ABS-anturien mittaaminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

ABS-anturien mittaaminen

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas!

Niin eli tässä viestissä kaipailisin tietoa siihen miten ABS-jarrujen anturit mitattaisiin selkeästi ja mistä ne mittauspisteet löytyy.

Eli omassa autossa palaa ainakin Anti-Lock -valo. Ja täytyis alkaa tarkastelemaan niitä antureita sekä niiden johtoja.

Katselin jo tässä etujarruista kun pyörät oli pois. Että ainakaan siellä kohtaa ei näkyny selvää liitintä, eli johdot ovat pidemmät (tietenkin liittimet ovat jossain paremmassa paikkaa).

Missähän ne liittimet olis kaikki järjestyksessä?

Jossain puhuttiin että takapenkin istuiosan alla olis takapyörien antureiden liittimet. Mutta miten CD -mallisessa saa edes sitä istuinosaa ylös? En ainakaan vielä löytänyt mitään vetolenkkiä sieltä.
SAAB
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: ABS-anturien mittaaminen

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Moi

ABS-boksin liittimestä(Akvaariokotelossa, edestäpäin oikealla) saa mitattua kunhan hakee etsillä sen kaavion ja kattoo mikä niistä on mikin. En muista lukemia, mutta risa näyttää reilusti vähemmän.Sitten kun on todennut risan niin kannattaa mitata vielä itse anturi ettei katkos muualla, ja tämä tapahtuu liittimestä.
Etupyörien liittimet on akvaarikotelossa reunoilla( -95 asti mustat littimet/helpommat irrottaa puristamalla) pitäisi tunnistaa jos on katsellut antureiden johtoja pyörän luota.
Takalittimet löytää kun kaataa penkin istuinosan, CD-mallisessa vetonauha on tynkäsempi, en itsekään löytänyt heti. Sitten pitää irroittaa kynnyslista ja huoltoluukusta vetää liitin näkyville ja avot.
Ite alotin ihan tyhjäpäästä ja nyt homma olisi helppo kuin mikä, ainoa nihkeä hommeli oli antureiden putsaus 3 neljästä lähti irti, ja putsaus ei auttanut.
Kannattaa eka mitata sieltä ABS-boksin liittimestä koska itse irrottelin kaikki anturit ja putsailin ym ym, eli voi päästä helpolla jos alottaa ABS-boksin liittimestä heti alkuun.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: ABS-anturien mittaaminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli esim vasen etupyörä ilmaan sitten tutkimaan konepeiton välittömästä läheisyydestä eli vasemmasta kornerista ja kulmasta rintapellin kolosta esiin absin johto ja liitin irki ja mitataan pyörän pyöriessä antaako sinivirtaa eli oskilloskoopista stekataan tuleeko vaihtelua.

oskilloskoopin saa halvalla tikkakoskelta armeijan myymälästä kasihännästä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: ABS-anturien mittaaminen

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Onnistuuhan tuo tavallisella yleismittarilla, ( viisarinäyttöinen olisi ehdottomasti
paras tähän hommaan )
Jos anturi on rikki niin ei mittarin neula värähdäkkään, jos se taas on kunnossa
niin neula näyttää aina impulssin tullessa.
( pyörää ei sitten tarvitse pyörittää lujaa )

YLEISMITTARILLA EI SAA MITATA AIRBAGIIIN LIITYVIÄ ANTUREITA
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: ABS-anturien mittaaminen

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Itse en pyöritellyt renkaita vaan auto maassa ABS-boksin liittimestä vasen taka näytti olemattoman lukeman(tavallinen halpa viisarimittari).Sitten mittasin kaikki anturit liittimestään ja vasen taka näytti edelleen vähemmän ja sitten se vaihtoon koska aikaisemmin olin putsaillut antureita ja tiesin että se se on risa, ja ABS- valo sammui.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: ABS-anturien mittaaminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

