Millanen työkalu? Iskarin yläpää

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Millanen työkalu? Iskarin yläpää

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Terve

Apparin puolelta kuuluu jyrkästi mutkiteltaessa gluks gluks, samoin syvempään kuoppaan ajettaessa.Saman voi todeta jos ajaa jyrkän mutkan ja kun renkaat suoristaa glunksahtaa "kohdalleen".Vuoden sisällä on laitettu raidetangon päät,alapallonivelet, jousijalantuennan laakerit ja sitte ne taaemmat mitkälie puslat(alatukivarsi).Jarrutsatulat katottu, palat todettiin liikkuviksi, fiksattiin.pyörä ei klappaa käsissä..
Enää ei oikeen keksi mitään, kiristelin iskarin yläpään ne viereiset pultit joka mielestäni auttoi vähän.Testasin iskarin yläpäätä 21 kokosella avaimella jolloin kuulu ehkä pieni naksahdus.Millasella avaimella sen saa kiristettyä? Biltemassa oli jotain mutta ei lukenu kokoja eikä jaksais huvikseen lähteä kattelemaan/ajelemaan.
Haku ei tuottanut tulosta, Kiitos
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Oman havainnon mukaan tuota iskarin yläpäätä ei saa kireälle kuin pulttipyssyllä. Muilla välineillä väännettynä lähtee iskarin varsi pyörimään mukana eikä siitä varresta saa oikein tukevaa otettan millään. Pulttipyssy kun ampuu nin nopeasti sen kiinni ettei varsi "ehdi" pyörimään mukana
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Kokeile ensin vaihtaa iskarit puolt.toisel.. siirtyykö kolina? Sit taas pään rapsuttelua..
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Oman havainnon mukaan tuota iskarin yläpäätä ei saa kireälle kuin pulttipyssyllä. Muilla välineillä väännettynä lähtee iskarin varsi pyörimään mukana eikä siitä varresta saa oikein tukevaa otettan millään.
Eikös tuo onnistu lenkkiavain + kuusiokolohylsy yhdistelmällä jos en ihan väärin muista?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää

Viesti Kirjoittaja jus »

Onnistuu pitkällä 21mm hylsyllä ja kuusiokoloavaimella. Valmistellaan joku tapa jolla hylsyä saa käännettyä ulkopinnalta, esim työstetään ulkopinnalle hahlot kiintoavainta varten, tai käytetään vaan terävähampaisia putkipihtejä. Hylsyn keskireiästä laitetaan iskarin yläpäähän 7 mm kuusiokoloavain (parilla eurolla Biltemasta), ja pidetään sillä iskaria paikallaan kun hylsyllä käännetään mutteria.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juuri tähän hommaan omiaan oleva 21mm sytytystulppahylsy ulkopuolisella kuusiokantaotteella ei montaa euroa maksa. :wink:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei tunnu todennäköiseltä että äänet käännettäessä tulisi iskarin ylämutterin löysällä olosta. Kai se on riittävästi kiristetty kun ylälaakereita on vaihdettu.

Tuolla oli yksi keskustelu kääntöäänistä: pevin autossa äänet tuli alatukivarren takimmaisen puslan holkista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 61#p557661
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ei tunnu todennäköiseltä että äänet käännettäessä tulisi iskarin ylämutterin löysällä olosta. Kai se on riittävästi kiristetty kun ylälaakereita on vaihdettu.
True. Esim. volkkareissa tuota yläpäätä ei taida olla edes tarkoitus saada täysin kireälle vaan auton paino pitää iskarin yläpään paikoillaan - näin minulle ainakin kerrottu kun ihmetellyt että miks volkkarin etuiskarit auto tunkattuna "heiluvat" yläppästä. Kuulostaa ihmeelliseltä, mutta nähnyt ja kuullut asian useita kertoja...
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää

Viesti Kirjoittaja pevi »

jus kirjoitti:Ei tunnu todennäköiseltä että äänet käännettäessä tulisi iskarin ylämutterin löysällä olosta. Kai se on riittävästi kiristetty kun ylälaakereita on vaihdettu.

