Millanen työkalu? Iskarin yläpää
Millanen työkalu? Iskarin yläpää
Terve
Apparin puolelta kuuluu jyrkästi mutkiteltaessa gluks gluks, samoin syvempään kuoppaan ajettaessa.Saman voi todeta jos ajaa jyrkän mutkan ja kun renkaat suoristaa glunksahtaa "kohdalleen".Vuoden sisällä on laitettu raidetangon päät,alapallonivelet, jousijalantuennan laakerit ja sitte ne taaemmat mitkälie puslat(alatukivarsi).Jarrutsatulat katottu, palat todettiin liikkuviksi, fiksattiin.pyörä ei klappaa käsissä..
Enää ei oikeen keksi mitään, kiristelin iskarin yläpään ne viereiset pultit joka mielestäni auttoi vähän.Testasin iskarin yläpäätä 21 kokosella avaimella jolloin kuulu ehkä pieni naksahdus.Millasella avaimella sen saa kiristettyä? Biltemassa oli jotain mutta ei lukenu kokoja eikä jaksais huvikseen lähteä kattelemaan/ajelemaan.
Haku ei tuottanut tulosta, Kiitos
Apparin puolelta kuuluu jyrkästi mutkiteltaessa gluks gluks, samoin syvempään kuoppaan ajettaessa.Saman voi todeta jos ajaa jyrkän mutkan ja kun renkaat suoristaa glunksahtaa "kohdalleen".Vuoden sisällä on laitettu raidetangon päät,alapallonivelet, jousijalantuennan laakerit ja sitte ne taaemmat mitkälie puslat(alatukivarsi).Jarrutsatulat katottu, palat todettiin liikkuviksi, fiksattiin.pyörä ei klappaa käsissä..
Enää ei oikeen keksi mitään, kiristelin iskarin yläpään ne viereiset pultit joka mielestäni auttoi vähän.Testasin iskarin yläpäätä 21 kokosella avaimella jolloin kuulu ehkä pieni naksahdus.Millasella avaimella sen saa kiristettyä? Biltemassa oli jotain mutta ei lukenu kokoja eikä jaksais huvikseen lähteä kattelemaan/ajelemaan.
Haku ei tuottanut tulosta, Kiitos
Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää
Oman havainnon mukaan tuota iskarin yläpäätä ei saa kireälle kuin pulttipyssyllä. Muilla välineillä väännettynä lähtee iskarin varsi pyörimään mukana eikä siitä varresta saa oikein tukevaa otettan millään. Pulttipyssy kun ampuu nin nopeasti sen kiinni ettei varsi "ehdi" pyörimään mukana
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää
Kokeile ensin vaihtaa iskarit puolt.toisel.. siirtyykö kolina? Sit taas pään rapsuttelua..
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää
Eikös tuo onnistu lenkkiavain + kuusiokolohylsy yhdistelmällä jos en ihan väärin muista?Oman havainnon mukaan tuota iskarin yläpäätä ei saa kireälle kuin pulttipyssyllä. Muilla välineillä väännettynä lähtee iskarin varsi pyörimään mukana eikä siitä varresta saa oikein tukevaa otettan millään.
Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää
Onnistuu pitkällä 21mm hylsyllä ja kuusiokoloavaimella. Valmistellaan joku tapa jolla hylsyä saa käännettyä ulkopinnalta, esim työstetään ulkopinnalle hahlot kiintoavainta varten, tai käytetään vaan terävähampaisia putkipihtejä. Hylsyn keskireiästä laitetaan iskarin yläpäähän 7 mm kuusiokoloavain (parilla eurolla Biltemasta), ja pidetään sillä iskaria paikallaan kun hylsyllä käännetään mutteria.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää
Juuri tähän hommaan omiaan oleva 21mm sytytystulppahylsy ulkopuolisella kuusiokantaotteella ei montaa euroa maksa. 

Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää
Ei tunnu todennäköiseltä että äänet käännettäessä tulisi iskarin ylämutterin löysällä olosta. Kai se on riittävästi kiristetty kun ylälaakereita on vaihdettu.
Tuolla oli yksi keskustelu kääntöäänistä: pevin autossa äänet tuli alatukivarren takimmaisen puslan holkista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 61#p557661
Tuolla oli yksi keskustelu kääntöäänistä: pevin autossa äänet tuli alatukivarren takimmaisen puslan holkista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 61#p557661
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää
True. Esim. volkkareissa tuota yläpäätä ei taida olla edes tarkoitus saada täysin kireälle vaan auton paino pitää iskarin yläpään paikoillaan - näin minulle ainakin kerrottu kun ihmetellyt että miks volkkarin etuiskarit auto tunkattuna "heiluvat" yläppästä. Kuulostaa ihmeelliseltä, mutta nähnyt ja kuullut asian useita kertoja...Ei tunnu todennäköiseltä että äänet käännettäessä tulisi iskarin ylämutterin löysällä olosta. Kai se on riittävästi kiristetty kun ylälaakereita on vaihdettu.
Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää
jus kirjoitti:Ei tunnu todennäköiseltä että äänet käännettäessä tulisi iskarin ylämutterin löysällä olosta. Kai se on riittävästi kiristetty kun ylälaakereita on vaihdettu.