Niin eli tässä viestissä kaipailisin tietoa siihen miten ABS-jarrujen anturit mitattaisiin selkeästi


ohjeet on annettu puuttuu vain toteuttava lihas
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: ABS-anturien mittaaminen

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

mestari kirjoitti:Niin eli tässä viestissä kaipailisin tietoa siihen miten ABS-jarrujen anturit mitattaisiin selkeästi


ohjeet on annettu puuttuu vain toteuttava lihas
Yleismittari kiinni johtimien päähän ( johdin irroitettuna )
Se johtimen pää joka menee pyörän navalle.
Tämän jälkeen anturin luokse metallia,( tässä voi myös pyörittää sitä pyörää, edellyttää tietysti auton tunkkaamista ylös ) mittarin neulan/asteikon pitää nousta aina kun metalli on anturin läheisyydessä.
Metallia edestakaisin heiluteltaessa yleismittarin ( neula ) keikkuu samassa
tahdissa 0 - jotakin, ( digitaali mittarissa jännite nousee V DC alueella )
0.00 - jotakin, jos anturi on rikki niin mittarissa ei tapahdu mitään.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ABS-anturien mittaaminen

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: ABS-anturien mittaaminen

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Sen signaalin pitää olla muistaakseni tasainen 1.10 jotain ,mw? niitä mittailtiin edellisessä saabissa.Jos se ei anna mitään , tai heittelee niin johto on jostain poikki tai anturi paskana.Etupään saa testattua itekkin , mikäli signaali on tuo 1.10 (muistaakseni , korjatkaa jos olen väärässä) pyörä ylös ja pyörittelee niin pitäis alkaa lukemien liikkua sähkömittarissa , jos siis anturi pelaa.Jos taas johto poikki niin ei anna mitään signaalia =mykkä.

edit: Itselläni oli jotain häikkää yhdessä johdossa , tai anturissa , mutta alkoi toimimaan absit yhden mökkireissun aikana kun jouduin jarruttelemaan oikeen kunnolla kun oli kesärenkaat alla ja siellähän oli talvi.Joskus hämäriä noi sähköhäikät.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: ABS-anturien mittaaminen

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Itse sain juuri tuota 1.1 jotain lukemia, eikä tarvinnu pyöritellä rengasta, risa näytti jotain 0,01 lukemia.Testaahan se järjestelmäkin ne anturit ilman ajoa, valo sammuu, eli en ainakaan ite rullaile rengasta(turhaa hommaa jos selviää ilman).
Tai saahan sitä tunkkailla autoa jos haluaa jumppailla, mutta helpompi tökkiä mittarilla ensin auto maassa, saattaa selvitä sillä.Kannattaa kyllä nappasta abs-boksin liitin irti sieltähän ne saa yhdellä kertaa mitattua.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ABS-anturien mittaaminen

Viesti Kirjoittaja jus »

2.3TT kirjoitti:Itse sain juuri tuota 1.1 jotain lukemia, eikä tarvinnu pyöritellä rengasta, risa näytti jotain 0,01 lukemia.
Mittaisit silloin anturin käämin ja liitosjohdon vastusarvoa, mittari vastusmittausasennossa. Ohjearvo on 800 - 1400 ohmia, sait 1100 ohmia. Rikkinäisessä anturissa oli johto poikki.

Pyöräanturin antaman signaalin voi tarkistaa mittarin jännitemittausalueella pyörittämällä pyörää mittauksen aikana. Kai ne lukemat vastusmittausasennossakin muuttuvat pyöritellessä, mutta voi olla mittarikohtaista millä tavalla muuttuvat...

Mitähän naapurin miehet tuossa teki anturille, vaihtoi käämin vai korjasi katkoksen?:
http://photofile.ru/photo/alexr82/2829067/56025004.jpg

Google-käännös tekstistä ei ainakaan paljon auta 8)
http://translate.google.fi/translate?pr ... ry_state0=
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: ABS-anturien mittaaminen

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo täytyy vielä katella takapyöristä jahka saan penkin pois tieltä.