Tuolla oli yksi keskustelu kääntöäänistä: pevin autossa äänet tuli alatukivarren takimmaisen puslan holkista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 61#p557661

Ääni, joka autossani oli ei ollut edellä kuvatun kaltainen. Autossani tosin kuuluu jo korjatun naksahtelun lisäksi myös kuvatun laista klunksahtelua. Itse olen päätynyt siihen, että kyseessä on kuluneet vetonivelet. Nostaa etupään ylös, pistää kaverin painamaan jarrua ja samalla koittelee käsin/ isolla moniotepihdillä vetoakselista välystä. Vetonivelen välys ei ensi hätään aiheuta ympyrää ajettaessa vetarin naksahtelua, mutta vaihdetta vaihdettaessa tai monttuun ajettaessa kuuluu akillisen vedon muutoksesta aiheutuva kuvatun kaltainen kolahdus.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää

Viesti Kirjoittaja Zebe »

No homma onnistuu niinkin hyvin helposti, että esikiristys vaan kun rengas on vielä ilmassa, auto alas ja oman painon varassa kääntää mutterin kiinni, näin saa riittävän tiukalle.
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Jep ei auttanut painepyssy asiaan.
Samalla tuli montulla ollessa kateltua k-vakaajan kumipuslia/silikonirasvaa/kiristeltyä kaikkea mitä nyt sieltä pystyy hylsyillä lenkeillä ym.Alatukivarren vaihdossa irrotetut pultit sai kiristettyä hieman.Plus yksi palkkiin menevä kiinnitys oli menettänyt kierteensä ja pyöri tyhjää, täytyy fiksata.Pyörät kuormitettuna vetareiden kumisuojuksia puristellessa tuntui pelkääjän puolella liikettä, samoin toiselta puolelta mutta pelkääjän-puoli ääntää.
Tosin jäi epäselväksi tuliko kyseinen ääni kun piteli k-vakaajan päistä kiinni ja kääntele rattia, koska montussa piteli paineilma vehkeet ääntä ym.

Kiitoksia vastauksista, täytyy ehkä vielä odotella äänten kasvua jotta johtaa toimenpiteisiin
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Alatukivarren vaihdossa irrotetut pultit sai kiristettyä hieman.
Ja nuo pultithan tulee kiristää lopputiukkuuteen auton ollessa oman painonsa varassa.
Autumn
"Turbo"
Viestit: 245
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 11:23
Paikkakunta: Oulu

Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää

Viesti Kirjoittaja Autumn »

j0ne kirjoitti:
Alatukivarren vaihdossa irrotetut pultit sai kiristettyä hieman.
Ja nuo pultithan tulee kiristää lopputiukkuuteen auton ollessa oman painonsa varassa.

Ahtaaksi käy tila :?
Trust Me, I Know What I'm Doing..
9000 Aero -93 RE85
#3264
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Nyt kun olen tossa ajellut niin ei se kyllä klunksahtele jos pitää pienesti jarrua päällä kuopassa(testattu samassa kuopassa useana aamuna)...Palat ei siis ainakaan liiku/uudet kumit satulan kiinnitykseen niitä katottaessa eikä muutenkaan tunnu klappia.
Vetonivelien väljyttä epäilen, koska ei klunksahda koskaan liikkeelle lähettäessä/vaihdettaessa vaikka nytkäyttää tahallaan, vain kuopassa ja jyrkän mutkan jälkeen.
Eli oisko viisaammilla ideoita mikä vois siellä jarrusatulassa tms klunksahtaa?
Pientä välystä mutta missä? Eli mitä vois tehä vai hakisko suoraan uuden satulan a-50e biltema?

Kiitos
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Millanen työkalu? Iskarin yläpää

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Onko satulan jousisanka tiukka kuten kuuluu olla? Uusillakin liukutapeilla- ja kumeilla mutta löystyneellä vanhalla jousisangalla satula pääsee kolisemaan kyllä.
Vastaa Viestiin