Takajarrusatulan männän tiivisteen vaihto
Takajarrusatulan männän tiivisteen vaihto
Jarrupalojen vaihtokin voi mennä yllättävän monella tavalla vituiksi. Tällä kertaa onnistuin tekemään pienen viillon männän tiivisteeseen ja nyt siitä vuotaa jarrunestettä.
Onko satula pakko irrottaa kokonaan tiivisteenvaihtoa varten? Ts. onnistuuko vaihto niin, että satula on muuten irti, mutta jarruletkusta kiinni autossa? Mäntä ilmeisesti tulee säätöruuvista ruuvaamalla ulos?
Sattuuko joku tietämään, sisältääkö tuo motonetin korjaussarja myös männän?
Jarrusat KORJs Saab/V400 ø33 T 23-6755 9000 ø33 Taakse KORJAUSsarja [1985 - 1998] 19.90 €
edit: auto siis on tuo allekirjoituksen M91 pommari 2.0i, jossa ei ole abs-jarruja.
Onko satula pakko irrottaa kokonaan tiivisteenvaihtoa varten? Ts. onnistuuko vaihto niin, että satula on muuten irti, mutta jarruletkusta kiinni autossa? Mäntä ilmeisesti tulee säätöruuvista ruuvaamalla ulos?
Sattuuko joku tietämään, sisältääkö tuo motonetin korjaussarja myös männän?
Jarrusat KORJs Saab/V400 ø33 T 23-6755 9000 ø33 Taakse KORJAUSsarja [1985 - 1998] 19.90 €
edit: auto siis on tuo allekirjoituksen M91 pommari 2.0i, jossa ei ole abs-jarruja.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Takajarrusatulan männän tiivisteen vaihto
Sylinteri lähtee pois paikaltaan kun polkee jarrua satulan ollessa irti ilman paloja. Tuon paketin kokoaminen olikin sit vähän mielenkiintoisempi projekti, varovasti ja pitkällä pinnalla siitä selvinnee (ja ylimääräisellä tiiviste sarjalla).
#3834
Re: Takajarrusatulan männän tiivisteen vaihto
Tällä välin hoksasin katsoa satulan purkuohjeita alfamerin öljynvaihto-oppaasta, satkun sellaisesta tosin, koska tonnarin vastaava on ~350 km päässä, tietysti, heh heh.
Siinä neuvottiin irroittamaan mäntä säätöruuvia kääntämällä.
Samaisesta oppaasta satulan räjäytyskuvaa katsoessa saa käsityksen, että männän ympärillä oleva ja ulospäin näkyvä kumikurttu, joka siis meni puhki remontin yhteydessä, olisi pelkkä pölysuoja ja varsinainen tiiviste olisi männässä kiinni. Onko ylipäänsä normaalia, että satulasta vuotaa jarrunestettä, kun kumikurttu menee puhki?
Siinä neuvottiin irroittamaan mäntä säätöruuvia kääntämällä.
Samaisesta oppaasta satulan räjäytyskuvaa katsoessa saa käsityksen, että männän ympärillä oleva ja ulospäin näkyvä kumikurttu, joka siis meni puhki remontin yhteydessä, olisi pelkkä pölysuoja ja varsinainen tiiviste olisi männässä kiinni. Onko ylipäänsä normaalia, että satulasta vuotaa jarrunestettä, kun kumikurttu menee puhki?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Takajarrusatulan männän tiivisteen vaihto
Näkyvä kumi on syytä olla ehjä, jos meinaa satulan toimivan usean vuoden. Kosteus ja lika ruostuttaa männän.
Etusatuloissa kumin vaihto onnistuu männän ollessa täysin sisällä. Taka satulan kumeja en ole vielä joutunut vaihtamaan.
Etusatuloissa kumin vaihto onnistuu männän ollessa täysin sisällä. Taka satulan kumeja en ole vielä joutunut vaihtamaan.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Takajarrusatulan männän tiivisteen vaihto
Varsinainen o-rengas tiiviste on satulan rungossa kiinni ja pölysuojana toimii se kurttuinen. Voi olla että sulla on mäntä päässyt syöpymään ja vuotaa sen takia. Juuri äsken kunnostin 2 takasatulaa motonetin tiivistesarjoilla. Asennuksessa kannattaa käyttää jarrukumirasvaa joka helpottaa männän takaisin laittoa. Löytyy ainakin Wurthin valikoimasta.
Re: Takajarrusatulan männän tiivisteen vaihto
Loppujen lopuksi riittikin pelkkä pölysuojan vaihto. Sen sai vaihdettua kohtalaisen helposti vaikka satula oli jarruletkusta ja käsijarrun vaijerista autossa kiinni. Rikkinäisestä tiivisteestä vuotanut mönjä oli ilmeisesti jäänyt kokoamisvaiheessa tiivisteen sisälle, sillä testasin asiaa kasaamalla satulan rikkinäisen tiivisteen kera ja polkemalla jarrua voimalla, eikä sieltä mitään vuotanut. Mäntäkin oli kauniin kiiltävä ja liikkui hyvin.
Nyt pommari on taas yhtenä kappaleena.
Kiitoksia kaikille vastauksista ja vinkeistä.
Nyt pommari on taas yhtenä kappaleena.
Kiitoksia kaikille vastauksista ja vinkeistä.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Takajarrusatulan männän tiivisteen vaihto
Laitoitko uuden tiivisteen mahdollisesti scantech:in pussista. Varsinkin jos näin on, kannattaa katsoa viimeistään keväällä tiivisteen kunto, todennäköisimmin todetakseen, että hajalla on
.
Scantechin laatuosat ovat tunnettuja kestämättömyydestään, eivät kuitenkaan tarpeeksi tunnettuja...

Scantechin laatuosat ovat tunnettuja kestämättömyydestään, eivät kuitenkaan tarpeeksi tunnettuja...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Takajarrusatulan männän tiivisteen vaihto
Ei ollut scantechin laatua, vaan jokin saksalainen tarvikemerkki.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja