9000 CDE -92, kysymyksiä puhaltimesta ym.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

9000 CDE -92, kysymyksiä puhaltimesta ym.

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Syksyllä ajettuun tonnariin olen tyytyväinen, mutta muutama kysymys on herännyt talven myötä. Lueskelin vanhoja ketjuja ja löysinkin osaan vastauksia, mutta paljon jäi hämärän peittoon. Joten kysyisinkin...

1. Puhallin ääntää kuin suihkukone (ulvoo) kovilla nopeuksilla. Takaovista huuru poistaa todella hitaasti ja etuikkunoitten huurun poistoon tarvitaan joskus vaihtoa lähes täydelle nopeudelle. Joskus jäähdytysnesteen hajua hiukan, mutta nesteen hävikkiä en ole huomannut. Lisäksi pientä sirinää silloin tällöin, joka poistuu vaihtamallla nopeutta. Samoin nopeus vaihtelee (johtuneeko automaattisuudesta?).
Mitään vikakoodeja en saanut painamalla AUTO + <->, itse asiassa ei tapahtunut mitään!
Onkohan puhallin tai moottori finaalissa?

2. Itsellä peukalo liian keskellä näissä hommissa, joten jos vaihto tulee eteen löytyykö Kajaanista tai n.200 km säteeltä (esim.Kuopio, Joensuu, Oulu) sopivaa korjaamoa / kaveria vaihtohommaan?

3. Jos joutuu uuden hommaamaan, niin onko paras (ja edullisin vaihtoehto) Motonet?

4. Takaoven sähkölukitus ei auennut nyt muutaman asteen pakkasella? Olisiko vain jäässä ja mites tuon sulattaa kun ei ole lukkopesää ulkopuolella (muutoin kuin viemällä koko auto lämpimään talliin) ?
Tuossa ovessa muutoinkin vikana, ettei aukea sisäpuolelta normaalista avauskahvasta lainkaan, vaan joutuu aina aukaisemaan ulkoa. Missä mättää?

Kiitän taasen etukäteen asiallisista vastauksista ja kaikille hyvää joulun odotusta toivottaen.

- Timo
900S 2.3 Talladega 1997
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: 9000 CDE -92, kysymyksiä puhaltimesta ym.

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Itsellä ainakin puhallin simahti tuossa kesän alussa, silloin ei ilmaa tullu ku vauhdissa, oli melkosen kuuma kesä :P Maksoi uus puhallin toistasataa, mut siskopuolen 9000:seen löyty foorumilta samantien n.25€ postikuluineen.
Ja noista ovista luin just tänään vanhaa topicia, ei taida olla tonnarin vahvin osa-alue. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... kuskin+ovi
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: 9000 CDE -92, kysymyksiä puhaltimesta ym.

Viesti Kirjoittaja siiseli »

1. Vaikuttaa siltä, että lämppärin puhallin finaalissa. Saabbin en ole hommaa tehnyt, mutta Mazdassa ainakin todella helppo vaihtaa. Hanskalokeron alta muovi pois ja sieltä laite löytyi, oli kolmella 10mm pultilla kiinni... Käsittääkseni tonnarista löytyy samasta paikasta.

Motonetistä:
LÄMMITYSL MOOTTORI/ESIVASTUS SAAB 9000 --98
Sisätilan lämmityslaitteen puhaltimen moottori (ei siipiä). Puhaltimessa
myös siivet mukana.
9000 Moottori. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-1858 69.90 ???
9000 Puhallin+moottori. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-1739 99.90 ???
Todennäköisesti pelkkä moottori riittää.
#3834
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9000 CDE -92, kysymyksiä puhaltimesta ym.

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Täytyy vielä odotella vastauksia tuosta puhaltimesta ja moottorin sijainnista.
Mietin vain saako tuota ovea millään keinolla auki kun nappula pysyy pohjassa kaukosäätöä käyttäen? Nouseekohan tuo nappula vetämällä?
900S 2.3 Talladega 1997
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: 9000 CDE -92, kysymyksiä puhaltimesta ym.

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Niin tuo puhallin pitäisi löytyä sieltä ns. akvaariosta, eli konepelti ylhäällä aivan ohjaamon reunasta. Siinä on läppä n. 6 pultilla kiinni, niin sen alta sit löytyy. Vaihtaminen veemäisempää, mikäli auto on ilmastoitu, niinku sulla varmaan on. Tämä tietty sillä varauksella, että tekniikka on vuodessa muuttunut.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9000 CDE -92, kysymyksiä puhaltimesta ym.