Varminta toki vielä mitata ne kaikki sieltä moottoritilan pistokkeesta. Mutta olikohan missään siihen kuvaa, että missä järjestyksessä ne johdot on siellä pistokkeessa? Ja mikäs pistoke se mahtaa olla?
SAAB
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: ABS-anturien mittaaminen

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas!

No nyt on mitattu kaikki ABS-jarrujen anturit. Mittaus tapahtui niiden liitäntäjohdon pistokkeen päästä. Eli mittasin takapenkin alha huoltoluukuista ja moottotilassa olevasta kotelosta (jota siis akvaariokoteloksi sanotaan).

Tuloksena oli se että kaikki anturit antoivat ohjearvon (800-1400 ohmia) mukaisia lukemia, lukemat myös muuttuivat kun autoa liikutteli. No vasen taka-anturi antoi ensin outoja lukemia. Mittaessa välillä yhdisti ja välillä ei, sitten vastus alkoi kasvaa mitattessa koko ajan. Kontaktiaineen laittamisella pistokkeeseen alkoivat lukemat olla niin kuin pitääkin.

Pyöritys ja jännitetestin olen nyt tehnyyt vain etupyörille.

Auto oli tossa taas välillä ilmankin akkua. Koittelin sitä taas mutta vikavalot vaan loistaa edelleen.

Eli katkos tms. saattaa vielä olla niissä johdoissa. Eli pitäs mitata sieltä moottoritilasta.

Onko ABS-pistoke se akvaariossa oleva iso pyöreä pistoke? Vai onko se niitä nelinkulmaisia pistokkeita siellä akun alla?

Paha kun ei oo vielä mitään opasta.

Jarruissahan täytyy siis olla vikaan kun toi Anti-Lock valo palaa.

Auton hydraulinen jarrutehostus eli jarrupumppu toimii kyllä asian mukaisesti. Eli käynnistyy kun painetta ei ole ja kääntää virrat päälle. Mittaristossa palaa huutomerkkivalo ja sitten tämä valo sammuu (kun jarrupaine saavuttaa oikean paineen). Tämän jälkeen hydraulipumppu jatkaa vielä hetken ja sammuu sitten. Poljinta pumppaamalla alkaa pumppu jälleen pyöriä.

Eli ilmeisesti releet ja sulakkeet toimii. Ei uskois että boksikaan on rikki, ainakin samassa oleva SRS toimii moitteetta (siis merkkivalo palaa ensin ja sitten sammuu).

TCS-juttuunkaan ei aluksi tullut sitä varsinaista vikatilaa, jossa kaasuvaijeri olisi jäykistynyt. Tosin tässä remontoitiin autoa ja akku oli irti kuten TCS-kaasuläppäkotelo myös. Tämän jälkeen tuli varsinainen vikatila jossa kaasuvaijerikin jäkistettiin ja TCS Control valo palaa edelleen, lisäksi tyhjäkäynti on huonoa.

Mulla on kyllä jonkinlainen ABS/SRS-varaboksikin, että sitäkin kait vois kokeilla.
SAAB
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: ABS-anturien mittaaminen

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Onkos tätä tullut jo koitettua?
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: ABS-anturien mittaaminen

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

ABS-boksin liitin on akvaariokotelossa/ itse abs-boksi. Voihan tuo olla kosketushäiriökin( hapettuma abs-boksin liittimessä) kannattaa tarkastaa myös ne liittimet sieltä akun takaa( hapettumaa voi olla sielläkin) ABS-boksissakin voi olla vikaa.Jarrunestesäiliön liittimessäkin voi olla häikkää.
Eli jos ei antueissa ole vikaa, niin kokeile ensin toimivalla abs-boksilla, jos valo palaa edelleen niin sitten tarkistelee noita hapettumia yms, kyllä se vika jossain luuraa.
Vastaa Viestiin