tonnarin moottorit?
tonnarin moottorit?
Mitäs eroa on 2.0 16v turbollisessa ja turbottomassa mootorissa?Sikäli kiinnostaa että tarkoitus olis ahtaa -89 mallin turboton kiuas.
Re: tonnarin moottorit?
Vapaastihengittävä on korkeampipuristeinen, 10,1:1 vs. 9,0:1.
Tuossa topicissa i16-moottori on ahdettu alentamatta puristusta (900-kori, mutta sama 16-v vapaastihengittävä kone). http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=33471
Tuossa topicissa i16-moottori on ahdettu alentamatta puristusta (900-kori, mutta sama 16-v vapaastihengittävä kone). http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=33471
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: tonnarin moottorit?
Eroa moottorissa: männät, imunokka, virranjakaja (jos jakajallinen), pakosarja.
Sitten tietty suuttimet, moottorinohjaus, yms..
Sitten tietty suuttimet, moottorinohjaus, yms..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: tonnarin moottorit?
Mitenkäs vuonna 1988 oli eroja vapari 16V 900:n ja turbollisen 9000:n mootttoreissa?
Sopiiko esimerkiksi sama kansi ristiin?
Sopiiko esimerkiksi sama kansi ristiin?
Re: tonnarin moottorit?
Puhuttaessa B202-lohkoisista autoista:
Kannet käy ristiin, nokat voit itse päättää laitatko vaparista vai turbosta.
Joskus oli se vaparin imunokka kova juttu (Alavääntö-Ari myhäilee tyytyväisenä), mutta itse varmaan valitsisin sen turbon nokan kuitenkin.
Aloin listaamaan eroja, mutta oikeastaan helpompi sanoa, että mikä on samaa OG900 vs 9000:
- öljypumpun kansi
- lohko
- männät, kiertokanget, kampura
- kansi nokkineen (vapareissa tietty vaparin nokat ja turboissa turbojen)
- venakoppa (paitsi osassa ennen 88 rakennettuja tonnareita suora venakoppa)
Siihen taitaakin jäädä noista isommista osista.. Osa tiivisteistä käy toki ristiin, yläkerran tiivistesarjat esimerkiksi samat. :-)
Kannet käy ristiin, nokat voit itse päättää laitatko vaparista vai turbosta.
Joskus oli se vaparin imunokka kova juttu (Alavääntö-Ari myhäilee tyytyväisenä), mutta itse varmaan valitsisin sen turbon nokan kuitenkin.
Aloin listaamaan eroja, mutta oikeastaan helpompi sanoa, että mikä on samaa OG900 vs 9000:
- öljypumpun kansi
- lohko
- männät, kiertokanget, kampura
- kansi nokkineen (vapareissa tietty vaparin nokat ja turboissa turbojen)
- venakoppa (paitsi osassa ennen 88 rakennettuja tonnareita suora venakoppa)
Siihen taitaakin jäädä noista isommista osista.. Osa tiivisteistä käy toki ristiin, yläkerran tiivistesarjat esimerkiksi samat. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: tonnarin moottorit?
jotain pientä voisi lisätä listaan:
Jakoketju ja -rattaat
Öljypumppu
Kaikki laakerit luonnollisesti
Jakoketju ja -rattaat
Öljypumppu
Kaikki laakerit luonnollisesti
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: tonnarin moottorit?
Jos mahtuisi tämä kysymys näin niinkuin ohimennen tämän topikin alle...
Eli millainen ero lie johtosarjoissa tonnareissa, eli turboDI 2.0 vs 2.0i? Kun hassusti löytyisi turbomalli pihasta, niin mekaaniselta työltään ei olisi mitenkään paha homma heittää turbohiluja tuohon vapariin mutta miten sitten käy kun on di-sytty siinä turbomallissa? Pitääkö johtojakin ruveta repimään irti?
Eli millainen ero lie johtosarjoissa tonnareissa, eli turboDI 2.0 vs 2.0i? Kun hassusti löytyisi turbomalli pihasta, niin mekaaniselta työltään ei olisi mitenkään paha homma heittää turbohiluja tuohon vapariin mutta miten sitten käy kun on di-sytty siinä turbomallissa? Pitääkö johtojakin ruveta repimään irti?
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: tonnarin moottorit?
Ihan kaikkein vähimmällä työllä pääset, jos otat turboauton joka boksista ja anturista johtosarjaa niin pitkälle, kuin vaan on mahdollista purkaa ja pistät poikki. Sitten sävellät johdot niiden välille uuteen autoon skemojen perusteella.