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Onkohan nuo kuvaamani puhaltimen oireet kuinka vakavia ts. voiko noista päätellä kuinka kauan puhallin vielä toimii? Ei kait tuo suihkukoneen kaltainen lievästi vinkuva ääni ole tonnarin puhaltimen ominaisuus :roll: ?
Puhaltaa näet kuitenkin aika voimakkaasti ja ainoa vaiva on tuo suihkukoneen ääni (jos jättää huonon huurunpoiston takaovien ikkunoista huomioon ottamatta)?
900S 2.3 Talladega 1997
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CDE -92, kysymyksiä puhaltimesta ym.

Viesti Kirjoittaja jus »

tkrakas kirjoitti:Täytyy vielä odotella vastauksia tuosta puhaltimesta ja moottorin sijainnista.
Ei niitä vastauksia tarvitse odotella, ne voi etsiä ihan itsekin vaikka UKT:n kautta. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=30470

mm. tuolta löytyy ohjeita, linkkejä lisäohjeisiin ja kuvia:
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... 9377_1.jpg
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=53239#p53239

Jos puhallin metelöi kaikilla nopeuksilla tai edes jollain nopeudella, lienee laakerit melko valmiit ja siinä vaiheessa yleensä hiilet ja varsinkin moottorin kommutaattori melko huonossa kunnossa. Todennäköisesti puhallus loppuu juuri silloin kun ei pitäisi, sinä aamuna kun auto on pakattu lomamatkaa varten ja sää vaatii puhallusta.

Motonet on ihan edullinen puhallinmoottorin hankintapaikka, 70 eur uusi moottori, mahdollisesti aito Bosch, joten eipä paljon kannata käytettyjä asentaa kun työ on niin hankala. Samalla kannattaa harkita lämppärinkennon vaihtamista.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=71535

Tonnarin ovien lukot toimivat hyvin pakkasellakin, varsinkin kauko-ohjauksella. Paitsi jos lukkomekanismeissa ovien sisällä on 90-luvulta peräisin oleva vettynyt rasva, se jäätyy kun lämpötila menee alle nollan. Irrota lukkomekanismi ovesta, putsaa rasvanpoistoaineella ja kaapimalla vanhat rasvat pois ja laita tilalle uudet kylmänäkin notkeat rasvat. Niillä eväillä pääsee taas kymmenkunta vuotta eteenpäin ilman ainoatakaan lukkomekanismin jäätymisestä johtuvaa ongelmaa, luulisin. Omassani tosin putsauksen jälkeen vasta reilut kuusi vuotta.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=80752#p80752
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=2578
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/lukko.html

Eikö takaovissa ole ikkunoiden alareunassa puhaltimien aukkoja? ACC-autoissa on vm 88 alkaen. Kyllä ikkunoiden pitäisi ikkunapuhalluksen päällä ollessa pysyä melko kirkkaina ainakin puhalluksen kohdalta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9000 CDE -92, kysymyksiä puhaltimesta ym.

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

jus kirjoitti:
tkrakas kirjoitti:Täytyy vielä odotella vastauksia tuosta puhaltimesta ja moottorin sijainnista.
Ei niitä vastauksia tarvitse odotella, ne voi etsiä ihan itsekin vaikka UKT:n kautta. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=30470

mm. tuolta löytyy ohjeita, linkkejä lisäohjeisiin ja kuvia:
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... 9377_1.jpg
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=53239#p53239

Jos puhallin metelöi kaikilla nopeuksilla tai edes jollain nopeudella, lienee laakerit melko valmiit ja siinä vaiheessa yleensä hiilet ja varsinkin moottorin kommutaattori melko huonossa kunnossa. Todennäköisesti puhallus loppuu juuri silloin kun ei pitäisi, sinä aamuna kun auto on pakattu lomamatkaa varten ja sää vaatii puhallusta.

