Uusi tonnarin omistaja
Uusi tonnarin omistaja
Moro vaan saabi väki! Ostin tuossa pari viikkoa sitten tonnarin, vanhan, vm.87. Tuli toisen auton tarve ja Saabi sattui kohdalle.
Kuten nimimerkistä voi päätellä, toisena autona on 10 vuotta tuoreempi Citroen Xantia break. Saabilla ja Sitikalla näyttää olevan yhteisiä piirteitä, sekä hyvässä että pahassa. Mukavia autoja ajella, vaikkakin Sitikka siinä voiton vie, ja tilaviakin molemmat. Pahassa yhteistä näyttää ainakin olevan vuotavat lämmityslaitteen kennot. Yhdistävänä tekijänä Valeo...
Tässäkin yksilössä se tuntuu vuotavan, harmi, sillä vaihto vaikuttaa kinkkiseltä operaatiolta. Mutta täytyy käydä vain työn kimppuun, jospa se vaikka sitten omistajansa palkitsisi. Nyt kyllä haju on niin paha, että henkeen ottaa ja klasit huurtuvat kun lämmityshanaa vähän avaa. Pakkohan se on vaihtaa, jos sillä meinaa ajella. Paikka-aineet antavat sen verran lyhyen lohdun, että parein heti vaihtaa mokoma uuteen.
Mutta muutenpa ikäsaabi vaikuttaa mukavalta ja persoonalliselta kulkupeliltä. Katsotaan, miten suhteemme tästä etenee.
Hyvää loppukesää ja alkavaa syksyä foorumin jäsenille.
Kuten nimimerkistä voi päätellä, toisena autona on 10 vuotta tuoreempi Citroen Xantia break. Saabilla ja Sitikalla näyttää olevan yhteisiä piirteitä, sekä hyvässä että pahassa. Mukavia autoja ajella, vaikkakin Sitikka siinä voiton vie, ja tilaviakin molemmat. Pahassa yhteistä näyttää ainakin olevan vuotavat lämmityslaitteen kennot. Yhdistävänä tekijänä Valeo...
Tässäkin yksilössä se tuntuu vuotavan, harmi, sillä vaihto vaikuttaa kinkkiseltä operaatiolta. Mutta täytyy käydä vain työn kimppuun, jospa se vaikka sitten omistajansa palkitsisi. Nyt kyllä haju on niin paha, että henkeen ottaa ja klasit huurtuvat kun lämmityshanaa vähän avaa. Pakkohan se on vaihtaa, jos sillä meinaa ajella. Paikka-aineet antavat sen verran lyhyen lohdun, että parein heti vaihtaa mokoma uuteen.
Mutta muutenpa ikäsaabi vaikuttaa mukavalta ja persoonalliselta kulkupeliltä. Katsotaan, miten suhteemme tästä etenee.
Hyvää loppukesää ja alkavaa syksyä foorumin jäsenille.
Re: Uusi tonnarin omistaja
No ainakin puolestani myös hyvää loppukesää, ja tervetuloa TTT:hen, eli Tuntemattomien Tonnaristien Tukiryhmään
Tontustakin saa sellaisen ajettavan kuin mitä se on uutena ollut eikä ehkä silti varmastikaan piekse sitikkaa maantiemukavuudessa, mutta rahanp*skaa voi mennä uuden pikkuauton verran, pahimmassa tapauksessa. Mitään järkeähän tällaisessa ei ole, mutta missä sairaudessa olisi...?
Paikka-aineista itselläni oli aikanaan olevinaan hyviä kokemuksia (Bars-Leaks), mutta myöhempien aikojen valossa ei sitten ehkä niinkään, eli sylinterikannen lähes täystuho kolmen palotilan särkymisineen.
Tontustakin saa sellaisen ajettavan kuin mitä se on uutena ollut eikä ehkä silti varmastikaan piekse sitikkaa maantiemukavuudessa, mutta rahanp*skaa voi mennä uuden pikkuauton verran, pahimmassa tapauksessa. Mitään järkeähän tällaisessa ei ole, mutta missä sairaudessa olisi...?
Paikka-aineista itselläni oli aikanaan olevinaan hyviä kokemuksia (Bars-Leaks), mutta myöhempien aikojen valossa ei sitten ehkä niinkään, eli sylinterikannen lähes täystuho kolmen palotilan särkymisineen.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Uusi tonnarin omistaja
Tuossa tuo lämppärin kennon hinta.
LÄMMITYSLAITTEEN KENNOSTO SAAB 9000 --98
9000 85--91 Kennon ritiläosa mitattava!
jos 28x16cm, Ø24mm-putket vierekkäin (Saab-7496441/9620238)30-8546 88.00 ???
jos 21x14cm, toinen putki laipalla (harvoin). . . . . . . 30-8513 69.90 ???
9000 92--98 (28x16cm/Ø18mm-vierekkäisputket). . . . . . . . 30-8554 88.00 ???
(Saab-4070728/5046362). . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-8554 88.00 ???
Motonetin nettiluettelosta katsottuna.
