Meinasin kesällä opiskella tonnarissani jakopäänketjunvaihtoa, ja haulla löysin mainintaa "jakopäänkorjaussarja" jossa on muutakin hilpettä kuin pelkkä ketju, vaan ei ollut delta-autolla ekä AD:llä kyseistä pakettia, mistä mä sellaisen saan kysyy hän
Niin ja tuleeko paketissa tiivisteitä vai pitääkö ostaa erikseen ylä-puolen tiivistesarja ja öljypohjan tiiviste?
Jäsen 4448
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
Heip!
Saiskos tuon tasapainoakselienketjun purettua jakopäästä ilman suurempia purkutöitä?Kun se rallattaa jo aikalailla. Potkiaisissa eräs suapisti oli vaihtanut tonnariinsa jakopäänketjun liittämällä uuden ketjun vanhaan ja sitten konetta pyörittämällä pyöräyttänyt uuden paikalleen.
Jäsen 4448
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
saa vaihdettua yläkautta, mutta sen koneen pyörittämistä en suosittele, ainakaan jos ei ole kansi irrotettuna. tässä kohtaa on ammattimies ammattimies.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
turkkaki kirjoitti:saa vaihdettua yläkautta, mutta sen koneen pyörittämistä en suosittele, ainakaan jos ei ole kansi irrotettuna.
Jakoketjun saa hyvin vaihdettua yläkautta, nimenomaan pyörittämällä moottoria. Pitää joko tehdä ohjain joka varmistaa että ketjut ei hypi nokka-akselin rattailta tai sitten irrottaa nokka-akselit, jolloin kaikki venttiilit on kiinni.
Sen pelkän ketjun vaihtaminen on ihan turha homma, sen verran hurjassa kunnossa siellä on ihan takuulla muoviset ohjaimet / laahaimet om. Se uusi ketju vaan syö ne lopullisesti pilalle. Ai ... mistäkö tiedän ?
Tasapainokettinki lähtee öljypohjan irrottamalla. On siinäkin puuhaa kyllä...
Kaide kirjoitti:Sen pelkän ketjun vaihtaminen on ihan turha homma, sen verran hurjassa kunnossa siellä on ihan takuulla muoviset ohjaimet / laahaimet om. Se uusi ketju vaan syö ne lopullisesti pilalle.
Eip välttämättä ole, niinkuin ei ollut omassa tapauksessakaan jossa pelkkä ketju oli venynyt mutta laahaimet ja rattaat kuosissaan. Sitä ketjuahan on suhteellisen pitkät matkat siellä koneessa suhteessa siihen mitä se rattailla makaa, eli se kokonaisvenymä mikä ketjunkiristäjän ulkonemassa ja yläkerran ajoituksissa jo näkyy ei vielä yleensä ole syönyt rattaita muodottomiksi, ja laahainten kulumis/hylkyraja menee siinä että uraantuminen on siinä pisteessä jotta ketjun rullat alkavat ottaa kiinni laahaimeen.
vaihdoin pelkän ketjun 255 tkm kohdalla ja kone kilahti 277 tkm kohdalla. silloin kun katselin niitä laahaimia niin yksi oli kulunut yläreunastaan puhki.
Tehty -94 cde 2.3t aut ajettu 403tkm tämä remppa kun ketju kilisi todella äänekkäästi... homman teki ammattikorjaaja.
Kansiremppa tähän tehty 275tkm kohdalla edellisen omistajan toimesta.
Jakopäätä ja öljypohjaa ei ollut avattu koskaan aikaisemmin joten pelotti jonkun verran mitä löytyy.
Yllätys melkoinen
- tasapainoketju venynyt mutta laahaimet ja rattaat ehjät. Poistettu ketju ja toinen laahain.
- jakoketju loppuun virunut ja kiristin pohjassa. Nokkapyörät suht ok mutta alapyörästä hampaat kulunut melkein poikki. Vaihdettu kaikki roippeet (ne otettu pcs) uudet.
- öljypohjassa pientä mujua ja silikonisuikaleita ja sihti (imuputken o-renkaat kulunu ja uusittu) mujua puoliksi täynnä, muuten ok. Pumpussa ei mitään hälyttävää näkynyt.
- kk-laakeri 2 kaulalta katottu ja on kuin alle 200tkm ajetusta.
-vesipumppu ehjä, o-renkaat oli kivikovat ja uusittu.
Yllätys todella positiivinen kun lähinnä täällä saanut lukea surkeassa kunnossa olleista palikoista.
Autoa on kyllä pidetty aikaisempien toimesta todella hyvin ja huollot tehty ajallaan.
Nyt ajellut vähän ja värinät ei eroa tp-ketju kiinni aikaan.
Muu toiminta kyllä parani selvästi jakoketjun uusinnalla. Teki aikaisemmin moottorijarrutusta kiihdyttäessä ja käyttäytyi muutenkin on/off etenkin pintakaasulla ajaessa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01