Motonet on ihan edullinen puhallinmoottorin hankintapaikka, 70 eur uusi moottori, mahdollisesti aito Bosch, joten eipä paljon kannata käytettyjä asentaa kun työ on niin hankala. Samalla kannattaa harkita lämppärinkennon vaihtamista.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=71535

Tonnarin ovien lukot toimivat hyvin pakkasellakin, varsinkin kauko-ohjauksella. Paitsi jos lukkomekanismeissa ovien sisällä on 90-luvulta peräisin oleva vettynyt rasva, se jäätyy kun lämpötila menee alle nollan. Irrota lukkomekanismi ovesta, putsaa rasvanpoistoaineella ja kaapimalla vanhat rasvat pois ja laita tilalle uudet kylmänäkin notkeat rasvat. Niillä eväillä pääsee taas kymmenkunta vuotta eteenpäin ilman ainoatakaan lukkomekanismin jäätymisestä johtuvaa ongelmaa, luulisin. Omassani tosin putsauksen jälkeen vasta reilut kuusi vuotta.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=80752#p80752
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=2578
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/lukko.html

Eikö takaovissa ole ikkunoiden alareunassa puhaltimien aukkoja? ACC-autoissa on vm 88 alkaen. Kyllä ikkunoiden pitäisi ikkunapuhalluksen päällä ollessa pysyä melko kirkkaina ainakin puhalluksen kohdalta.

Kiitos linkeistä jus, joista hommaan sai aika lailla selvyyttä! Noita vanhoja postauksia ja UKT:ta tosiaan on hyvä käyttää ensin, mutta kannattaa myös muistaa, etteivät kaikki saa niistä apua, vaikka foorumin vanhoista jäsenistä siltä saattaakin tuntua! Nämä ongelmat, joista täällä keskustellaan ovat monta kertaa niin spesifisiä, että apua saa vain kysymällä itse kertoen ongelman yksityiskohtaisesti!

Täytynee siis ryhtyä lämppärin moottoriremppaan, vaikka tulikin ostettua hädän varalle tupakansytytin liitäntään liitettävä 12V/200W pikku lämmitin, jolla saa pidettyä edes kuskin kohdalta ikkunaa auki jos puhallin sattuu pettämään!
Mutta teknisesti kiinnostaa mikä aiheuttaa tuon suihkukonetta muistuttavan äänen (laakeri?) aiheuttaa ja kannattaako vaihdattaa koko paketti eli moottori + puhallin (sis.siivet) vai pelkkä moottori?

Takaovissa on puhallusaukot, mutta pääosin pysyvät huonosti tai vain osittain auki varsinkin kylmällä autolla (ts.sisätilanlämmitin ei ole ollut päällä) liikenteeseen lähdettäessä ja kostealla säällä.

Tuo oven lukon jumittuminen ihmetyttää eniten, sillä nappi ei liiku edes sormivoimilla. Kaikissa muissa ovissa oven voi lukita / avata ovi nappia nostamalla / painamalla sormivoimin! Kun keskuslukitusta käyttää ko.ovesta kuuluu selkeä lukitus/avausääni, mutta nappi ei nouse / laske eikä ovi aukea?
Mikäköhön siis jumittaa nappia?
900S 2.3 Talladega 1997
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: 9000 CDE -92, kysymyksiä puhaltimesta ym.

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Itse veikkaisin äänen aiheuttajaksi kuluneita hiiliä + sitä osaa johon hiilet hankaa (kollektori?). Jos toi pinta mihin hiilet hankaa ei ole pahasti kulunut, selviää remontista muutamalla eurolla... Siis jos on järkevää vaihtaa pelkät hiilet.
#3834
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CDE -92, kysymyksiä puhaltimesta ym.

Viesti Kirjoittaja jus »