Tuo kennon vaihto ei ole niitä paskimpia hommia, paitsi jos pirssissäsi on autom ilmastointi niin on enempi sorvattavaa.
LÄMMITYSLAITTEEN KENNOSTO SAAB 9000 --98
9000 85--91 Kennon ritiläosa mitattava!
jos 28x16cm, Ø24mm-putket vierekkäin (Saab-7496441/9620238)30-8546 88.00 ???
jos 21x14cm, toinen putki laipalla (harvoin). . . . . . . 30-8513 69.90 ???
9000 92--98 (28x16cm/Ø18mm-vierekkäisputket). . . . . . . . 30-8554 88.00 ???
(Saab-4070728/5046362). . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-8554 88.00 ???
Motonetin nettiluettelosta katsottuna.
Tuo kennon vaihto ei ole niitä paskimpia hommia, paitsi jos pirssissäsi on autom ilmastointi niin on enempi sorvattavaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Uusi tonnarin omistaja
Ei ole ilmastointia, koska se on purettu pois. Eli joskus siinä on semmoinenkin värkki ollut, hyvä varustetaso noin muutenkin. Vakkari on kiva ja toimii, samoin kattoluukku. Ei kauheessa ruosteessa ja edellinen omistaja oli jo puuhannut kaikenlaista auton hyväksi. Minusta ihan mukavanoloinen pirssi ja semmoinen "mun näkönen."
Pitää ottaa pari valokuvaa muutamasta osasta, joihin kaipaan neuvoa/tunnistusta, mikä se on ja mihin se pitää laittaa
Palataanpa asiaan.
Pitää ottaa pari valokuvaa muutamasta osasta, joihin kaipaan neuvoa/tunnistusta, mikä se on ja mihin se pitää laittaa
Palataanpa asiaan.
Re: Uusi tonnarin omistaja
Tuolla vinkkejä kennonvaihtoon:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=53239#p53239
Eniten minun kennonvaihdossa ahdistaa puhallinkotelon pujotteleminen pois paikaltaan. Jos ilmastointi on purettu pois niin perusteellisesti, että höyrystinkotelokin vänkärin puolelta on pois, homma on helpompi kuin ilmastoidussa. Muussa tapauksessa ihan yhtä ahdasta kuin ilmastoidussa, ainakin purkuvaihe. Kokoonpanovaiheessa voi sitten harkita kannattaisiko vaihtaa höyrystimen tilalle ilmastoimattoman mallin ilmansuodatin.
Viimeksi irrotin suosiolla läppäkotelon imusarjasta, edellisillä kerroilla purin pelkästään vähän kaasuvaijeria yms läppäakselista.
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab9000/IMG_9377_1
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab9000/IMG_9369_2
Tervetuloa Saab-foorumille!
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=53239#p53239
Eniten minun kennonvaihdossa ahdistaa puhallinkotelon pujotteleminen pois paikaltaan. Jos ilmastointi on purettu pois niin perusteellisesti, että höyrystinkotelokin vänkärin puolelta on pois, homma on helpompi kuin ilmastoidussa. Muussa tapauksessa ihan yhtä ahdasta kuin ilmastoidussa, ainakin purkuvaihe. Kokoonpanovaiheessa voi sitten harkita kannattaisiko vaihtaa höyrystimen tilalle ilmastoimattoman mallin ilmansuodatin.
Viimeksi irrotin suosiolla läppäkotelon imusarjasta, edellisillä kerroilla purin pelkästään vähän kaasuvaijeria yms läppäakselista.
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab9000/IMG_9377_1
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab9000/IMG_9369_2
Tervetuloa Saab-foorumille!
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Uusi tonnarin omistaja
Onko tämä puhallusnopeuden säätimen jäähdytysripa
Sori vähän pieni kuva, mutta eiköhän tuosta selvän saa.
Sori vähän pieni kuva, mutta eiköhän tuosta selvän saa.
Re: Uusi tonnarin omistaja
On. Tuon sanotaan ainakin uudemmissa olevan jännitteinen kun virrat on päällä. Höyrystinkotelo näköjään on poissa.CitXan97 kirjoitti:Onko tämä puhallusnopeuden säätimen jäähdytysripa
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Uusi tonnarin omistaja
Missä tuon säätimen pitäisi olla kiinni?
Ja pitäisikö tässä olla jokin jollakin kiinnitettävä luukku
Ja pitäisikö tässä olla jokin jollakin kiinnitettävä luukku
Re: Uusi tonnarin omistaja
Pitäisi olla kiinni höyrystinkotelon etuseinässä kiinni. Ja höyrystinkotelo peittäisi tuon sisäilmankierrätyksen aukon. Autosta on siis purettu pois kylmälaitteet mutta ei ole laitettu tilalle ilmastoimattoman osia. Ilmastoimattomassa puhallusnopeuskin säädettäisiin elekronisen säädön asemesta manuaalisesti, etuvastuspaketti olisi puhallinkotelon kyljessä.CitXan97 kirjoitti:Missä tuon säätimen pitäisi olla kiinni?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Uusi tonnarin omistaja
Just just. Arvaiskohan tuohon aukkoon tehdä vaikka filmivanerista luukun ja laittaisi sitten tuon säätimen siihen kiinni? Eihän sen pidä olla kabiinin puolella?
