Niin ja tuleeko paketissa tiivisteitä vai pitääkö ostaa erikseen ylä-puolen tiivistesarja ja öljypohjan tiiviste?
tonnarin jakopääremppa.
tonnarin jakopääremppa.
Meinasin kesällä opiskella tonnarissani jakopäänketjunvaihtoa, ja haulla löysin mainintaa "jakopäänkorjaussarja" jossa on muutakin hilpettä kuin pelkkä ketju, vaan ei ollut delta-autolla ekä AD:llä kyseistä pakettia, mistä mä sellaisen saan kysyy hän
Niin ja tuleeko paketissa tiivisteitä vai pitääkö ostaa erikseen ylä-puolen tiivistesarja ja öljypohjan tiiviste?
Niin ja tuleeko paketissa tiivisteitä vai pitääkö ostaa erikseen ylä-puolen tiivistesarja ja öljypohjan tiiviste?
Jäsen 4448
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
Re: tonnarin jakopääremppa.
Ihan ensin kiinnostaa tonnarin vuosimalli ja moottorityyppi , katotaan sen jälkeen vinkkejä osien hankintaan 
Re: tonnarin jakopääremppa.
Joo..sorry tää on se surullisen kuuluisa "yksvatipää" lisää osion suappi, eli-92 CS 2.3T, tässä on ne tasapaino akselt.Kaide kirjoitti:Ihan ensin kiinnostaa tonnarin vuosimalli ja moottorityyppi , katotaan sen jälkeen vinkkejä osien hankintaan
Jäsen 4448
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
Re: tonnarin jakopääremppa.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
Re: tonnarin jakopääremppa.
Tuossa ketjussa omat viimekesän harjoittelut.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=87290
Jakopää ja tasapainohilut uusiksi sekä kannen pientä laittoa.
n. 10tkm ajanu ja vielä on toiminut
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=87290
Jakopää ja tasapainohilut uusiksi sekä kannen pientä laittoa.
n. 10tkm ajanu ja vielä on toiminut
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: tonnarin jakopääremppa.
Moro
Kiitoksia!
Eiköhän noilla linkeillä osat löydy..tosin meinasin jättää ehkä ton tasapainoakselien
ketjun pois.
Kiitoksia!
Eiköhän noilla linkeillä osat löydy..tosin meinasin jättää ehkä ton tasapainoakselien
ketjun pois.
Jäsen 4448
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
Re: tonnarin jakopääremppa.
Heip!
Saiskos tuon tasapainoakselienketjun purettua jakopäästä ilman suurempia purkutöitä?Kun se rallattaa jo aikalailla. Potkiaisissa eräs suapisti oli vaihtanut tonnariinsa jakopäänketjun liittämällä uuden ketjun vanhaan ja sitten konetta pyörittämällä pyöräyttänyt uuden paikalleen.
Saiskos tuon tasapainoakselienketjun purettua jakopäästä ilman suurempia purkutöitä?Kun se rallattaa jo aikalailla. Potkiaisissa eräs suapisti oli vaihtanut tonnariinsa jakopäänketjun liittämällä uuden ketjun vanhaan ja sitten konetta pyörittämällä pyöräyttänyt uuden paikalleen.
Jäsen 4448
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
Re: tonnarin jakopääremppa.
En tiedä saako, mutta parempi se on poistaa alakautta niin tulee öljypohja ja -sihti samalla putsattua.vahajub kirjoitti:Heip!
Saiskos tuon tasapainoakselienketjun purettua jakopäästä ilman suurempia purkutöitä?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: tonnarin jakopääremppa.
saa vaihdettua yläkautta, mutta sen koneen pyörittämistä en suosittele, ainakaan jos ei ole kansi irrotettuna. tässä kohtaa on ammattimies ammattimies.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Re: tonnarin jakopääremppa.
Jakoketjun saa hyvin vaihdettua yläkautta, nimenomaan pyörittämällä moottoria. Pitää joko tehdä ohjain joka varmistaa että ketjut ei hypi nokka-akselin rattailta tai sitten irrottaa nokka-akselit, jolloin kaikki venttiilit on kiinni.turkkaki kirjoitti:saa vaihdettua yläkautta, mutta sen koneen pyörittämistä en suosittele, ainakaan jos ei ole kansi irrotettuna.
Tuolla kuvia jakoketjun vaihdosta yläkautta ketjuohjaimen avulla:
http://www.saabphotos.com/gallery/jakoketju
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: tonnarin jakopääremppa.
Sen pelkän ketjun vaihtaminen on ihan turha homma, sen verran hurjassa kunnossa siellä on ihan takuulla muoviset ohjaimet / laahaimet om. Se uusi ketju vaan syö ne lopullisesti pilalle. Ai ... mistäkö tiedän ? 
Tasapainokettinki lähtee öljypohjan irrottamalla. On siinäkin puuhaa kyllä...
Tasapainokettinki lähtee öljypohjan irrottamalla. On siinäkin puuhaa kyllä...
Re: tonnarin jakopääremppa.