tkrakas kirjoitti:teknisesti kiinnostaa mikä aiheuttaa tuon suihkukonetta muistuttavan äänen (laakeri?) aiheuttaa
Yksi mahdollisuus äänen aiheuttajaksi on vesi puhallinkotelossa. Jos hörystinkotelon tyhjennysputki tukkeutuu syystä tai toisesta, vedenpinta aikaa myöten nousee sen verran korkealle että vettä voi päästä puhallinkoteloon. "suihkumoottoriääni" voisi syntyä puhaltimen siipien osuessa veteen. Itse asiassa jos sinulla se ääni muuttuu kurveissa (vesi liikkuu auton kallistellessa) ja lisääntyy erityisesti oikealle kurvaamisen jälkeen (kaadetaan höyrystinkotelosta lisää vettä puhaltimeen) toisenlaiseksi, vesidiagnoosi vahvistuu.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/hoyrystin.jpg
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 87#p183187
kannattaako vaihdattaa koko paketti eli moottori + puhallin (sis.siivet) vai pelkkä moottori?
Koko paketti saattaa olla pakettina tasapainotettu, ja saattaa siten olla pitkäikäisempi kuin pelkkä uusi moottori vanhaan siipipyörään asennettuna. Omaani vaihdoin toissa keväänä pelkän moottorin, ei tuo mitenkään tunnu täristävän ainakaan vielä.
Tuo oven lukon jumittuminen ihmetyttää eniten, sillä nappi ei liiku edes sormivoimilla. Kaikissa muissa ovissa oven voi lukita / avata ovi nappia nostamalla / painamalla sormivoimin! Kun keskuslukitusta käyttää ko.ovesta kuuluu selkeä lukitus/avausääni, mutta nappi ei nouse / laske eikä ovi aukea?
Mikäköhön siis jumittaa nappia?
Olisit heti sanonut, että vika ei liity pakkaseen, vaan k.o. ovessa sisänuppi ei toimi ollenkaan. Luultavasti nuppille tulevan vivuston nivelpisteinä toimivista muovineppareista ainakin toinen on irti/rikki. Kun vivusto ei liiku niin kuin pitää, lukkomoottorikaan ei saa avattua lukkoa kun vipujen liike väärällä reitillä törmää esim. oven runkoon.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 61#p571361
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9000 CDE -92, kysymyksiä puhaltimesta ym.

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Näkeekö tuon mahdollisen veden avaamalla akvaarion läpän, joka siis kuudella pultilla kiinni?
Ja mitenköhän tuon ovipahvin irrottaminen sujuu kun ovi ei aukea :roll: ?
900S 2.3 Talladega 1997
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CDE -92, kysymyksiä puhaltimesta ym.

Viesti Kirjoittaja jus »

tkrakas kirjoitti:Näkeekö tuon mahdollisen veden avaamalla akvaarion läpän, joka siis kuudella pultilla kiinni?
Veden näkee vasta irrottamalla puhallinkotelon, mutta tyhjennysputken höyrystinkotelon päätä pystyy ehkä ronkkimaan sen kannen avaamalla, jos tukos on vain putken päässä olevassa suojakumissa.

Vaihtoehtoisesti alakauttakin ehkä pääsisi akvaarion tyhjennyskärsän irrottamalla, se kun taitaa olla aikalailla hollilla.
Ja mitenköhän tuon ovipahvin irrottaminen sujuu kun ovi ei aukea
Kai se varsinkin takaoven tapauksessa sujuu melko normaalisti, kun ovivalon ruuvinkin kanta on auton poikkisuunnassa, eikä pitkittäissuunnassa kuten etuovessa. Penkin istuinosan voi kipata pystyyn tai tarvittaessa jopa irrottaa, jos muuten meinaa olla hankalaa. Lähinnä ovitaskun takimmaiseenkin ruuviin kai pääsee käsiksi, lähinnä voi verhoilun alareunassa olevien muutaman nepparin irti kampeamisessa olla aluksi hankaluutta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: 9000 CDE -92, kysymyksiä puhaltimesta ym.

Viesti Kirjoittaja pevi »

Lopussa oleva puhallinmoottori kannattaa vaihtaa pikimmiten, sillä kipinöivä moottori saattaa polttaa moottorin nopeuden säätimen.

Oletko havainnut, että takaovien puhaltimet pyörivät. Joskus niistä toinen saattaa jumittaa jolloin ACC:n ohjaus menee virtarajoitukselle eikä kummankaan oven moottori pyöri. Kun sitten suoraan antaa akulta sähköä pyörivät ne iloisesti, kun virtarajoitusta ei ole.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9000 CDE -92, kysymyksiä puhaltimesta ym.

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Kiitos kaikille vastauksista! Lämppärin moottori menee nyt vaihtoon ja luultavasti koko paketin vaihto, koska hinta ei niin kauheasti nouse, vaikka vaihtaa koko paketin!

Takaoven lukittuminen oli ilmeisimmin sittenkin pakkasen aiheuttama, koska nyt kun tännekin saatiin nollakeli ovi aukeaa taas ja nuppi liikkuu.
900S 2.3 Talladega 1997
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9000 CDE -92, kysymyksiä puhaltimesta ym.

Viesti Kirjoittaja make206 »

Asiaan liittyen, mikäs tuon kolmilankaisen jutun funktio on (johon tulee toinen johtoliitin tuossa lämppärin kotelossa kiinni).
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... 9377_1.jpg
tuossa kuvassa ko.osa on jo poistettu ja vain aukko näkyvissä.
#1430
Vastaa Viestiin