Tai jos jollakin sattuisi olemaan ilmastoimattoman osia ylimääräisenä tuohon, niin voisi hieroa kauppaa. Romikselle asiaa...
Raitisilmasuodattimena siinä on semmoinen aika kookas, lieriö paperisuodatin.
Kuivattelin lattiamatot, kun sattui vapaapäivä näin perjantaiksi. Viikonloppuna, jos kelit on kohdallaan, pitää rueta purkamaan tavaraa kennon ympäriltä. Lohdullista tässä on se, että purkutyötä on vähemmän kuin Sitikassa. Xantiasta piti purkaa koko kojelauta! Ihan vaikutti siltä, että ranskis on koottu lämmityslaitteen kenno ympärille
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!
Tai jos jollakin sattuisi olemaan ilmastoimattoman osia ylimääräisenä tuohon, niin voisi hieroa kauppaa. Romikselle asiaa...
Raitisilmasuodattimena siinä on semmoinen aika kookas, lieriö paperisuodatin.
Kuivattelin lattiamatot, kun sattui vapaapäivä näin perjantaiksi. Viikonloppuna, jos kelit on kohdallaan, pitää rueta purkamaan tavaraa kennon ympäriltä. Lohdullista tässä on se, että purkutyötä on vähemmän kuin Sitikassa. Xantiasta piti purkaa koko kojelauta! Ihan vaikutti siltä, että ranskis on koottu lämmityslaitteen kenno ympärille
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!
Re: Uusi tonnarin omistaja
Kenno vaihdettu ja ei muuta kuin kohti uusia seikkailuja! Ajomukavuus parani huomattavasti, ei ota enää henkeen...
Kennon vaihdon myötä kabiiniin tulvii liki uuden auton tuoksua! Mukavaa!
Toivottavasti matka jatkuisi nyt vähän pidempään ilman remonttia.
Kennon vaihdon myötä kabiiniin tulvii liki uuden auton tuoksua! Mukavaa!
Toivottavasti matka jatkuisi nyt vähän pidempään ilman remonttia.
Re: Uusi tonnarin omistaja
Moro taas!
Hienosti on Saabi toiminut, eipä muuta kuin bensaa tankkiin ja menoa. Reilu 7000km jo takana, ihan mukavasti.
Keskikulutus on ajotietokoneen mukaan ollut n.8ltr/100km, mielestäni varsin mainio suoritus 20 vuotta vanhalta autolta.
Talvitassut tuli alle viime viikolla. Talvirenkaiden myötä ajomukavuus heikkeni huomattavasti. Onko arvon Saab-väellä villejä arvauksia tahi tietoa, mistä moinen johtuu? No joo, renkaista tietysti, ne on vuoden vanhat Vredestainin nastarenkaat, mutta onko syytä etsiä vikaa jostain alustan osista?
Hienosti on Saabi toiminut, eipä muuta kuin bensaa tankkiin ja menoa. Reilu 7000km jo takana, ihan mukavasti.
Keskikulutus on ajotietokoneen mukaan ollut n.8ltr/100km, mielestäni varsin mainio suoritus 20 vuotta vanhalta autolta.
Talvitassut tuli alle viime viikolla. Talvirenkaiden myötä ajomukavuus heikkeni huomattavasti. Onko arvon Saab-väellä villejä arvauksia tahi tietoa, mistä moinen johtuu? No joo, renkaista tietysti, ne on vuoden vanhat Vredestainin nastarenkaat, mutta onko syytä etsiä vikaa jostain alustan osista?
Re: Uusi tonnarin omistaja
Kait tarkistit rengaspaineet
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Re: Uusi tonnarin omistaja
Jep. Muistaakseni laitoin 2.2 eteen ja 2.0 taakse. Ajattelin tarkistaa ne kyllä nyt, kun talvirenkailla jo jonkin verran on tullut ajettua.
Re: Uusi tonnarin omistaja
no moi. vielä uudempi täällä. tonnarin omistajana siis. ihan pihalla. ainakin saabbi. niin kuin kuskinsakin. hankin tonnikalani tossa lokakuun puolvälin tienoolla vasta.
rengaspaineista; en tiedä mitä muut käyttää, mutta itse laitan yleensä hieman enemmän kuin suositukset sanovat ja m1987 sanoo 2,4 bar suunnilleen. talvikumeksilla vielä enemmän mieluusti. omassani on viimeksi laitettu kesiksille 2,8 bar, eikä ole liikaa.
rengaspaineista; en tiedä mitä muut käyttää, mutta itse laitan yleensä hieman enemmän kuin suositukset sanovat ja m1987 sanoo 2,4 bar suunnilleen. talvikumeksilla vielä enemmän mieluusti. omassani on viimeksi laitettu kesiksille 2,8 bar, eikä ole liikaa.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.