Uusi jäsen kyselee neuvoja mikä ääni jarruista?????

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
casterspecial
"Tuplakaasari"

Uusi jäsen kyselee neuvoja mikä ääni jarruista?????

Viesti Kirjoittaja casterspecial »

Moikka kaikille :saab: faneille!
Olen uusi jäsen (nainen) omistanut ensimmäisen :saab: ini elokuun alusta.
Vaikka auto on vanha olen todella rakastunut (huumoria??) saabiini.
Hevostraileri reissu meni kuin tyhjää vain.
Vaikka moottorina pelkkä kaks litranen.Hienosti (20 vuotta vanha ja kilometrejä takana niin paljon etten kehtaa(?) edes sanoa) auto hoiti homman. Ja heppani pääsi perille hienosti.
Nyt huolena autosta kuuluva omituinen ääni?????
Ääni on "rahiseva" ja kun lähden liikkeelle tuntuu kuin jarrut olisi päällä??Oikealta puolelta kuuluu kyseistä omituista ääntä. Mieleeni tuli ensimmäiseksi jarrukilven puuttuminen oikealta puolelta? En sitä olisi tiennyt,jollei olisi lukenut korjauskehoituksena rekisteriotteeessa. Jota ei kuitenkaan ole laitettu. Eli tuo kyseinen kilpi puuttuu voisiko se aiheuttaa tuon äänen???? Jos, niin mistähän saisin tuon jarrukilven? Entä miten iso työ se on laittaa paikoilleen?
Tämä on vain minun epäilys tuosta oudosta äänestä.Koska jarrukilpi puuttuu oikealta puolelta. Mikä on tuon jarrukilven tehtävä? Entä voisiko oudon "rahinan" syynä olla kuluneet jarrupalat?Auto katsastettu kesäkuussa.Nyt kaipailenkin teidän viisaampien ja kokeneiden neuvoja mistähän mahtaisi olla kyse???Kiitos etukäteen vastaajille.Tämä kun on minun eka :saab: i ja vaikka on autolla ikää niin pidän siitä kovasti. Ja siksi nyt huolestuin.
Viimeksi muokannut casterspecial, Ke Syys 09, 2009 23:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9000CD 2,3 turbo -91KA
siiseli
"Hölösuu"

Re: Uusi jäsen kyseelee neuvoja mikä ääni?????

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Kokeileppa vaikka aluksi ihan näppituntumalla onko joku jarrulevyistä lämpimämpi kuin muut. Voi olla, että jokin jarru jumissa tai jotain likaa välissä. Jarrukilven tehtävänä taitaa lähinnä olla suojata jarruja ylimääräiseltä moskalta. Taitaa olla myös niin, ettei tonnariin jarrukilpeä vaihdeta rikkomatta pyöränlaakeria, mutta joku viisaampi voi tuosta operaatiosta kertoa enemmän.
ASTech
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ASTech »

siiseli kirjoitti:Kokeileppa vaikka aluksi ihan näppituntumalla onko joku jarrulevyistä lämpimämpi kuin muut. Voi olla, että jokin jarru jumissa tai jotain likaa välissä. Jarrukilven tehtävänä taitaa lähinnä olla suojata jarruja ylimääräiseltä moskalta. Taitaa olla myös niin, ettei tonnariin jarrukilpeä vaihdeta rikkomatta pyöränlaakeria, mutta joku viisaampi voi tuosta operaatiosta kertoa enemmän.
Kilven vaihto ei todellakaan edellytä laakerin rikkomista/uusimista.
900C -86
casterspecial
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja casterspecial »

Apuva!!! :( :( :(
Nyt iski paniikki. Jarrukilpi oikealta puuttuu ja seuraavaan katsastukseen viim. laitettava kuntoon. Mitä? Ei saa vaihdettua rikkomatta pyöränlaakeria?
Kuulostaa aika kurjalta :(
Kun lähden huomenna liikenteeseen (nyt jo yö) koitan tehdä kuten neuvottiin. Eli kokeilemalla jarruja miten?? Näppituntumalla??? Onko jokin jarrulevyistä lämpimämpi kuin muut? Onko jarrulevyt vain takana? Minkähänlainen ero kuumenemisessa on?
Jäi minulle hiukan epäselväksi....Johtunee kai pitkästä päivästä tai sitten en ihan tarkkaan ymmärtänyt mitä minun pitää tehdä?

Kiusallinen vika kun tuntuu kuin ajaisin käsijarru päällä. Jossain vaiheesssa helpottuu ajo. Mutta taas uudestaan. Pitänee vielä sen verran mainita, että ajan kyllä päivittäin hiekkatiellä. Mutta toisaalta tuo oikea jarrukilpi puuttunut koko ajan autosta, ja nyt alkoi tuo outo ääni...Kiitos etukäteen jo teille kaikille jotka jaksavat nähdä vaivaa ja miettiä moista vikaa (ääntä).
9000CD 2,3 turbo -91KA
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

casterspecial kirjoitti:Apuva!!! :( :( :(
Nyt iski paniikki. Jarrukilpi oikealta puuttuu ja seuraavaan katsastukseen viim. laitettava kuntoon. Mitä? Ei saa vaihdettua rikkomatta pyöränlaakeria?
Kuulostaa aika kurjalta :(
Kun lähden huomenna liikenteeseen (nyt jo yö) koitan tehdä kuten neuvottiin. Eli kokeilemalla jarruja miten?? Näppituntumalla onko jokin jarrulevyistä kuumempi kuin muut? Onko jarrulevyt vain takana? Minkähänlainen ero kuumenemisessa on?
Jäi minulle hiukan epäselväksi....Johtunee kai pitkästä päivästä tai sitten en ihan tarkkaan ymmärtänyt mitä minun pitää tehdä?

Kiusallinen vika kun tuntuu kuin ajaisin käsijarru päällä. Jossain vaiheesssa helpottuu ajo. Mutta taas uudestaan. Pitänee vielä sen verran mainita, että ajan kyllä päivittäin hiekkatiellä. Mutta toisaalta tuo oikea jarrukilpi puuttunut koko ajan autosta, ja nyt alkoi tuo outo ääni...Kiitos etukäteen jo teille kaikille jotka jaksavat nähdä vaivaa ja miettiä moista vikaa (ääntä).
Tervetuloa vaan Saabien outoon maailmaan :) Itselleni tuli kuvauksen perusteella mieleen että jarrupalat olisivat loppu, eli rohiseeko voimakkaammin jarrutettaessa kuin jarrua painamatta liikuttaessa?
Sen jarrukilven saa vaihdettua ilman laakerin rikkomista, vaikka purettaessa laakeri purkautuisikin, niin sen saa pesulla + uusilla rasvoilla kuntoon, ei huolta siis siitä.
Jos joudut teettämän työn ulkopuolisella taholla, niin muistathan mainita tästä, nuo tontun pyöränlaakerit kun taitavat olla suht pitkäikäistä sorttia ;)

Sen jarrukilvenhän pystyy asentamaan paikalleen ilman pyörännapaa purkamatta, eli leikkaa vaan peltisaksilla sen kilven auki, taittaa hiukan, ja laittaa paikalleen, ja taittelee leikkauskohdat suunnilleen kohdakkain, ja jotain pelti/popniittivirityksiä sinne (jossei satu olemaan hitsikonetta käytettävissä).
Tämä siis edellyttäen että sen "kadonneen" jarrukilven kiinnityspultit suostuvat irtoamaan katkeamatta.
Mutta eikait poliiseilla ole aikaa ruveta konttaamaan auton alle ja tsekkaan jotain puuttuvia jarrukilpiä :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin