Sähköhydrauliset jarrut...??
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Sähköhydrauliset jarrut...??
Mersu mainostaa että heillä on ainoana autona maailmassa sähköhydrauliset jarrut.
No omaa tonnariani katsellessani huomasin että jarrujen käyttöpaineen tekee sähköpumppu ( nestepumppu ) ja järjestelmässä on myös paineakku ( painevaraaja ) ja myös painekytkin joka ohjaa sähköpumppua.
Mielestäni yo..laitteet täyttävät sähkö hydraulisten jarrujen kriteerit, ja jos näin on, niin SAAB on mersua edellä n.10v.
Selittäkää mistä on kysymys..?
No omaa tonnariani katsellessani huomasin että jarrujen käyttöpaineen tekee sähköpumppu ( nestepumppu ) ja järjestelmässä on myös paineakku ( painevaraaja ) ja myös painekytkin joka ohjaa sähköpumppua.
Mielestäni yo..laitteet täyttävät sähkö hydraulisten jarrujen kriteerit, ja jos näin on, niin SAAB on mersua edellä n.10v.
Selittäkää mistä on kysymys..?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Jarruista
Toimii ilman sähköä....? ( ne toimii niin kauan kuin painevaraajassa riittää painetta...kun paine loppuu niin jarrutkin häviää ) eli jos auto sammuu kesken ajon ja virrat katoaa niin auto on vielä pysäytettävissä.
Niin autossani on ABS jarrujärjestelmä.
*ps mistä johtuu että SRS valo palaa...?
Niin autossani on ABS jarrujärjestelmä.
*ps mistä johtuu että SRS valo palaa...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Jarruista
Niin tarkoitin että jarrut toimivat niin kauan kuin virta on päällä, vaikka kone olisikin sammuksissa.9-5T kirjoitti:KYLLÄ toimivat ilman sähköä vain ABS puuttuu mutta toimivat.9000CD23T kirjoitti:Toimii ilman sähköä....? ( ne toimii niin kauan kuin painevaraajassa riittää painetta...kun paine loppuu niin jarrutkin häviää ) eli jos auto sammuu kesken ajon ja virrat katoaa niin auto on vielä pysäytettävissä.
Jos moottorikaan ei käy tehostus puuttuu mutta siltin toimivat
(muistaakseni missään tonnarissa ei ole sähköistäalipainepumppua huolehtimassa tehostimesta).
Mutta jos virrat häviävät niin silloin häviävät myös jarrut.
Mutta ne toimivat...mutta jarruttaminen onkin sitten todella työlästä.
Sitä polinta tarvitsee painaa tosissaan.
Käyttöohjekirja kieltää ajamisen jos ANTI LOCK ja ABS valo palavat yhtäaikaa.
Autossani ei ole minkäänlaista alipainepumppua tai yleensäkkään alipainetta jarrujärjestelmässä.
Kaikki tapahtuu sähköisellä nestepumpulla ( tehostus ).
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Jarruista
1991 9000CD 2.3T9-5T kirjoitti:Minkä vuotinen 9000?9000CD23T kirjoitti: Mutta ne toimivat
*saksan tuliainen*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Jarruista
Kyllä Tonnarissa on ihan tavalliset jarrut ja niillä ei ole yhtikäs mitään tekemistä niin sanottujen sähköhydraulisten jarrujen kanssa.9000CD23T kirjoitti:Niin tarkoitin että jarrut toimivat niin kauan kuin virta on päällä, vaikka kone olisikin sammuksissa.
Mutta jos virrat häviävät niin silloin häviävät myös jarrut.
Mutta ne toimivat...mutta jarruttaminen onkin sitten todella työlästä.
Sitä polinta tarvitsee painaa tosissaan.
Käyttöohjekirja kieltää ajamisen jos ANTI LOCK ja ABS valo palavat yhtäaikaa.
Autossani ei ole minkäänlaista alipainepumppua tai yleensäkkään alipainetta jarrujärjestelmässä.
Kaikki tapahtuu sähköisellä nestepumpulla ( tehostus ).
