Peruspaineen säätö ongelma
Peruspaineen säätö ongelma
Elikkäs vaihdoin juuri aero-mitsun ahtimen. Ahtimesta puuttui wg-läppä ja se asennettiin turbohuollossa. Nyt ongelmaksi muodostuu peruspaineen säätäminen. Ahdot käyttäytyvät normaalisti n. 3000 kierrokseen asti, jonka jälkeen ahdot alkavat nousta ainakin johonkin reiluun kiloon asti. Hukkiksen tankoa olen koittanut löysentää, mutta se vaikuttaa vain ennen n. 3500 rpm. Missä vika? Olen testannut tätä myös ilman mankkua lpt modilla. Autona 9000 cse 2.0 t vm.96.
Hukkaportti ei jumita, eikä myöskään aktuaattori. W-letku on ehjä.
Testasin myös toisella mitsu-tonnarilla (2.3 koneella vm. 98) Tässä peruspaine pysyy tasaisena läpi kierrosalueen. Apuja?
Hukkaportti ei jumita, eikä myöskään aktuaattori. W-letku on ehjä.
Testasin myös toisella mitsu-tonnarilla (2.3 koneella vm. 98) Tässä peruspaine pysyy tasaisena läpi kierrosalueen. Apuja?
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: Peruspaineen säätö ongelma
Mikä hukkaportin kello sulla on siellä ja mikä jousi ?
Kuinka pitkä on hukkiksen tangon liike, eli aukeeko se portti edes riittävästi ?
Mikä läppä sinne hukkaporttiin asennettiin, ihan oikean kokoinenko ?
Jos haluat kokeilla niin päästä hukkiksen läpän vipu irti niin että läppä olis sepposen selällään, ei pidä ahtojen nousta 0 baria suuremmiksi juurikaan. Niin hyvin sen pitäisi virrata ohi turbiinista.
Kuinka pitkä on hukkiksen tangon liike, eli aukeeko se portti edes riittävästi ?
Mikä läppä sinne hukkaporttiin asennettiin, ihan oikean kokoinenko ?
Jos haluat kokeilla niin päästä hukkiksen läpän vipu irti niin että läppä olis sepposen selällään, ei pidä ahtojen nousta 0 baria suuremmiksi juurikaan. Niin hyvin sen pitäisi virrata ohi turbiinista.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Peruspaineen säätö ongelma
Pitäis olla ihan vakio kello ja jousi! Läpästä en tiedä, en kysynyt. Silmämääräisesti vain vilkaisin ja löin föönin kiinni. Kellon liikettä vertasin tuon toisen tonnarin samanlaiseen kelloon paineilmakompuran avulla ja liike nyttää silmämääräisesti samalle.
Kokeilen tuota seuraavaksi, kiitos vastauksesta.
Kokeilen tuota seuraavaksi, kiitos vastauksesta.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: Peruspaineen säätö ongelma
Jos se kello ja jousi on alkuperäistä vastaava niin kun painemittarin kanssa lykkäät sinne kellolle painetta niin siinä juuri alle 0,4 bar kohdalla alkaa tanko työntymään aukipäin.
Jos siellä vaan portti aukeaa tuolla testillä yhtä paljon kuin toisessa vastaavassa niin eipä tule enää muuta mieleen kuin kysyä että kuinka tukkeessa pakoputki on ?
Jos siellä vaan portti aukeaa tuolla testillä yhtä paljon kuin toisessa vastaavassa niin eipä tule enää muuta mieleen kuin kysyä että kuinka tukkeessa pakoputki on ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Peruspaineen säätö ongelma
Noniin kokeilin samointein. n. 4000 rpm ja 0.5 ahtoja. Siitä yli kiihdytyksessä jotain kiloa ahtoi. Läppä siis tangosta vapaana. Putkena toimii JT sporttikatalysaattorilla (katalysaattori autotallin pöydällä)
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: Peruspaineen säätö ongelma
Liikkuuko hukkaportin vipu kevyesti?
Kyseisen ahtimen tyyppivika on todella huonosti virtaava hukkaportti joka aiheuttaa piikkailua ja ahtojen karkailua vakiota paremmin virtaavalla pakoputkella.. mutta noin pahaa en ole sentään ennen nähnyt.
Oli vika missä hyvänsä niin joka tapauksessa suosittelen hukkaportin aukon porttaamista niin isoksi kuin lautanen sallii.
Kyseisen ahtimen tyyppivika on todella huonosti virtaava hukkaportti joka aiheuttaa piikkailua ja ahtojen karkailua vakiota paremmin virtaavalla pakoputkella.. mutta noin pahaa en ole sentään ennen nähnyt.
Oli vika missä hyvänsä niin joka tapauksessa suosittelen hukkaportin aukon porttaamista niin isoksi kuin lautanen sallii.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Peruspaineen säätö ongelma
Sattuuko kellään olemaan mitsua pöydällä, niin että voisi mitata wg-aukon halkaisijan. Tilasin itse huollossa wg:n porttauksen ja vois katsoa paljonko otti? Wg:n porttaus kai sisältää vähän kanavan muotoilua myös?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: Peruspaineen säätö ongelma
Jep tosi kevyesti liikkuu, ilmeisesti huollossa herkistelleet sen. Voiko toi putki olla niin tukossa, että aiheuttaisi moista. Lauennut änkkäri? Ajossa tuntuu, että ahtoja tulisi loputtomasti jos kaasua ei "löysäisi"jcarlson kirjoitti:Liikkuuko hukkaportin vipu kevyesti?
Toisaalta aika mielenkiintoinen juttu

Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: Peruspaineen säätö ongelma
E: Varovasti kaverin kanssa kokeiltiin päivällä mankuvenan kanssa, mutta yhtään fuelcuttia ei saatu aikaiseksi.Wiljami kirjoitti:Jep tosi kevyesti liikkuu, ilmeisesti huollossa herkistelleet sen. Voiko toi putki olla niin tukossa, että aiheuttaisi moista. Lauennut änkkäri? Ajossa tuntuu, että ahtoja tulisi loputtomasti jos kaasua ei "löysäisi"jcarlson kirjoitti:Liikkuuko hukkaportin vipu kevyesti?
Toisaalta aika mielenkiintoinen juttu
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: Peruspaineen säätö ongelma
liian tukkonen putki ei voi aiheuttaa.. jotenki nyt tuntuu siltä, että siinä hukkiksen läpässä on jotain viallista.. eihän se nyt ainakaan vakiokokoonpanona voi noin villi olla..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Re: Peruspaineen säätö ongelma
kuten jc totesi liian hyvin virtaava putki aiheuttaa. 2,3 :lla luulisi piikkaavan vielä herkemmin. 0,5 bar läppä irti.. huh!
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: Peruspaineen säätö ongelma
Siis parhaimmillaan ahtoi yli kiloa läppä irti.
Seuraavaksi katalysaattori kiinni ja katsotaan mitä tapahtuu. Sehän oli muutenkin irti vain huoltomielessä ja autolla ei ajettu metriäkään ilman!
Mukava JT irroitus taas edessä.


Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: Peruspaineen säätö ongelma
Katalysaattori kiinni! Kolmosella rajottimeen ja peruspaine max 0.6-0,7. Vieläkin sama ilmiö selvästi havaittavissa, muttei läheskään niin paha. Kai se pitäis turbo irroittaa, mutta en kyllä tiedä milloinka.
Kiitokset vielä kaikille vastauksista!
Kiitokset vielä kaikille vastauksista!
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96