Tuolla oli yksi keskustelu kääntöäänistä: pevin autossa äänet tuli alatukivarren takimmaisen puslan holkista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 61#p557661
Ääni, joka autossani oli ei ollut edellä kuvatun kaltainen. Autossani tosin kuuluu jo korjatun naksahtelun lisäksi myös kuvatun laista klunksahtelua. Itse olen päätynyt siihen, että kyseessä on kuluneet vetonivelet. Nostaa etupään ylös, pistää kaverin painamaan jarrua ja samalla koittelee käsin/ isolla moniotepihdillä vetoakselista välystä. Vetonivelen välys ei ensi hätään aiheuta ympyrää ajettaessa vetarin naksahtelua, mutta vaihdetta vaihdettaessa tai monttuun ajettaessa kuuluu akillisen vedon muutoksesta aiheutuva kuvatun kaltainen kolahdus.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää
No homma onnistuu niinkin hyvin helposti, että esikiristys vaan kun rengas on vielä ilmassa, auto alas ja oman painon varassa kääntää mutterin kiinni, näin saa riittävän tiukalle.
Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää
Jep ei auttanut painepyssy asiaan.
Samalla tuli montulla ollessa kateltua k-vakaajan kumipuslia/silikonirasvaa/kiristeltyä kaikkea mitä nyt sieltä pystyy hylsyillä lenkeillä ym.Alatukivarren vaihdossa irrotetut pultit sai kiristettyä hieman.Plus yksi palkkiin menevä kiinnitys oli menettänyt kierteensä ja pyöri tyhjää, täytyy fiksata.Pyörät kuormitettuna vetareiden kumisuojuksia puristellessa tuntui pelkääjän puolella liikettä, samoin toiselta puolelta mutta pelkääjän-puoli ääntää.
Tosin jäi epäselväksi tuliko kyseinen ääni kun piteli k-vakaajan päistä kiinni ja kääntele rattia, koska montussa piteli paineilma vehkeet ääntä ym.
Kiitoksia vastauksista, täytyy ehkä vielä odotella äänten kasvua jotta johtaa toimenpiteisiin
Samalla tuli montulla ollessa kateltua k-vakaajan kumipuslia/silikonirasvaa/kiristeltyä kaikkea mitä nyt sieltä pystyy hylsyillä lenkeillä ym.Alatukivarren vaihdossa irrotetut pultit sai kiristettyä hieman.Plus yksi palkkiin menevä kiinnitys oli menettänyt kierteensä ja pyöri tyhjää, täytyy fiksata.Pyörät kuormitettuna vetareiden kumisuojuksia puristellessa tuntui pelkääjän puolella liikettä, samoin toiselta puolelta mutta pelkääjän-puoli ääntää.
Tosin jäi epäselväksi tuliko kyseinen ääni kun piteli k-vakaajan päistä kiinni ja kääntele rattia, koska montussa piteli paineilma vehkeet ääntä ym.
Kiitoksia vastauksista, täytyy ehkä vielä odotella äänten kasvua jotta johtaa toimenpiteisiin
Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää
Ja nuo pultithan tulee kiristää lopputiukkuuteen auton ollessa oman painonsa varassa.Alatukivarren vaihdossa irrotetut pultit sai kiristettyä hieman.
Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää
j0ne kirjoitti:Ja nuo pultithan tulee kiristää lopputiukkuuteen auton ollessa oman painonsa varassa.Alatukivarren vaihdossa irrotetut pultit sai kiristettyä hieman.
Ahtaaksi käy tila

Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää
Nyt kun olen tossa ajellut niin ei se kyllä klunksahtele jos pitää pienesti jarrua päällä kuopassa(testattu samassa kuopassa useana aamuna)...Palat ei siis ainakaan liiku/uudet kumit satulan kiinnitykseen niitä katottaessa eikä muutenkaan tunnu klappia.
Vetonivelien väljyttä epäilen, koska ei klunksahda koskaan liikkeelle lähettäessä/vaihdettaessa vaikka nytkäyttää tahallaan, vain kuopassa ja jyrkän mutkan jälkeen.
Eli oisko viisaammilla ideoita mikä vois siellä jarrusatulassa tms klunksahtaa?
Pientä välystä mutta missä? Eli mitä vois tehä vai hakisko suoraan uuden satulan a-50e biltema?
Kiitos
Vetonivelien väljyttä epäilen, koska ei klunksahda koskaan liikkeelle lähettäessä/vaihdettaessa vaikka nytkäyttää tahallaan, vain kuopassa ja jyrkän mutkan jälkeen.
Eli oisko viisaammilla ideoita mikä vois siellä jarrusatulassa tms klunksahtaa?
Pientä välystä mutta missä? Eli mitä vois tehä vai hakisko suoraan uuden satulan a-50e biltema?
Kiitos
Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää
Onko satulan jousisanka tiukka kuten kuuluu olla? Uusillakin liukutapeilla- ja kumeilla mutta löystyneellä vanhalla jousisangalla satula pääsee kolisemaan kyllä.