Sähköpumppu löytyy kaikista ABS-jarruista. Tavallisissa jarruissahan jarrupaine muodustuu kun poljinta painetaan ja mitä syvemmälle sitä painetaan sitä suurempi paine, riippuen nesteen ja järjestelmän kokonaisbulkkimodulista (tästä syystä nesteen kiehuessa tai kun jarruissa on ilmaa jarrut menevät veltoiksi, bulkkimoduli laskee vapaan kaasun määrän kasvaessa, luonnollisesti). ABS:eissa homma toimii aivan vastaavasti, mutta mukana järjestelmässä on ABS-venttiilit, joilla jarrupiirien painetta voidaan säätää alaspäin. Eli kun pyörä pysähtyy lasketaan sen pyörän piirin painetta kunnes se pyörii taas. Kun painetta on laskettu pitää se taas saada niin ylös että pyörä lähes pysähtyy. Useimminhan painetta säädetään vielä siten että ei suoraan lasketa jarrupiirin painetta laskemalla sieltä nestettä ulos vaan rynkytetään pääsylinteriä vastakkaiseen suuntaan kuin jalka painaa. Tästä syntyy ABS:ien rynkytys joka tuntuu polkimella ja siihen tarvitaan se sähköpumppu.
Varsinaisissa sähköhydraulisissa jarruissa taas jarrujärjestelmä on vakiopainejärjestelmä jossa jarrujen pääpiirissä on kokoajan täysi jarrupaine. Paine synnytetään joko sähköpumpulla tai nokkapumpulla. Jarrupoljin ohjaa sähköhydraulisia painepropoja joilla annostellaan kullekkin pyörälle kulloinkin haluttu jarrupaine.
Audeissa oli ennen (en tiede vaikka olisi vieläkin) hydraulisia jarrutehostajia, eli alipainesysteemiä ei niissä ollut käytössä ollenkaan, mutta nekään eivät olleet varsinaisia sähköhydraulisia jarruja.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Jarruista
Jaa ensiöpuolella on kuitenkin 140bar paine, ja painekytkin pitää sen vakiona. ( eli sähköpumppu hurahtaa aina kun polkimeen kosketaan )Jussi kirjoitti:Kyllä Tonnarissa on ihan tavalliset jarrut ja niillä ei ole yhtikäs mitään tekemistä niin sanottujen sähköhydraulisten jarrujen kanssa.9000CD23T kirjoitti:Niin tarkoitin että jarrut toimivat niin kauan kuin virta on päällä, vaikka kone olisikin sammuksissa.
Mutta jos virrat häviävät niin silloin häviävät myös jarrut.
Mutta ne toimivat...mutta jarruttaminen onkin sitten todella työlästä.
Sitä polinta tarvitsee painaa tosissaan.
Käyttöohjekirja kieltää ajamisen jos ANTI LOCK ja ABS valo palavat yhtäaikaa.
Autossani ei ole minkäänlaista alipainepumppua tai yleensäkkään alipainetta jarrujärjestelmässä.
Kaikki tapahtuu sähköisellä nestepumpulla ( tehostus ).
Sähköpumppu löytyy kaikista ABS-jarruista. Tavallisissa jarruissahan jarrupaine muodustuu kun poljinta painetaan ja mitä syvemmälle sitä painetaan sitä suurempi paine, riippuen nesteen ja järjestelmän kokonaisbulkkimodulista (tästä syystä nesteen kiehuessa tai kun jarruissa on ilmaa jarrut menevät veltoiksi, bulkkimoduli laskee vapaan kaasun määrän kasvaessa, luonnollisesti). ABS:eissa homma toimii aivan vastaavasti, mutta mukana järjestelmässä on ABS-venttiilit, joilla jarrupiirien painetta voidaan säätää alaspäin. Eli kun pyörä pysähtyy lasketaan sen pyörän piirin painetta kunnes se pyörii taas. Kun painetta on laskettu pitää se taas saada niin ylös että pyörä lähes pysähtyy. Useimminhan painetta säädetään vielä siten että ei suoraan lasketa jarrupiirin painetta laskemalla sieltä nestettä ulos vaan rynkytetään pääsylinteriä vastakkaiseen suuntaan kuin jalka painaa. Tästä syntyy ABS:ien rynkytys joka tuntuu polkimella ja siihen tarvitaan se sähköpumppu.
