9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti
9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti
Tervehdys kaikille!
Monelle tuttusta etutolpan katkeamisesta johtuen pitäisi vasen tolppa uusia profiilin autoon. Purkaminen onnistui suht kivuttomasti Hayesin, WIS:in ja tämän foorumin ohjeiden mukaan siihen saakka että vetari pitäisi saada irti pyörän navasta (eli siis ulompi vetonivelen pää etutolpan kanssa yhtä rautaa olevasta pyörännavasta).
Kaikki perinteiset keinot on jo kokeiltu yhdessä ja erikseen:
- Liotus ruosteenirroitus sprayllä
- WIS:in ohjeiden mukaisesta keveystä napautuksesta aloittaen
- Pari edullista(?) ulosvetäjää hajottaen
- Navan puolta olen myös kokeillut kuumentaa kaasutoholla samaan aikaa vetaria kylmäsprayllä jäähdyttäen (vaikka eihän se paljoa apua anna kun boorit on niin pitkät)
- Autokorjaamotason ulosvetäjän kanssa totesin vielä että kiinni on ja pysyy
Auton olen tosiaan purkanut ohjeiden mukaan, jolloin vetarilla on mahdollisuus liikkua sisäänpäin irroituksen yhteydessä.
Kysymys kuuluukin nyt pystyykö ulomman vetonivelen purkamaan ilman että vetarin päätä irroittaa navasta? Tämä pitäisi saada tehtyä kohtuullisella vaivalla ja ennen kaikkea niin että riski rampauttaa auto lopullisesti on pieni.
Nyt en ole vielä ylittänyt sitä pistettä jonka jälkeen auto on lähes pakko saada korjattua paikallaan, vaan sen saa vielä kasattua ja vietyä autokorjaamolle laitettavaksi. En kyllä usko että sielläkään vetaria saadaan irti ainakaan ehjänä.
Apu on tervetullutta, sillä olen käyttänyt jo monta iltaa tuon kanssa taistellen enkä viitsisi enää periksi antaa...
-Esa-
Monelle tuttusta etutolpan katkeamisesta johtuen pitäisi vasen tolppa uusia profiilin autoon. Purkaminen onnistui suht kivuttomasti Hayesin, WIS:in ja tämän foorumin ohjeiden mukaan siihen saakka että vetari pitäisi saada irti pyörän navasta (eli siis ulompi vetonivelen pää etutolpan kanssa yhtä rautaa olevasta pyörännavasta).
Kaikki perinteiset keinot on jo kokeiltu yhdessä ja erikseen:
- Liotus ruosteenirroitus sprayllä
- WIS:in ohjeiden mukaisesta keveystä napautuksesta aloittaen
- Pari edullista(?) ulosvetäjää hajottaen
- Navan puolta olen myös kokeillut kuumentaa kaasutoholla samaan aikaa vetaria kylmäsprayllä jäähdyttäen (vaikka eihän se paljoa apua anna kun boorit on niin pitkät)
- Autokorjaamotason ulosvetäjän kanssa totesin vielä että kiinni on ja pysyy
Auton olen tosiaan purkanut ohjeiden mukaan, jolloin vetarilla on mahdollisuus liikkua sisäänpäin irroituksen yhteydessä.
Kysymys kuuluukin nyt pystyykö ulomman vetonivelen purkamaan ilman että vetarin päätä irroittaa navasta? Tämä pitäisi saada tehtyä kohtuullisella vaivalla ja ennen kaikkea niin että riski rampauttaa auto lopullisesti on pieni.
Nyt en ole vielä ylittänyt sitä pistettä jonka jälkeen auto on lähes pakko saada korjattua paikallaan, vaan sen saa vielä kasattua ja vietyä autokorjaamolle laitettavaksi. En kyllä usko että sielläkään vetaria saadaan irti ainakaan ehjänä.
Apu on tervetullutta, sillä olen käyttänyt jo monta iltaa tuon kanssa taistellen enkä viitsisi enää periksi antaa...
-Esa-
Jäsen #6846
Saab 9-5 Aero Kombi MY2001
Saab 9-5 Aero Kombi MY2001
Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti
Pystyykö tuota paukuttamaan irti vaikka kuparimoskalla, usein isku irroittaa paljon paremmin kuin veto, tärkeää on se että jos navan ulkopuolelta hakkaat akseli, niin lyöntiaseen pitää olla pehmeää ainetta, eli kuparia tai lyijyä...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti
Meikäläisellä se lähti kun napautti siihen akselin päähän. Koiran luu irti myös alapallo niin saat sen vedettyä pois. Ei sen luulis olevan kovasti kiinni, akselimutteri vaan irti ja pieni napautus pitäisi auttaa.
Kuten tuossa jo tuli niin varo että et sitä akselin päätä survo pilalle.
Kuten tuossa jo tuli niin varo että et sitä akselin päätä survo pilalle.
