kiinni tuntuu olevan. Pitää ne muutamat ruosteläntit yrittää vaan santtiksella hinkata pois niin syvältä kun vaan saa. Vetästä sitten maalia päälle ja lopuksi imeyttää oljyä niihin kohtiin mitä ei saanu kunnolla hiottua. Oljyn päälle sitten vielä jotain vähän sitkeämpää ruosteenesto mömmöä. Jospa se siitä tokenis.
Mulla on kans siinä kuskinpuolen etutolpan ja lasin vieressä ilm. samanlaista ruostekukkaa pukkaamassa, tuntuu hankalalta korjata niin pientä pintaa, ettei se suurenis. Tollasestakin pieneltä näyttävästä jutusta tuleekin yht äkkiä iso korjattava jos sen meinaa kunnolla ja saman tien korjata. Mun olis täytyny silloin kun se lasi laitettiin teettää siinä samassa yhteydessä juuri noi hommat mut se oliskin vieny enemmän aikaa kun ne olis käyttänyt sitä ekaks peltisepällä ja sit maalarille ja sit vasta laittaneet sen lasin. Kova homma olis ollut. Nyt ne vaan "hieman" putsaili ja laittoi jotain mömmöä ja sano mulle, et kyllä tolla taas vähän aikaa pääsee, mut sit jo täytys tehdä se homma, tarkoitti ens kertaa, koska se sit onkaan, -en tiedä.
Kurkkasin myös tonne auton alle ja huomasin että etupenkkien kinnitysraudat on aika ruosteessa. Onneksi on vaan pintaruostetta mikä lähtee kevyesti hiekkapuhaltamalla. No ei tarvii miettiä mitä kesälomalla tekee.
:(
Kiitti vinkistä. Munkin täytyy katsoa etupenkin kiinnitystä, kun joissain tilanteissa, jyrkässä (kulmassa) ja nopeassa lähdössä, tuntuu takapuolessa, kuin penkki hieman liikahtaisi.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

ek6149 kirjoitti:Kiitti vinkistä. Munkin täytyy katsoa etupenkin kiinnitystä, kun joissain tilanteissa, jyrkässä (kulmassa) ja nopeassa lähdössä, tuntuu takapuolessa, kuin penkki hieman liikahtaisi.

Tuskin se kiinnityksistä johtuu, luultavammin on istuimen runko pettänyt. Tonnarin penkit on rakennettu kukkakeppejä varten eikä ne oikein tahdo kestä raavaita miehiä :D
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Omassa tonnarissa penkki hieman myös liikkuu... En ole tarkemmin tutkinut, mutta näyttäisi jotenkin liittyvät penkin eteen/taaksepäin säätöön. kun pidän tankoa käsin ylhäällä, ei tee tuota...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Jussi kirjoitti:
ek6149 kirjoitti:Kiitti vinkistä. Munkin täytyy katsoa etupenkin kiinnitystä, kun joissain tilanteissa, jyrkässä (kulmassa) ja nopeassa lähdössä, tuntuu takapuolessa, kuin penkki hieman liikahtaisi.

Tuskin se kiinnityksistä johtuu, luultavammin on istuimen runko pettänyt. Tonnarin penkit on rakennettu kukkakeppejä varten eikä ne oikein tahdo kestä raavaita miehiä :D
:D

Kyllä mä itseni siirtäisin tohon kukkakeppi sarjaan, sillä jos mua kevyempiä kuskeja on niin ne täytys jo punnita neuvolassa.
Toi raavas mies sarja on jo niin laaja käsite, et sinne mahtuu kaikki.
Pitää myös muistaa, et jos auto maksoi uutena -90 reilut 300.000 mk, eli yli 50.000 euroa, niin kyllä sillä rahalla pitäs jo penkit kiinni pysyä. Ladan penkeistä en tiedä.
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Omassa kanssa kuskin penkki liikkuu. Penkin oikea laita aina välillä lonksahtaa.
9000 CS 2.3t
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

mikvil kirjoitti:Omassa kanssa kuskin penkki liikkuu. Penkin oikea laita aina välillä lonksahtaa.
:P

Joo, samalaita mullakin lonksahtaa silloin tällöin. Mä vien auton pajalle, et ne siä katsoo ja korjaa mahdollisen vian.
Vastaa Viestiin