Varsinaisissa sähköhydraulisissa jarruissa taas jarrujärjestelmä on vakiopainejärjestelmä jossa jarrujen pääpiirissä on kokoajan täysi jarrupaine. Paine synnytetään joko sähköpumpulla tai nokkapumpulla. Jarrupoljin ohjaa sähköhydraulisia painepropoja joilla annostellaan kullekkin pyörälle kulloinkin haluttu jarrupaine.
Audeissa oli ennen (en tiede vaikka olisi vieläkin) hydraulisia jarrutehostajia, eli alipainesysteemiä ei niissä ollut käytössä ollenkaan, mutta nekään eivät olleet varsinaisia sähköhydraulisia jarruja.
Ja ABS boksi kertoo venttiilistölle mihin pyörään annetaan painetta ja mihin ei.
Niin ja aina kun autolla lähdetään ajamaan, tämä sähköpumppu lataa järjestelmään tämän 140bar paineen.
Ja niin kauan kun painetta ei ole riittävästi niin ANTI LOCK valo palaa ja myös jarrujen varoitus valo palaa.
Ensin sammuu Jarrujen varoitus valo ja tämän jälkeen ANTI LOCK valo.
Jos taas painetta on järjestelmässä, startatessa molemman valot "välähtää" tämä taas siitä syystä että tiedämme varoitus valojen olevan kunnossa.
Jos taas jarrujärjestelmän paine putoaa alle 110bar ja pumppu ei lataa uutta painetta, ensin syttyy ABS merkkivalo ja tämän jälkeen jarrujen varoitusvalo.
Jarrupainetta ei tehdä siis polkemalla vaan sähköisellä nestepumpulla.
Arvelenkin että ko..jarrut ovat jonkinlaiset puoli sähkö/hydrauliset jarrut.
Mutta tuo kuulostaa kamalalta että jarrutus ohjataan sähköisesti ( siis ei nesteen välityksellä, niin kuin perinteisissä jarruissa ) niinkuin mercedes tekee.
Ja en enää yhtään ihmettele ettei Räikkönen pärjää.
Kun taas "BENSA" fiiatit menee menojaan.....
No niin tämäkin asia tuli sitten selvitettyä...kiitosta vaan.
kävin vielä aten sivuilla ja systeemi joka on autossani löytyy täältä..http://denovich.org/alfa/sikand_mti/clone/absdebug.html
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Jarruista
Juu... kyllä se noin on. Eikä se oikein kunnolla turbon kanssa muuten toimisikaan.9000CD23T kirjoitti:Jaa ensiöpuolella on kuitenkin 140bar paine, ja painekytkin pitää sen vakiona. ( eli sähköpumppu hurahtaa aina kun polkimeen kosketaan )
Ja ABS boksi kertoo venttiilistölle mihin pyörään annetaan painetta ja mihin ei.
Niin ja aina kun autolla lähdetään ajamaan, tämä sähköpumppu lataa järjestelmään tämän 140bar paineen.
Ja niin kauan kun painetta ei ole riittävästi niin ANTI LOCK valo palaa ja myös jarrujen varoitus valo palaa.
Ensin sammuu Jarrujen varoitus valo ja tämän jälkeen ANTI LOCK valo.
Jos taas painetta on järjestelmässä, startatessa molemman valot "välähtää" tämä taas siitä syystä että tiedämme varoitus valojen olevan kunnossa.
Jos taas jarrujärjestelmän paine putoaa alle 110bar ja pumppu ei lataa uutta painetta, ensin syttyy ABS merkkivalo ja tämän jälkeen jarrujen varoitusvalo.
Jarrupainetta ei tehdä siis polkemalla vaan sähköisellä nestepumpulla.
Arvelenkin että ko..jarrut ovat jonkinlaiset puoli sähkö/hydrauliset jarrut.
Muistelisin että mulla olisi kyllä vapari CS:ssä ollut ihan perinteinen systeemi... turboissa ei ole joutunut ABS-jarruja ikinä ronaamaan.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Jarruista
Jaa missähän tämä alipainepumppu sitten on...?9-5T kirjoitti:Alipainetehostin toimii myös turboissa, näin esim.9-5:ssa jossa vain on automaateissa alipainepumppu(sähköinen tai nokkaakselin päässä)
En vaan ole vielä löytänyt...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#