Jäsen: 5215
SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti
Ellei ihan mutterin avaamalla ja kuminuijalla paukuttamalla irtoa niin
toistaiseksi on lähtenyt kun vetää kunnon pulttipyssyllä kiinni mutteria (josko se liike irrottaa vanhat tarrautumat). Mutteri akselin päähän ja isolla kumivasaralla tai jopa 2 metrisellä kakkosnelosella pituussuuntaisesti akselin päähän jysäyttämällä on irronnut.
toistaiseksi on lähtenyt kun vetää kunnon pulttipyssyllä kiinni mutteria (josko se liike irrottaa vanhat tarrautumat). Mutteri akselin päähän ja isolla kumivasaralla tai jopa 2 metrisellä kakkosnelosella pituussuuntaisesti akselin päähän jysäyttämällä on irronnut.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti
Koiranluu ja alapallo on irti. Kyllähän se normaalisti lähtee pienellä voimalla irti, mutta sitten on näitä harvoja tapauksia jotka ei antaudu edes voiman edessä.
Olen ihan samaa mieltä että lyönti sen irroittaa paremmin, mutta kyllä noilla ulosvedon voimilla sen pitäisi lähteä myös vetämällä irti. Kokeiltu myös kova ulosveto + lämmitys / jäähdytys + lyönti, ei se vaan antaudu...
Paluu perimmäiseen kysymykseen, eli onko kellään tietoa mahtuuko ulomman nivelen purkamaan ilman sen irroittamista pyörännavasta?
Kiitos Vesalle vinkistä. Lyöty on jo niin paljon että enempää ei uskalla, mutta voisihan tuota napamutterin kiristystä vielä kokeilla. Pitää vain kasata melko paljon taas autoa että pääsee kokeilemaan, taitaa vaatia niin paljon kiristystä että ei taida onnistua kuin rengas paikallaan (ja auto maassa).
Olen ihan samaa mieltä että lyönti sen irroittaa paremmin, mutta kyllä noilla ulosvedon voimilla sen pitäisi lähteä myös vetämällä irti. Kokeiltu myös kova ulosveto + lämmitys / jäähdytys + lyönti, ei se vaan antaudu...
Paluu perimmäiseen kysymykseen, eli onko kellään tietoa mahtuuko ulomman nivelen purkamaan ilman sen irroittamista pyörännavasta?
Kiitos Vesalle vinkistä. Lyöty on jo niin paljon että enempää ei uskalla, mutta voisihan tuota napamutterin kiristystä vielä kokeilla. Pitää vain kasata melko paljon taas autoa että pääsee kokeilemaan, taitaa vaatia niin paljon kiristystä että ei taida onnistua kuin rengas paikallaan (ja auto maassa).
Jäsen #6846
Saab 9-5 Aero Kombi MY2001
Saab 9-5 Aero Kombi MY2001
Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti
Ainakin tonnarissa mahtuu, tuskin kolkissakaan kovin erilainen rakenne on.Eku kirjoitti:onko kellään tietoa mahtuuko ulomman nivelen purkamaan ilman sen irroittamista pyörännavasta?
http://www.fixmysaab.com/9000/drivetrai ... &nointro=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti
Kiitoksia hyvästä linkistä!jus kirjoitti:Ainakin tonnarissa mahtuu, tuskin kolkissakaan kovin erilainen rakenne on.Eku kirjoitti:onko kellään tietoa mahtuuko ulomman nivelen purkamaan ilman sen irroittamista pyörännavasta?
http://www.fixmysaab.com/9000/drivetrai ... &nointro=1
Homma ei näytä kaatuvan 9-3:ssakaan tilanpuutteeseen, mutta koska vetoakseli pääsee liikkumaan sisäpäästä ulospäin, ei vetari irtoa nivelestä kovin helposti. En sano etteikö se onnistu, mutta ainakin itsellä jäi tekemättä tilanteessa jossa auto pukkien päällä (montusta käsin tai auton ollessa nosturilla pääsee tietysti paremmin hollille).
Suunnitelma huomiselle on seuraava:
1. Uusi ulompi vetonivel kaupasta
2. Rälläkällä ulompi vetonivel poikki ABS-kehän kohdalta (pitää vielä varmistaa kohta kun uusi nivel on käsissä). Tämähän on kiinni tolpassa niin lujasti että sen irti saaminen on vähintäänkin epävarmaa. Etutolppaa en myöskään tarvitse kun minulla on vaihto-osa tilalle.
3. Vanha tolppa pois
4. Nivelen jämät pois joko lyömällä nyt kun tilaa enemmän käytössä, tai tarvittaessa avustetaan hieman rälläkällä
5. Uusi vetonivel paikalleen, aiemmin tilattu varaosa tolppa paikalleen ja auto kasaan
Kommentteja tai parempia ideoita?