Eip välttämättä ole, niinkuin ei ollut omassa tapauksessakaan jossa pelkkä ketju oli venynyt mutta laahaimet ja rattaat kuosissaan. Sitä ketjuahan on suhteellisen pitkät matkat siellä koneessa suhteessa siihen mitä se rattailla makaa, eli se kokonaisvenymä mikä ketjunkiristäjän ulkonemassa ja yläkerran ajoituksissa jo näkyy ei vielä yleensä ole syönyt rattaita muodottomiksi, ja laahainten kulumis/hylkyraja menee siinä että uraantuminen on siinä pisteessä jotta ketjun rullat alkavat ottaa kiinni laahaimeen.Kaide kirjoitti:Sen pelkän ketjun vaihtaminen on ihan turha homma, sen verran hurjassa kunnossa siellä on ihan takuulla muoviset ohjaimet / laahaimet om. Se uusi ketju vaan syö ne lopullisesti pilalle.
Saabilta itseltäänhän aikanaan ilmestyi oikein huoltotiedote ja ohjeet pelkän ketjun vaihtamiseksi yläkautta, kas tässä: http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ainpg1.htm
Eikös siinä Kaidelta räjähtäneessä moottorissa ollut joku voiteluongelma tai jotain mitä muistan täältä lukeneeni, alakerta?
Re: tonnarin jakopääremppa.
Oli siinä joo alakerta pashana.
vaihdoin pelkän ketjun 255 tkm kohdalla ja kone kilahti 277 tkm kohdalla. silloin kun katselin niitä laahaimia niin yksi oli kulunut yläreunastaan puhki.
vaihdoin pelkän ketjun 255 tkm kohdalla ja kone kilahti 277 tkm kohdalla. silloin kun katselin niitä laahaimia niin yksi oli kulunut yläreunastaan puhki.
Re: tonnarin jakopääremppa.
Tehty -94 cde 2.3t aut ajettu 403tkm tämä remppa kun ketju kilisi todella äänekkäästi... homman teki ammattikorjaaja.
Kansiremppa tähän tehty 275tkm kohdalla edellisen omistajan toimesta.
Jakopäätä ja öljypohjaa ei ollut avattu koskaan aikaisemmin joten pelotti jonkun verran mitä löytyy.
Yllätys melkoinen
- tasapainoketju venynyt mutta laahaimet ja rattaat ehjät. Poistettu ketju ja toinen laahain.
- jakoketju loppuun virunut ja kiristin pohjassa. Nokkapyörät suht ok mutta alapyörästä hampaat kulunut melkein poikki. Vaihdettu kaikki roippeet (ne otettu pcs) uudet.
- öljypohjassa pientä mujua ja silikonisuikaleita ja sihti (imuputken o-renkaat kulunu ja uusittu) mujua puoliksi täynnä, muuten ok. Pumpussa ei mitään hälyttävää näkynyt.
- kk-laakeri 2 kaulalta katottu ja on kuin alle 200tkm ajetusta.
-vesipumppu ehjä, o-renkaat oli kivikovat ja uusittu.
Yllätys todella positiivinen kun lähinnä täällä saanut lukea surkeassa kunnossa olleista palikoista.
Autoa on kyllä pidetty aikaisempien toimesta todella hyvin ja huollot tehty ajallaan.
Nyt ajellut vähän ja värinät ei eroa tp-ketju kiinni aikaan.
Muu toiminta kyllä parani selvästi jakoketjun uusinnalla. Teki aikaisemmin moottorijarrutusta kiihdyttäessä ja käyttäytyi muutenkin on/off etenkin pintakaasulla ajaessa.
Kansiremppa tähän tehty 275tkm kohdalla edellisen omistajan toimesta.
Jakopäätä ja öljypohjaa ei ollut avattu koskaan aikaisemmin joten pelotti jonkun verran mitä löytyy.
Yllätys melkoinen
- tasapainoketju venynyt mutta laahaimet ja rattaat ehjät. Poistettu ketju ja toinen laahain.
- jakoketju loppuun virunut ja kiristin pohjassa. Nokkapyörät suht ok mutta alapyörästä hampaat kulunut melkein poikki. Vaihdettu kaikki roippeet (ne otettu pcs) uudet.
- öljypohjassa pientä mujua ja silikonisuikaleita ja sihti (imuputken o-renkaat kulunu ja uusittu) mujua puoliksi täynnä, muuten ok. Pumpussa ei mitään hälyttävää näkynyt.
- kk-laakeri 2 kaulalta katottu ja on kuin alle 200tkm ajetusta.
-vesipumppu ehjä, o-renkaat oli kivikovat ja uusittu.
Yllätys todella positiivinen kun lähinnä täällä saanut lukea surkeassa kunnossa olleista palikoista.
Autoa on kyllä pidetty aikaisempien toimesta todella hyvin ja huollot tehty ajallaan.
Nyt ajellut vähän ja värinät ei eroa tp-ketju kiinni aikaan.
Muu toiminta kyllä parani selvästi jakoketjun uusinnalla. Teki aikaisemmin moottorijarrutusta kiihdyttäessä ja käyttäytyi muutenkin on/off etenkin pintakaasulla ajaessa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01