Jos haluat tehdä työn siististi, pitää purkaa autoista pääjohtosarjat pois ja vaihtaa turboauton johdotus.. DI/APC-systeemi on naitettu sinne pääjohtosarjaan, LH-jet on sitten vähän löyhemmin siinä mukana, se on muutamilla johdoilla yhteydessä muuhun johtosarjaan..
Jos haluat tehdä työn siististi, pitää purkaa autoista pääjohtosarjat pois ja vaihtaa turboauton johdotus.. DI/APC-systeemi on naitettu sinne pääjohtosarjaan, LH-jet on sitten vähän löyhemmin siinä mukana, se on muutamilla johdoilla yhteydessä muuhun johtosarjaan..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: tonnarin moottorit?
Kysympä tässä kun ei viitti uutta aihetta tehdä.
Kannet on siis vaparissa ja turbossa samat imunokkaa lukuunnottamatta, pakonokka sama? Eli voinko nyt heittää 89 2.0l iivarista kannen suoraan 91 2.0l turboon ja jättää nokat vaihtamatta? Virranjakaja tarttis vaan ottaa pois. Tuolla vaparin imunokalla saisi siis vääntöä alemmas. Jos ei vaikuta hyvältä niin vaihtasin sitten turbon nokan myöhemmin.
Tarttis vaan kansi vaihtaa, kun jonkin sortin halkeama tullut pakoaukosta tuommoseen ylimääräseen ruuvinreikään, jotka kannessa on ylänurkissa. Pihaan tulossa vaparikoneinen 89 varaosa tonnari, josta sais kannen Pukkaa toisesta tommosesta pakokaasua ja pitää ikävää viheltävää ääntä. Kumma juttu, kun tuokin on ajoittaista, välillä viheltää välillä ei. Ongelman korjasin tilapäisesti, laittamalla pultin reikää. Miten kansi voi haleta tuosta noin? Pakosarja on pari pultin tiputtua ja tiivisteen mentyä vuotanut jo kyllä jonkin aikaa, mutta tuo vika tuli kuitenkin ensin. Tosin pahentunut jonkin verran, ennen kuin sain paikallistettua vihellyksen tuohon, eikä vuotava pakosarja ole varmaan ainakaan hyväksi ollut.
Kannet on siis vaparissa ja turbossa samat imunokkaa lukuunnottamatta, pakonokka sama? Eli voinko nyt heittää 89 2.0l iivarista kannen suoraan 91 2.0l turboon ja jättää nokat vaihtamatta? Virranjakaja tarttis vaan ottaa pois. Tuolla vaparin imunokalla saisi siis vääntöä alemmas. Jos ei vaikuta hyvältä niin vaihtasin sitten turbon nokan myöhemmin.
Tarttis vaan kansi vaihtaa, kun jonkin sortin halkeama tullut pakoaukosta tuommoseen ylimääräseen ruuvinreikään, jotka kannessa on ylänurkissa. Pihaan tulossa vaparikoneinen 89 varaosa tonnari, josta sais kannen Pukkaa toisesta tommosesta pakokaasua ja pitää ikävää viheltävää ääntä. Kumma juttu, kun tuokin on ajoittaista, välillä viheltää välillä ei. Ongelman korjasin tilapäisesti, laittamalla pultin reikää. Miten kansi voi haleta tuosta noin? Pakosarja on pari pultin tiputtua ja tiivisteen mentyä vuotanut jo kyllä jonkin aikaa, mutta tuo vika tuli kuitenkin ensin. Tosin pahentunut jonkin verran, ennen kuin sain paikallistettua vihellyksen tuohon, eikä vuotava pakosarja ole varmaan ainakaan hyväksi ollut.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
Re: tonnarin moottorit?
Taitanee olla joku näitä "Italian aeroja", kun näyttäis taxfreekin olevan, eli 2.0 ja 185hv.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1811
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: tonnarin moottorit?
Oon tuota ostomielessä ajatellut, onkohan noissa mitä eroja meidän autoihin Italiaan viedyissä?Eihän tuo kakslitranen paljon 2,3:lle häpeä virityspotentiaalissa..Nobody kirjoitti:http://www.nettiauto.com/saab/9000/2653303
Aerossahan 2.3T 225hp, onko tuossa virhe vai
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..