Jäsen #6846
Saab 9-5 Aero Kombi MY2001
Saab 9-5 Aero Kombi MY2001
Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti
tolppa irti yläpäästä
laatikon öljyt ulos
raaka kiskaisu ja tolppa kourassa vetonivelen ja akselin kanssa
(sisäpää tulee mukana)
ei ku prässiin ja koko keksintö irti (jos ei lähe niin prässi on liian tehoton)
lähtee vaikka kappaleina irti jos sikseen tulee
enskerralla pooreihin tervaa taikka kuparitahnaa lähtee helpommin
laatikon öljyt ulos
raaka kiskaisu ja tolppa kourassa vetonivelen ja akselin kanssa
(sisäpää tulee mukana)
ei ku prässiin ja koko keksintö irti (jos ei lähe niin prässi on liian tehoton)
lähtee vaikka kappaleina irti jos sikseen tulee
enskerralla pooreihin tervaa taikka kuparitahnaa lähtee helpommin
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti
Ei tarvi kiskoa, sinne laatikon perä ja vetarin sisemmän maljan juuren väliin mahtuu siro kioskiavain ja sillä voi kangottaa vetarin irti.
Muutoin hyvä ehdotus.
Jotenkin tuntuu että noi olis liimattu tehtaalla booreihin kun aukoo sellaisia mitkä vaikuttaa olevan ei-koskaan avattuja. Selvästi eroaa aukeamistyön hikimäärä jos näkee että alatukivarsi on vaihdettu toiselle puolelle.
Muutoin hyvä ehdotus.
Jotenkin tuntuu että noi olis liimattu tehtaalla booreihin kun aukoo sellaisia mitkä vaikuttaa olevan ei-koskaan avattuja. Selvästi eroaa aukeamistyön hikimäärä jos näkee että alatukivarsi on vaihdettu toiselle puolelle.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti
Kuulostaa aikalailla samalta mitä taannoisessa femmassa oli...Eli korroosion myötävaikutuksella nivel oli "hitsaantunut" akselin booreihin:Eku kirjoitti: Kommentteja tai parempia ideoita?
Tuotakin tuli paukutettua ties millä virityksellä ulos, kunnes älysin käyttää järkeä:
Eli pulteilla vaan siitä pyöränpulttien holesta tasaisesti kierros-pari per pultti kiertäen vasten navan runkoa, ylipitkät pultit tai jotain välikappaletta siihen navan ja laakerirungon väliin (kuten esim. yo kuvassa näkyvä hylsy). Ennen tuota omakohtaisesti eteen tullutta tapausta on kaikki avaamani vetarit irronneet lähes naurettavan helposti, joten usko oli loppua kesken...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti
No niin... Noin se käy, kun jollakin alkaa säteilemään.V.J.S kirjoitti: Tuotakin tuli paukutettua ties millä virityksellä ulos, kunnes älysin käyttää järkeä:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti
V.J.S
Nerokasta, miksi en tuota keksinyt itse!
M12 pultteja vain kaupasta mukaan ja vielä viimeinen vääntö tämän kanssa. Sen jälkeen otetaan vielä rankemmat keinot käyttöön mikäli tarve sitä vaatii.
jusa_71:n vinkki + vesa67:n lisäkommentit ovat myöskin hyviä, mutta kokeillaan tuota pulttihommaa vielä ensin. Josko säästyy öljyjen vaihdolta (vaihdettu viime syksynä) ja tolpan kuskaamisesta prässättäväksi jonnekin, itsellä kun on rajallinen määrä noita työkaluja.
Nerokasta, miksi en tuota keksinyt itse!
M12 pultteja vain kaupasta mukaan ja vielä viimeinen vääntö tämän kanssa. Sen jälkeen otetaan vielä rankemmat keinot käyttöön mikäli tarve sitä vaatii.
jusa_71:n vinkki + vesa67:n lisäkommentit ovat myöskin hyviä, mutta kokeillaan tuota pulttihommaa vielä ensin. Josko säästyy öljyjen vaihdolta (vaihdettu viime syksynä) ja tolpan kuskaamisesta prässättäväksi jonnekin, itsellä kun on rajallinen määrä noita työkaluja.
Jäsen #6846
Saab 9-5 Aero Kombi MY2001
Saab 9-5 Aero Kombi MY2001
Re: 9-3:n vetoakselin irroitus pyörännavasta vastustaa rankasti
Terve!
Oletko Eku saanut jo operaation tehtyä? Minulla on sama urakka edessä, joten kiinnostaisi kovasti tietää, paljonko kaiken kaikkiaan jousijalan vaihtoon menee aikaa + mitä kaikkea matkan varrella tulee rikottua laakerin ja raidetangon pään lisäksi. Vanhoissa ketjuissa on aika optimisia arvioita.
EDIT: Pahoittelen turhaa nostoa. Aiheesta oli keskustelua alempana olevassa ketjussa. Hakutyökalu on välillä liian hyvä.
Oletko Eku saanut jo operaation tehtyä? Minulla on sama urakka edessä, joten kiinnostaisi kovasti tietää, paljonko kaiken kaikkiaan jousijalan vaihtoon menee aikaa + mitä kaikkea matkan varrella tulee rikottua laakerin ja raidetangon pään lisäksi. Vanhoissa ketjuissa on aika optimisia arvioita.
EDIT: Pahoittelen turhaa nostoa. Aiheesta oli keskustelua alempana olevassa ketjussa. Hakutyökalu on välillä liian hyvä.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
# 4916